کد خبر: 47997
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آبان 1402 - 19:16

داخلی

»

کتابخانه ملی

برگزاری نشست معرفی کتاب Semantic web for the Working Ontologist

منبع : لیزنا
نشست تخصصی معرفی و بررسی کتاب Semantic web for the Working Ontologist همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره هفته کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.
برگزاری نشست معرفی کتاب Semantic web for the Working Ontologist

به گزارش لیزنا، نشست معرفی و بررسی کتاب Semantic web for the Working Ontologist در هفته کتاب، به همت اداره کل پردازش منابع و فناوری‌های دیجیتال معاونت پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، در تاریخ 29 آبان ماه 1402، ساعت 10 در محل اندیشگاه فرهنگی این سازمان برگزار خواهد شد. 

تهیه هستان‌شناسی‌ها، داده‌‌های پیوندی و گراف‌های دانش از جمله روش‌های نوین سازماندهی اطلاعات هستند که فراتر از اصطلاحنامه‌ها و روابط بین آنها به شناسایی موجودیت‌ها و ویژگی‌های آنها می‌پردازند.

 این ابزارها در ابتدا به منظور تولید ساختار وب معنایی مورد استفاده قرار گرفتند؛ اما اکنون برای مقاصد مختلف سازماندهی اطلاعات و استخراج دانش از متون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویرایش سوم کتاب «وب معنایی برای هستی‌شناسی کاربردی» مدل‌سازی موثر برای داده‌های پیوندی و زبان‌های نشانه‌گذاری مورد استفاده در آنها را تبیین می کند. این کتاب مرجعی است برای تمام کسانی که قصد دارند با این مفاهیم آشنا شده، بیاموزند و این ابزارها را در نظام‌های سازماندهی به کارگیرند.

با توجه به تحولات حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیوند نزدیک با فناوری‌های نوین و شکل‌گیری عرصه‌های میان رشته‌ای در تعاملات اطلاعاتی و علمی، در این نشستِ تخصصی، کتاب Semantic web for the Working Ontologist توسط علیرضا انتهائی، دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران و مدیرکل پردازش منابع و فناوری‌های دیجیتال معرفی و بررسی خواهد شد.