کد خبر: 37711
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 آبان 1397 - 11:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی با موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات

منبع : لیزنا
نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی: دسترسی آزاد به اطلاعات در کنگره متخصصان علوم اطلاعات روز یکشنبه 27 آبان برگزار می‌شود.
نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی با موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات

 

به گزارش لیزنا، نشست مدیریت اطلاعات پژوهشی: دسترسی آزاد به اطلاعات یکشنبه 27 آبان 1397، ساعت 9 تا 11 در چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار می‌شود.

دبیر این نشست بهروز رسولی دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و اعضای نشست دکتر عمار جلالی‌منش، و دکتر فرهاد شیرانی، از اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دکتر رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، دکتر پیام کبیری، رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی، دکتر محمدرضا اردکانی، مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر اسماعیل وزیری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زابل هستند.

 دسترسی آزاد به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و مسائل پیشرو، نقش ایرانداک در مدیریت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در ایران، دسترسی به داده‌های پژوهشی در ایران، و دسترسی آزاد، داده‌های آزاد، علمآزاد محورهای موضوعی این نشست است.

دسترسی آزاد، داده های آزاد، و علم آزاد از کلیدی‌ترین مفاهیمی هستند که در یکی دو دهه گذشته طرح شده‌اند و مسائل و راهکارهای آنها نیز بررسی شده‌اند.  این مفاهیم همه برای آسان‌سازی مدیریت اطلاعات ودسترسی به اطلاعات در دنیای شبکه‌ای امروز به وجود آمده‌اند. هدف از نشست» مدیریت اطلاعات پژوهش «به چالش کشیدن چنین موضوع‌های در زیست بوم علم و پژوهش ایران است.

از کلیدی‌ترین موضوع‌هایی که در زمینه مدیریت اطلاعات پژوهشی وجود دارد، سامان دادن گردآوری و دسترسی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کشور است. ارائه راهکارهایی برای همکاری بیشتر مؤسسه‌ها با حرکت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در زمینه گردآوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در ایران، بررسی زیرساخت‌های لازم برای گردآوری داده‌های پژوهشی در ایران، و مطرح کردن علم آزاد به عنوان رهنمودی با اهمیت برای پیشرفت علم، فناوری،و نوآوری در کشور از مهمترین محورهای این نشست هستند.

علاوه بر این، نمایندگان نهادها و مؤسسه‌های ذی‌نفع در مدیریت اطلاعات پژوهشی کشور مسائل و راهکارهای طرح‌شده را به چالش خواهند کشید. محتوای این نشست می‌تواند بر کوشش‌های در پیوند با دسترسی آزاد، داده‌های آزاد، و علم آزاد در کشور تاثیرگزار باشد.

 این کنگره با 21 نشست به‌طور هم‌زمان در چهار تالار طی دو روز 26 و 27 آبان در مجموعه همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با مشارکت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: