کد خبر: 39457
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 ارديبهشت 1398 - 16:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

تاسیس آکادمی پیام حنان

منبع : روابط عمومی شرکت پیام حنان
شرکت پیام حنان، تولید کنند نرم افزارهای حوزه کتابداری در دهه دوم فعالیت خود آکادمی پیام حنان را تاسیس کرد.
تاسیس آکادمی پیام حنان

به گزارش لیزنا، شرکت پیام حنان در دهه دوم فعالیت خود با سرلوحه قراردادن شعار همیشگی خود که همان «بینشی عمیق، تصمیمی دقیق»، تاسیس آکادمی پیام حنان را اعلام کرد.

در معرفی آکادمی پیام حنان آمده است: پیام حنان تمام نیازهای کتابخانه را به شکل تخصصی یکجا جمع آوری کرده و نیازهای کتابخانه‌ها، مراکز اسناد و آرشیوها را زیر یک سقف پوشش داده است و امروز تاسیس آکادمی پیام حنان آغاز راهی جدید در حوزه امر مهم آموزش است.

 آکادمی پیام حنان بر این باور است، فقط با آموزش و ارائه مطالب علمی در حوزه پیرامونی علم اطلاعات و دانش شناسی، که تا کنون اغلب آلوده به تجاری‌گری و یا سطحی‌گری بوده، می‌توان به ارتقای عمقی در حوزه پیراکتابداری پرداخت. فاز اول این آکادمی در حوزه های پیراکتابداری خاصه در علوم کامپیوتر، الکترونیک و هوش مصنوعی به عمق می‌رود، چرا که تا کنون آنچه که در این زمینه به آن پرداخته شده اغلب تئوریک و سطحی بوده و جای خالی مطالب عمقی، برای تامل بیشتر دانشجویان، محققین و علاقه‌مندان این علم خالی بوده است. در پیام حنان، از یک طرف با مجموعه کنکاشی که در پایان‌نامه‌ها، مقالات و سایر دست نوشته‌های پیراکتابداری در گرایش های فوق الذکر به عمل آورد، و از طرف دیگر با رصد و مرور ارائه برخی از این مطالب در واحدهای آکادمیک و کلاس‌های مجازی این رشته توسط برخی از مدرسین، جای خالی این مهم را بیش از پیش احساس نمود. این آکادمی قصد دارد در سلسله کلاس‌های آموزشی خود به عمق مطالب آموزشی توجه ویژه داشته باشد و رسالت خود را، در تغییر نگاه علاقه‌مندان به ژرف اندیشی در این مقوله معطوف ‌نماید.

مواردی را که دراین آکادمی راهبری می‌شود صرفا از دیدگاه علمی به آن نگاه شده، هر چند در تمام دنیا دیدگاه اقتصادی در بخش خصوصی، دیدگاه پر اهمیتی است. اما تا نتوان به آموزش عمقی مفاهیم پیراکتابداری به درستی پرداخت، هرگز نمی‌توان انتظار مدق و موشکافانه‌ای از سمت ذینفعان داشت. بنابر این هدف این گروه و افرادی که در دپارتمان آموزش با این گروه علمی همکاری می‌کنند، ایجاد ژرف اندیشی در بین علاقه مندان این حوزه را الویت اصلی خود می‌دانند. البته که این بحث می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما در حوزه های مختلف این علم، سره از ناسره، با انتخاب کاربر، تمییز می‌گردد.

طوفان فکری ایجاد این آکادمی به دوسال قبل بر می گردد که پارامترهای ذیل در ایجاد آن نقش به سزایی داشتند:

-         ارزیابی بیش از 14200 درخواست در گروه تلگرامی اندیشکده پیام حنان

-         سطح، نوع سوالات و درخواست های اعضای اندیشکده به عنوان نمونه آماری

-         مرور فیلم‌ها و مطالب ارائه شده در کلاس‌های مجازی دانشگاه های ارائه دهنده تحصیلات تکمیلی این رشته با اعزام دانشجو به عنوان یک دانش‌پذیر

-         فاصله حرف تا عمل در محصولات تجاری پیراکتابداری

-         آنالیز فرم‌های ارزیابی پایان‌نامه دانشجویانی که از طریق اساتید برای ارزیابی محصولات پیرا کتابداری معرفی می‌شوند

-         و ...

پیام حنان در دهه دوم فعالیت خود و با توجه به جای خالی این مهم، مصمم به تاسیس این آکادمی گردید. امیدواریم در این راه با همکاری به دور از هر حاشیه‌ای از نیروهای توانمند کمال بهره برداری صورت پذیرد و دانش پذیر و مدرس هر دو در بطن بوته نقد به رشد برسند و ثمره آن درخت کتابداری را تنومندتر سازد. در ابتدا با برگزاری بیست دوره مجازی که سرفصل آن به شرح ذیل اعلام می شود نقطه آغار عملیات این آکادمی کلید می‌خورد.

ردیف

عنوان دوره

زمان دوره

1

مبانی برنامه ریزی فرهنگی در کتابخانه های عمومی

25 ساعت

2

فلسفه کتابداری

30 ساعت

3

اصول عملیات فهرست نویسی پیشرفته

30 ساعت

4

آموزش خدمات اطلاع رسانی (ساده)

20 ساعت

5

آموزش خدمات اطلاع رسانی (پیشرفته)

20 ساعت

6

اصول و مبانی فراهم آوری و تامین منابع کتابخانه

20 ساعت

7

شیوه مدیریت اسناد در مراکز اسناد و اطلاع رسانی

25 ساعت

8

آموزش نظام رده بندی کنگره LC

20 ساعت

9

مجموعه سازی تخصصی

20 ساعت

10

فناوری اطلاعات در کتابخانه

30 ساعت

11

جایگاه کتابخانه در هزاره سوم

20 ساعت

12

اصول و مبانی مرجع (مرجع شناسی تخصصی)

25 ساعت

13

علم سنجی در خدمت کتابخانه

25 ساعت

14

سند شناسی

20 ساعت

15

مدیریت مرکز اسناد

20 ساعت

16

آموزش نرم افزار کاربردی فتوشاپ

30 ساعت

17

خدمات کتابخانه ای برای کودکان و نوجوانان

25 ساعت

18

اصول و مبانی کتابخانه دیجیتال

20 ساعت

19

آموزش صفر تا صد شابک

15 ساعت

20

میز مرجع مجازی

20 ساعت

 

شیوه برگزاری این دوره ها از طریق وبینار و با اطلاع رسانی قبلی صورت می‌پذیرد. همچنین برای دانش پذیران گواهی شرکت در هر یک از دوره ها  صادر می‌شود. ثبت نام در این وبینارها از درگاه وب سایت آکادمی به آدرس ited.ir میسر است.

            

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: