کد خبر: 43390
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 اسفند 1399 - 13:18

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

رونمایی از اسناد آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی کشور

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
جلسه رونمایی از اسناد آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی کشور در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
رونمایی از اسناد آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش لیزنا، جلسه رونمایی از اسناد آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی کشور در ۵ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه ۱۸ اسفندماه، با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد و ارتباط مجازی با مدیران استانی و مجریان طرح برگزار می‌شود.

آمایش سرزمینی به معنی توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی کلیه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در پهنه سرزمین متناسب با قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی است. دفتر برنامه‌ریزی نهاد این طرح را سال ۱۳۹۳ با مجموعه‌ مطالعاتی درباره مکان‌مبنا کردن برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی آغاز کرد. بر اساس این مطالعات، طرح آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی از اولین و مهم‌ترین اقدام‌ها برای مکان‌محوری کتابخانه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شد. هدف از آمایش از یک‌سو  ایجاد زمینه‌ای برای توسعه نظام دسترسی عادلانه و متناسب به خدمات کتابخانه‌های عمومی و از دیگر سو هم‌افزایی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کتابخانه‌های عمومی به‌طور خاص و سازمان‌های فرهنگی به‌طور عام است. در این طرح مفاهیم جدید مدیریت کتابخانه‌های عمومی در سطح کلان مانند محدوده خدمت، جمعیت خدمت‌گیر، پیشخان، منظومه کتابخانه‌ای و نظایر آن به کار گرفته شده است تا شبکه‌ای منسجم از کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود.  در شبکه کتابخانه‌ها، هر نقطه خدمت درعین‌حال که برای فعالیت محلی استقلال دارد، با سایر نقاط شبکه تعامل و همکاری می‌کند. مرحله نخست این طرح اجرای دستورالعمل محدوده‌های خدمت در تمام استان‌ها است. هر شهر بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی، شهری و انسانی به چند محدوده‌ خدمت اِفراز می‌شود. در هر محدوده خدمت می‌تواند یک یا چند کتابخانه عمومی یا پیشخان قرار گیرد. در مرحله دوم طرح دستورالعمل توزیع خدمات و برنامه‌ها اجرا می‌شود. بر اساس این دستورالعمل، متناسب با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، چشم‌اندازها و فرصت‌های محلی هر محدوده خدمت و کتابخانه‌های مستقر در آن، خدمات و برنامه‌های ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

تاکنون مرحله نخست طرح در استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه اجرا شده است.