کد خبر: 47334
تاریخ انتشار: شنبه, 30 ارديبهشت 1402 - 06:42

داخلی

»

کتابخانه ملی

از کتاب «قصه راستگو» رونمایی شد

منبع : لیزنا
مراسم بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو و آیین رونمایی از کتابِ «قصه راستگو» (مصاحبه تاریخ شفاهی با مرحوم استاد راستگو)؛ به منظور پاسداشت یک عمر تلاش برای آموزشِ آموزه های اخلاقی و دینی به کودکان و نوجوانان در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
از  کتاب «قصه راستگو» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو و آیین رونمایی از کتابِ «قصه راستگو» (مصاحبه تاریخ شفاهی با مرحوم استاد راستگو)؛ با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا پویا عضو هیات علمی دانشکده دین و رسانه دانشکده صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حسین حقیقت رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی، محمدهادی ناصری سرپرست معاونت اسناد ملّی و جمعی از مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دوستداران و علاقمندان استاد راستگو در محل کوشک کتاب (سرای اهل قلم) در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هادی قبادی پژوهشگر، محقق و تدوین کننده کتاب تاریخ شفاهی «قصه راستگو» ضمن خوش آمدگویی به حاضران درباره ثبت و ضبط این کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مصاحبه تاریخ شفاهی با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو در 23 ساعت و در 20 جلسه حضوری از آبان سال 1398 تا اردیبهشت 1399 به انجام رسیده و مجموع جلسات به صورت تصویری و صوتی ضبط شده است.

راستگو به دنبال انتقال تجربه به نسل های بعد از خود بود

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در بخش نخست صحبت های خود با اشاره به شخصیت و خصوصیات اخلاقی حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن راستگو گفت: مرحوم راستگو بسیار پر تلاش بود که با همت بالا و تلاشی که داشت، توانست در این مسیر موفق و موثر باشد. به اعتقاد بنده اخلاص در رفتار و گفتار یکی از ویژگی های بارز شخصیتی او بود که بی تردید این اخلاص در عمل در ماندگاری آثار وی بسیار اثر گذار بود . از همین رو انگیزه، عشق و علاقه بسیاری برای کار با کودکان و نوجوانان داشت که یکی از مهمترین دارایی های یک مربی در امور تربیتی داشتن همین عشق و علاقه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از ویژگی های راستگو انتقال تجربه به نسل های پس از خود بود و بسیار اصرار و اعتقاد داشت که این تجربه را بعد از خود به صورت ساختارمند در  اختیار دیگران بگذارد. به همین دلیل در زمان حیات زمینه های انتقال تجربه خود در زمینه آموزش دین به زبان کودک و  نوجوان را فراهم کرده بود و این نوع نگاه بسیار بزرگ منشانه بود که در شیوه رفتار و عمل وی دیده می شد. در کتابِ «قصه راستگو» سعی شده گوشه ای از این تجربیات در گفتگو با مرحوم راستگو به رشته تحریر در آید که این موضوع بسیار ارزنده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در انقلاب اسلامی با تجربه های مومنانه که برآمده از اخلاص و فهم دینی است؛ مواجه بوده ایم گفت: بخشی از داشته ها و تجربه های مومنانه در حوزه مسائل تعلیم و تربیت است که در مدارس اسلامی وجود داشته و در تجربه های مرحوم راستگو نیز مشاهده می شد . افرادی با انگیزه های دینی و الهی فعالیت تربیتی انجام دادند که به مرور زمان این فعالیت ها زمینه هایی برای ساختارمند شدن و اشاعه امور تربیت فراهم کرد و قطعا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبادی و نقاط آغاز ما برای تولید دانش بومی در زمینه مسائل انسانی تجربه هایی از همین دست بوده است.

رئیس پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش تصریح  کرد: راستگو توانست در میدان عمل ثابت کند که در امور تربیتی موفق بوده و از پس کار برآمده و به واسطه همین حضور موفقیت آمیز است که جریان های اثرگذاری را راه انداخته است. در واقع راستگو خط شکن و با انگیزه بود و بی تردید چنین خصوصیاتی در امور تربیتی یک مربی نقش اساسی دارد. به این معنا که عوامل، متن، امکانات و فضایی که یک کودک در آن رشد می کند جملگی دست به دست هم می دهند و به دست مربی می رسد و این معلم و مربی باید شخصیتی خودساخته و اثرگذار داشته باشد و اگر می خواهیم در این کشور، در زمینه تعلیم و تربیت پیشرفت معناداری اتفاق بیفتد باید عامل و مباشر آن یک انسان با انگیزه باشد که در مواجه با کودک و نوجوان از عهده این امر خطیر به درستی برآید و مرحوم حجت الاسلام و السلمین راستگو از این دست مربیان بود.

راستگو هنرمربی گری و تعلیم و تربیت آموزه های دینی را به عرصه رسانه آورد

علیرضا پویا عضو هیات علمی دانشکده دین و رسانه دانشکده صدا و سیما در ادامه آیین رونمایی از کتابِ «قصه راستگو» ؛ توانمندی حجت الاسلام و المسلمین حسن راستگو در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان را یکی از ویژگی ها و امتیازهای مهم او ارزیابی کرد و گفت: در عرصه رسانه و امور تربیتی و تبلیغ دین افراد موفقی مثل حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی داریم که توانمندی خود را هم در کلاس داری مذهبی و هم در رسانه ارائه می کردند. اما حقیقت این است که کار با کودک و نوجوان هم به لحاظ تربیتی و هم ارتباطی و از همه مهمتر از منظر دینی به مراتب پیچیده تر از کار با بزرگسالان است چون در کار با بزرگسال مربی می تواند خود را معیار قرار دهد  اما برای کودک و نوجوان اینگونه نیست.  

وی ادامه داد: ضمن اینکه زمانی که استاد راستگو برای کودکان  و نوجوانان فعالیت می‌کرد، خبری از رسانه های جمعی و عجیب و غریب غوغاسالار و پرخطر نبود. نکته دیگر درباره راستگو این است که او هنرمربی‌گری و تعلیم و تربیت آموزه های دینی را به عرصه رسانه آورد و این مهم کار ساده ای نیست . توجه به امور تربیتی و ارائه درست آن در رسانه جمعی زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم هویت در معرض خطر قرار گرفته است و بیشترین آسیب متوجه کودکان و نوجوانان است. از سوی دیگر تجربه نشان داده بسیاری از افرادی که در جامعه افراد موفق، توانمند و موثری هستندو اهمیت آنها کمتر دیده می شود و زمانی که از دنیا می رود خلاء وجودی آنها بیشتر احساس می شود . بنابراین نباید فرصت بهره مندی از توانمندی ها آنها از این دست بدهیم. 

عضو هیات علمی دانشکده دین و رسانه دانشکده صدا و سیما یادآور شد: یکی از نکات مهم درباره افرادی که می خواهند مصاحبه تاریخ شفاهی از چهره ها و شخصیت های مهم و تاثیرگذار بگیرند، این است که باید آموزش های لازم در این زمینه را ببیند . موضوع بعد خواندنی شدن و جذب مخاطب است که آموزش و پرورش با گنجاندن مباحث شناخت افراد در کتب درسی در این زمینه می‌تواند یاری رسان باشد.

یادگار معلم اخلاق استاد راستگو؛ تبدیل کتاب خشک تعلیمات دین به هدیه های آسمانی بود

حجت الاسلام و المسلمین حسین حقیقت رئیس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با بیانی متفاوت و به سبک مرحوم راستگو سخنان خود را آغاز کرد و درباره نقش حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن راستگو در آموزش و پرورش گفت: یکی از فعالیت های به یادگار مانده معلم اخلاق استاد راستگو و دیگر اندیشمندان در آموزش و پرورش تبدیل کتاب خشک تعلیمات دین به هدیه های آسمانی بود که با بازنگری در شیوه بیان، روایتی روان، شیرین و شنیدنی از آموزه های دینی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد.

وی افزود: اشتیاق وی برای آموزش و خدمت به کودکان و نوجوانان در حوزه اخلاق به گونه ای بود که گاهی در یک روز به شهرهای مختلف می رفت و ازآموزش کودکان و نوجوانان غافل نمی شد و در این مسیر به روستاهای دور افتاده هم سفر می کرد و درخواست هیچ فردی را برای آموزشِ آموزه های دینی رد نمی کرد.

رییس اداره آموزش کودک و نوجوان مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی یادآور شد: او جایگاه یک عالم را داشت که مخاطب شناس، زمان شناس و موقعیت شناس بود. راستگو این رسالت مهم را درک کرده بود که باید سرباز امام زمان (عج) باشد وتلاش می کرد انسان های موثر و مومن به دین اسلام را تعلیم دهد.

رونمایی از کتاب «قصه راستگو« بخش پایانی این مراسم بود که با حضور میهمانان و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران انجام شد.

 

  •