کد خبر: 40308
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 مهر 1398 - 12:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گردهمایی دانشجویان، اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
 گردهمایی دانشجویان، اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی  توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران-شاخه فارس با همکاری انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز روز دوشنبه 22 مهرماه در تالار حکمت دانشگاه شیراز  برگزار شد.
گردهمایی دانشجویان، اساتید و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا؛ زهرا شاه نظرنژادخالصی عضو هیات مدیره و مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود:  این گردهمایی با حضور اعضاء هیئت علمی، مدیران کل و معاونین برخی سازمانها، جمعی از متخصصان و دانشجویان، به منظور آگاهی دانشجویان جدیدالورود با اصول و مبانی رشته، فرصت های شغلی و آشنایی با دستگاهها و سازمان های مرتبط در استان  برپا شد.

در ابتدا دکتر محمدرضا قانع، رئیس انجمن کتابداری و  اطلاع رسانی ایران  شاخه فارس ضمن ابراز خرسندی از برپایی این نشست گفت: با ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نیز دچار تحولات عظیمی شده است و برای مواجهه با این تغییرات می بایست از خلاقیت ها و کارآفرینی ها به نحو شایسته در راستای اشتغال‌زایی بهره گرفت.

وی در ادامه افزود: لازم است کتابداران مهارتهای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری موثر از فضای مجازی را کسب نمایند.

 سعیدرضا کامرانی، معاون اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس؛ نیز ضمن معرفی مختصر فعالیت های آن اداره کل در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان، بر لزوم حضور کتابداران متخصص در مدارس و ارگانهای آموزشی تاکید کرد.  

وی افزود: کتاب هیچگاه منزوی نخواهد شد و تکنولوژی ها بیشتر می توانند مسیر و سرعت انتقال اطلاعات را تسهیل کنند.

دکتر روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز ضمن ارائه توضیحاتی از اهداف و عملکرد این کتابخانه‌ها گفت اولین قانون هیأت امنای کتابخانه های عمومی، در سال 1343 تدوین یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کتابخانه ها به زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمدند. در سال 1368 مجددا هیأت امنای کتابخانه های عمومی احیاء و در سال 1382 تحت عنوان نهاد کتابخانه های عمومی به صورت نهادی غیر دولتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منفک شد.

وی ادامه داد: کتابداران باید با خلاقیت و کارآ فرینی،  اثر گذاری خود را نشان دهند و از این طریق است که می توانند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند.

در ادامه شیوا رضایی نماینده مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و دبیر انجمن کتابداری شاخه فارس نیز ضمن اشاره به ریشه های شکل گیری «سازمان اسناد و كتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران"  به ارائه تاریخچه ای از تاسیس  مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در سال 1385 و افتتاح ساختمان در مهر ماه 1388 پرداخت و فعالیتهای این مرکز را به عنوان بزرگترین مدیریت استانی این سازمان و یکی از اصلی ترین نهادهای فرهنگی استان، در حوزه های کتابخانه، اسناد و رویدادهای فرهنگی تشریح کرد.

وی همچنین درباره تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در آینده نزدیک اظهار داشت تاسیس آرشیو ملی هنر ایران در شهر هنرپرور شیراز، در کنار مجموعه کتابخانه و اسناد ملی فارس می تواند ضمن تقویت و تکامل این مرکز، به تعالی فرهنگی شیراز منجر گردد. این مهم درنهایت به تاسیس کتابخانه تخصصی هنر ایران، تدوین کتابشناسی هنر ایران و نیز تهیه دانشنامه هنر ایران خواهد انجامید.

همچنین دکتر جواد عباسپور عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، ضمن تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر بین بخش علم اطلاعات و دانش شناسی با ارگانهای مرتبط با رشته از جمله انجمن کتابداری، کتابخانه های عمومي و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کتابداران با ارتقاء توانمندیهای خود می توانند زمینه های اشتغال خود در جامعه را فراهم کنند.

 

در خلال برنامه، عملکرد دو انجمن مذکور و نیز فعالیتهای مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، در قالب 3 نماهنگ مجزا به نمایش درآمد. این گردهمایی با اهدای جوایز به 8 نفر از دانشجویان پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: