کد خبر: 39963
تاریخ انتشار: شنبه, 22 تیر 1398 - 15:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

از پایگاه «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» رونمایی می‌شود

منبع : روابط عمومی‌ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف، پایگاه‌های اطلاعات «دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان» و «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» رونمایی می‌شود.
از پایگاه «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» رونمایی می‌شود

 به گزارش لیزنا، مراسم رونمایی از پایگاه‌های اطلاعات «دا» (دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان) و «اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی» با حضور دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری و دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری، ساعت 14:30 دوشنبه 24 تیرماه 1398، در ایرانداک برگزار خواهد شد.

«دانش ایران: مشارکت ایرانیان در دانش جهان» از گزارش‌های کلیدی تحلیلی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است که 30 سنجة کلیدی را دربارة انتشارات ایرانیان در نمایه‌نامه‌های «واس» و «اسکوپوس» پایش می‌کند. «دانش ایران» تنها گزارش تحلیلی است که داده‌های نمایه‌نامه‌های «واس» و «اسکوپوس» را در هم می‌آمیزد و پس از حذف هم‌پوشانی‌ها به پایش این سنجه‌ها می‌پردازد. سنجه‌هایی که در سامانة «دانش ایران» آمده‌اند در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند: آمار انتشارات علمی، مشارکت علمی مؤسسه‌ها، مشارکت علمی ایران در جهان، نسبت انتشارات علمی به شاخص‌هایی همانند «جی. دی. پی» و «بودجة تحقیق و توسعه»، و تأثیر انتشارت علمی برای تحلیل انتشارت علمی ایران، نام نزدیک به شش هزار مؤسسه بررسی و یک‌دست شده‌اند. انجام این کار دربارة برخی مؤسسه‌ها که نامشان به 40 شکل متفاوت نوشته می‌شود لازم است. سامانة «دانش ایران» دربردارندة داده‌های تحلیلی سال‌های 2015 و 2016 میلادی است.

همچنین اصطلاح‌نامه گنجینه‌ای از واژه‌هاست كه افزون بر نظم الفبايي مانند فرهنگ‌ها، داراي سامانِ شبکه‌ای و مفهومي میان واژه‌هاي یک یا  چند رشته از دانش بشري است. اين سامانِ مفهومي با چند گونه پیوند میان واژه‌ها؛ در سازمان‌دهی و بازيابي اطلاعات، واکاوی اطلاعات و علم‌سنجی، برنامه‌ریزی آموزشی، و مانند آنها کاربردهای بسیار دارد و در ساخت آنتولوژی (هستان‌شناسی) به مثابه ابزاری برای وب معنایی، پیش‌نیازی کلیدی و بی‌مانند است. در اصطلاح‌نامه‌ها، واژه‌ها ساختار می‌یابند و مفهوم‌ها با اصطلاح‌ها بیان و به گونه‌ای چیده می‌شوند که پیوند میان آنها، آشکار و روشن و اصطلاح‌های مرجح با سرمدخل‌هایی برای مترادف‌ها یا شبه‌مترادف‌ها همراه باشند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: