کد خبر: 40732
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 دی 1398 - 07:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

آیین نکوداشت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی فارس از آخرین شاگرد ملک الشعراء بهار

منبع : لیزنا
 آیین نکوداشت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه فارس از آخرین شاگرد ملک الشعراء بهار در تالار حافظ شیراز  برگزار شد.
آیین نکوداشت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی فارس از آخرین شاگرد ملک الشعراء بهار

به گزارش لیزنا، نخستین نشست از سلسله نشست های دست بوس با هدف نکوداشت مقام شامخ معلم با موضوع بزرگداشت استاد محمد آل‌عصفور دبیر پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی شیراز و استاد فرهیخته دانشگاه، توسط انجمن کتابداری فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و همراهی مجموعه کتاب یک صفحه ای برگزار شد. زهرا شاه نظرنژاد، عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن کتابداری شاخه فارس با اعلام این خبر افزود: صبح پنجشنبه ۱۲ دیماه، آیین بزرگداشت استاد محمد آل‌عصفور از فرهنگ‌وران نامی شیراز و آخرین بازمانده کلاس‌های درس ملک الشعرای بهار، که ۶۵ سال سابقه تدریس ادبیات فارسی و عربی را در مدارس و دانشگاه‌های شیراز در کارنامه خود دارد، با حضور جمعی از اساتید، فرهیختگان و شاگردان وی در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در ابتدا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آموزگاران و استادان بزرگی همچون این استاد عزیز که عمر خود را برای معلمی صرف کردند، چراغی برای راه همه ما هستند.

صابر سهرابی با بیان اینکه استاد محمد آل‌عصفور تنها شاگرد بجا مانده از زنده‌یاد ملک‌الشعرای بهار است، او را از چهره‌های درخشان عرصه تدریس ادبیات فارسی برشمرد و افزود: آل‌ عصفور آثار بسیار بدیع و بلندی دارد که مایه بسی افتخار و مباهات ما استان فارسی‌هاست؛ که همیشه در تاریخ جاودان خواهد ماند. وی افزود: آنچه که استاد «آل عصفور» و هم‌طرازان وی انجام می‌دهند کاری سترگ و بی‌مانند است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: گرامی‌داشت و پاسداشت این گرامی نامدار حوزه علم، دانش و فرهنگ یکی از ضرورت‌هاست. اما این نکوداشت باید از سطح شعار بالاتر باشد و نگاه ویژه خویش را به تأثیرات فرهنگی، تربیتی و پرورشی این گونه معلمان متمرکز کند.

سهرابی افزود: تلاش داریم تا در آیین نکوداشت این معلم فرهیخته که به زودی برگزار خواهد شد، نشان مفاخر استان فارس را از طرف انجمن مفاخر استان تقدیم این استاد عزیز کنیم.

یوسف نیری، استاد برجسته دانشگاه شیراز نیز گفت: خورشید علمی شما، همیشه در زندگی شاگردان شما، روشن و تابنده است.

وی با اشاره به اینکه استاد «آل عصفور» برهان است، تأکید کرد: استادان ما، برهان رب ما هستند و حق استادی، حق الهی است چرا که استاد، انسان را از تاریکی به نور دعوت می کند.

نیری همچنین با اشاره به لزوم برگزاری بزرگداشتی از استاد «سجادی» که اکنون در ۹۵ سال بسر می‌برد، افزود: بسیاری از استادان عالم و عاشق بودند که شاگردان خود را با این ۲ بال می‌پروراندند.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: بالندگی و زندگی تشیع به خاطر عشق به ولایت و امامت، امام زمان (عج) است و این عشق را استادان به ما هدیه کردند.

وی اضافه کرد: این استاد بزرگ شاگردان خود را به سوی خدا هدایت کرد، استاد «آل عصفور» شمس همه شاگردان هستند.

نیری با تاکید بر اینکه برخی استادان و معلمین در علم‌آموزی کم‌فروشی می‌کنند، افزود: کم‌فروشی تنها در ترازو نیست.

وی با اشاره به اینکه علامت عالم بزرگ اینست که مشکل‌ترین موارد علمی را به زبان ساده بیان می‌کند، گفت: متأسفانه تاریخ ما تاریخ مذکر است که حق زنان بزرگ مشخص نمی‌شود چرا که پشت سر هر مرد موفق یک زن موفق و بزرگ وجود دارد.

در پایان، توسط نهادهای مختلف فرهنگی و برخی از شاگردان و دوستداران وی از تلاشها و فعالیتهای ارزنده این استاد والامقام تجلیل  به عمل آمد

گفتنی است دکتر محمد آل عصفور آخرین شاگرد «ملک‌الشعرای بهار» به شمار می‌رود که در مکتب دکتر «محمد معین» و «بدیع‌الزمان فروزان‌فر»  نیز شاگردی کرده است.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: