کد خبر: 43055
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 دی 1399 - 07:58

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بازدید نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کتابخانه مرکزی بجنورد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
محمد وحیدی، نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در بازدید از کتابخانه مرکزی بجنورد، گفت: با توجه به مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حمایت نمایندگان مجلس از بودجه این نهاد فرهنگی و انقلابی ادامه دارد.
بازدید نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کتابخانه مرکزی بجنورد

به گزارش لیزنا، محمد وحیدی،  نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراس اسلامی کشور و نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازو جرگلان به همراه  علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و احمد مقدمی، قائم مقام شهردار بجنورد از کتابخانه مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد بازدید و با کتابداران این کتابخانه گفتگو کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراس اسلامی در این بازدید گفت: کتابخانه‌های عمومی مکانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی هستند و برای توسعه و ارتقا به‌ حمایت نمایندگان مردم نیاز دارند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی حامی اصلاح قانون این نهاد هستند و حمایت خود را ادامه می دهند.

وحیدی عنوان کرد: نقش کتابخانه ها به عنوان یک نهاد مهم در رشد فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی جامعه بی بدیل است و تجهیز و توسعه فضای مطالعه و کتابخوانی یکی از نشانه های توسعه جوامع محسوب می شود. در این روزها و شرایط جامعه به خاطر محدودیت های کرونا، که جذابیت های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و جوانان خودنمایی می کند، می توان با طرح ایده های نو و خلاق در راستای توسعه و تحول فضای کتاب و کتابخوانی سهیم شد.

نماینده مردم ۵ شهرستان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود برخی مشکلات و خلأهای حقوقی در قانون نهاد کتابخانه‌ها موجب شده که دسترسی به اهداف فرهنگی که در سایه کتابخوانی به وقوع می پیوندد، به تاخیر بیفتد. نمایندگان مجلس همگی حمایت خود را اعلام کرده اند و می‌توان این مشکل را با ارائه طرحی جامع در مجلس حل و فصل کرد.

وی با اشاره به دیداری که اخیرا در تهران با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور داشت، افزود: در این دیدار نمایندگان استان حمایت خود را اعلام کردند و قطعا این حمایت ها ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین از تامین منابع کتابخانه ای با خرید  و حمایت از ناشران استان و مشارکت های مردمی و مجلس خبرداد و تصریح کرد: ارزشمند ترین سرمایه های انسانی کشور جهت ساختن آینده ای درخشان نزد شما امانت است؛ بنابراین باید تا جای ممکن بستر لازم را برای مطالعه آن ها فراهم کنید و ما هم در حد توان حمایت خواهیم کرد.

در ادامه علی محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های استان و جایگاه ارزشمند کتابخانه مرکزی بجنورد، گفت: کتابخانه های عمومی نقش موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه دارند.

جهانی اضافه کرد: زمینه سازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه  امری ضروری و از نیازهای مهم کشور است و باید از نهادها و سازمان هایی که در این راستا گام بر می دارند، حمایت شود.

احمد مقدمی، قائم مقام شهردار بجنورد نیز در این بازدید گفت: مجموعه شهرداری بجنورد آمادگی هر گونه همکاری در برگزاری برنامه های فرهنگی و همچنین ایجاد یا واگذاری فضاهای فرهنگی  برای پیشبرد اهداف توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی را دارد. سال گذشته شهرداری بجنورد دو باب از فضای های فرهنگی خود را جهت استقرار کتابخانه های استیجاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار داد.