کد خبر: 25266
تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 مهر 1395 - 09:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در نظر سنجی از شهروندان امریکایی مشخص شد

افزایش اثرپذیری در خانواده با مطالعه در کتابخانه‌های عمومی

منبع : لیزنا
مردم امریکا کتابخانه را محلی برای رشد و ترقی فرهنگ جامعه می دانند و افرادی که کتابخانه های عمومی را برای مطالعه انتخاب می کنند نفوذ و اثرپذیری شان در خانواده به مراتب بیشتر است.
افزایش اثرپذیری در خانواده با مطالعه در کتابخانه‌های عمومی

 به گزارش لیزنا، اکثر امریکایی ها کتابخانه ها را جزء مکان های مهمی برای خود به حساب می آورند و از این مکان کتاب مورد نظر را برای مطالعه وبالا رفتن اطلاعات شان در زمینه رفع مسائل مختلف زندگی  پیدا می کنند و بیشتر مردم این کشور اعتماد زیادی نسبت به کتابخانه های امریکا از نظر محتوایی و مورد اطمینان بودن مطالب کتاب‌ها دارند.

 

مردم امریکا معتقدند که کتابخانه‌های عمومی کشورشان باید فناوری‌های روز دنیا و تکنولوژی های دیجیتال را به آنهاد آموزش بدهند تا افراد بیشتری به کتابخانه مراجعه کنند و با کتب مختلف آشنا بشوند و 57 درصد مردم این کشور بر این باورند کتابخانه ها باید مکانی آرام و راحت برای مطالعه باشد.

یک مرکز نظر سنجی از بین 1601 شهروند آمریکایی تحقیقی به عمل آورده است که در آن نشان می‌دهد مردم این کشور از کتابخانه های این کشور رضایت دارند و77 درصد از مردم اعتقاد دارند منابع مورد نیازشان در کتابخانه های عمومی شهر و محله شان وجود دارد و کافی است.

 

در این نظرسنجی 66 درصد از این افراد کتابخانه را محلی برای رشد و ترقی فرهنگ جامعه می دانند و افرادی که کتابخانه های عمومی را برای مطالعه انتخاب می کنند نفوذ و اثرپذیری شان در خانواده به مراتب بیشتر است.

 

**اکثریت مردم آمریکا طبق این نظر سنجی معتقدند که کتابخانه های عمومی این کشور کمک شایانی به افراد می کند تا مشکلات و مسائلشان را حل کنند و این مکان ها فرصتی مناسب برای گذران وقت افراد و فرصتی جهت آموزش های لازم و مفید زندگی است و خلاقیت جوانان را افزایش می دهد.

**بر طبق نظر سنجی موسسه تحقیقاتی پیو (pew research center)، 53 درصد از نوجوانان 16 ساله آمریکایی دوستدار تعامل با کتابخانه های عمومی کشور از طریق وب سایت و برنامه های موبایل بوده و 48 درصد از مردم بزرگسال این کشور سالانه 12 بار از کتابخانه های ثابت و سیار بازدید می کنند که در این قشر مقدار اشتیاق برای استفاده از  کتاب های کتابخانه های عمومی 4 درصد کاهش یافته است.

 

**طبق تحقیقات موسسه پیو (pew research center) طی سال گذشته اگر مطالعه کتاب در خارج از فضای عمومی باشد به اندازه 30 درصد به جذابیت آن افزوده می شود و این در حالی است که متاسفانه نوجوانان آمریکایی پنج درصد تمایل کمتری نسبت به مکان های عمومی سالن مطالعه از خود نشان می دهند و افراد بین 18 تا 29 سال درسال 2015، 13 درصد بیشتر از سالمندان 65 سال به کتابخانه مراجعه کرده اند .

**هفت درصد از افراد بالای 16 سال مراجعه به کتابخانه هایی که دارای تجهیزات اینترنت و وای فای هستند را نسبت به کتابخانه های دیگر ترجیح داده اند و بازدید آنها در طول سال بیشتر از این کتابخانه های عمومی بیشتر است، همچنین 44 درصد از نوجوانان 16 ساله  آمریکایی کتابخانه های دیجیتالی و دارای نسخه های الکترونیکی را بیشتر می پسندند.

**محققان دانشگاه مریلند آمریکا می گویند: 44 درصد از افرادی بالای 16 سال بر این باورند به امانت بردن کتب الکترونیکی در بسیاری از کتابخانه های شهر نا مرسوم بوده و خیلی از افراد از این سیستم خبر ندارند همچنین 27 درصد نوجوانان بر این باورند که کتابخانه ها  می توانند شروع کننده انقلاب های فرهنگی و جریان های اجتماعی شوند و در مواقع بحرانی پناهگاه خوبی برای مردم محسوب می شود.

 

گفتنی است؛ 7 درصد از افراد بالای 16 سال در طی 12 ماه گذشته تنها 4 بار به کتابخانه مراجعه کرده و این درحالی است که 4 درصد از دانش آموزان تجربه حضور در کتابخانه ها را نداشته اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: