کد خبر: 35008
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 خرداد 1397 - 11:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آغاز دوره آموزشی «مدیریت کتابخانه های تک‌کتابدار»

منبع : لیزنا
دوره آموزشی «مدیریت کتابخانه‌های تک‌کتابدار» از دوشنبه ۲۸ خرداد ماه سال جاری به صورت مجازی و با تدریس یوسف عابدی برگزار خواهد شد.
آغاز دوره آموزشی «مدیریت کتابخانه های تک‌کتابدار»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دوره آموزشی «مدیریت کتابخانه‌های تک‌کتابدار» از دوشنبه ۲۸ خرداد ماه سال جاری، با مشارکت بیش از ۵۰۰۰ نفر از کتابداران، رؤسای شهرستان‌ها و همچنین کارشناسان امور کتابخانه‌ها، معاونت توسعه و اداره برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین برخی از کتابداران کتابخانه‌های مساجد و روستایی، طی ۱۲ جلسه (۲۵ ساعت آموزشی) به صورت مجازی و با تدریس یوسف عابدی برگزار خواهد شد. 

به همین مناسبت جودیت سیس، متخصص حوزه «کتابخانه های تک‌کتابدار» با تبریک آغاز دوره «مدیریت کتابخانه های تک‌کتابدار» در ایران، پیامی برای شرکت کنندگان در این دوره ارسال کرد.

وی در این پیام آورده است: امروزه جنبش تک‌کتابدار در جهان به ثمر نشسته است؛ به جای اینکه تعداد تک‌کتابدارها کمتر شود، ظاهرا در حال افزایش است. متأسفانه بخشی از این تغییر ناشی از کوچک‌سازی کتابخانه‌های بزرگ‌تر است؛ اما بسیاری دیگر نیز تحت تأثیر درک این مطلب است که اطلاعات برای موفقیت هر سازمانی ضروری است و یک متخصص اطلاعات آموزش‌دیده – یعنی یک کتابدار، نه یک متخصص رایانه – بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

جودیت سیس یادآور شده است: ما باید باور کنیم تنها کسانی که می‌توانند آینده‌مان را بسازند، خودمان هستیم. ما مسئول سرنوشت خود هستیم. رایانه و اینترنت نمی‌تواند پاسخگوی هر سوالی باشد، نمی‌تواند جایگزین تماس انسانی شود، نمی‌تواند با لبخند به مردم سلام کند و نمی‌تواند از تشکر مشتریان قدرشناس لذت ببرد.

وی در ادامه دست‌یابی به آینده مطلوب در این حوزه را در پنج مرحله بیان کرده است؛ اول باید بدانیم اکنون کجا ایستاده‌ایم، سپس آینده مطلوب خود را ترسیم کنیم، باید بیندیشیم که چه چیزی ما را به آنجا می‌رساند، در این جهت طرحی آماده کنیم و در نهایت آن را اجرا کنیم.

این متخصص حوزه تک‌کتابداری در بخش دیگری از این پیام آورده است: واضح است که ما – به عنوان بخشی از جریان اصلی اطلاعات – باید تغییر نقش دهیم و نقش رهبری، تسهیلگری، واسطه‌گری و مشاوره اطلاعات و دانش را کسب کنیم. فراهم کردن اطلاعات به صورت منفعلانه دیگر برازنده ما نیست؛ ما باید نقشی پیشرو در ترویج خدمات اطلاعاتی داشته باشیم و از جایگاه ارزنده‌ای در این روند برخوردار شویم.

جودیت سیس با تأکید بر ضرورت کسب منزلت واقعی در این حرفه عنوان کرده است: نظام آموزشی ما باید طوری تغییر کند که دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها برای نیازهای محل کار آینده خود – کتابخانه سنتی یا غیر آن – آماده باشند. ما باید تصویر خود را در ذهن مردم تغییر دهیم. ما باید از توقع منزلت دست برداریم و با اقدامات‌مان شروع به کسب آن کنیم.

وی با اشاره به آینده حوزه تک‌کتابداری در این حرفه، تأکیده کرده است: می‌توان اطمینان داشت که در آینده تک‌کتابداران بیشتری در انواع موسسات و محیط‌های سازمانی دیگر از جمله عمومی و دانشگاهی حضور خواهند داشت. ممکن است برخی این پدیده را منفی تلقی کنند، اما به نظر من این فرصتی برای آن دسته از ماست که از تنهایی کار کردن لذت می‌برند. با این وجود، برای موفقیت باید تماس و تبادل بیشتری میان تک‌کتابدارها برقرار شود. شبکه‌سازی برای بقاء ضروری است و ضروری خواهد ماند؛ و خوشبختانه هر روز راحت‌تر می‌شود. گروه‌های بحث الکترونیکی متعددی وجود دارند. سازمان‌هایی که در خدمت تک‌کتابداران هستند، در حال توسعه و همکاری با یکدیگر هستند.

این متخصص حوزه تک‌کتابداری در بخش دیگری از این پیام، با بیان اینکه شبکه‌سازی برای تک‌کتابداران کشورهای در حال توسعه از اهمیت بیشتری برخوردار است، آورده است: لازم است تک‌کتابداران کارآزموده به نحوی روابط حمایتی خود را با تک‌کتابداران دیگر ایجاد و حفظ کنند که احساس تنهایی یا عدم آمادگی‌شان از بین برود. علاوه بر این ما می‌توانیم به دانشجویان کتابداری، به دانشجویان آینده‌نگر و افرادی که تازه به حرفه کتابداری وارد شده‌اند، لذت کار در کتابخانه تک‌کتابدار را بچشانیم و احتمال آن را افزایش دهیم که شغلی مولد و دلپذیر بیابند.

وی در انتهای این پیام ضمن آرزوی موفقیت برای شرکت کنندگان در این دوره، نوشته است: من در بیش از بیست سال فعالیت حرفه‌ای‌ام با کتابداران اسپانیا، انگلستان، آلمان، آفریقای جنوبی، استرالیا، نیوزلند، کانادا، ایالات متحده و ... همکاری‌هایی داشته‌ام. اکنون آغاز این دوره آموزشی حرفه‌ای را به تک‌کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران تبریک می‌گویم. در کار بزرگ خود موفق باشید.

گفتنی است جودیت سیس متخصص شناخته شده در حوزه تک‌کتابداری است. او از سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰ میلادی) عضو فعال انجمن کتابخانه های تخصصی آمریکا بوده و اولین رئیس بخش تک‌کتابدار آن شده است. وی سردبیر و ناشر ماهنامه تک‌کتابدار بوده و کتاب‌های تخصصی و ارزنده‌ای در این حوزه میان‌رشته‌ای نوشته است. اگرچه چند سالی از بازنشستگی رسمی او می‌گذرد، اما همچنان فعالیت‌های موثری در این حوزه دارد.

حسین افتخاری
|
Iran
|
1397/03/28 - 15:03
0
0
با سلام و احترام خدمت شما و آقای عابدی عزیز
امکان شرکت به صورت آزاد هم وجود دارد یا اینکه این دوره ویژه کتابداران محترم نهاد کتابخانه هاست؟
کتابدار
|
Iran
|
1397/03/27 - 09:25
0
0
با دیدن اسم آقای عابدی منتظر درس هایی شیرین هستیم. مثل دوره خلاقیتشون
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1397/03/24 - 14:07
0
1
در حالی که در کشور ما تک کتابداری یک مصیبت بزرگ به حساب می آید ظاهرا سالهاست با فلسفه ای مجزا دارد در دنیا نفس می کشد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: