کد خبر: 48428
تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 اسفند 1402 - 14:01

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح کتابخانه خیرساز روستای ورگه سران در شهرستان سرعین

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
همزمان با گرامیداشت اعیاد شعبانه و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دومین کتابخانه عمومی خیراندیش در روستای ورگه سران سرعین به بهره برداری رسید.
افتتاح کتابخانه خیرساز روستای ورگه سران در شهرستان سرعین

به گزارش لیزنا، در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و همزمان با گرامیداشت اعیاد شعبانیه با حضور باقر باقرزاده، فرماندار سرعین، پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، محمد خیراندیش، خیر کتابخانه ساز و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی، کتابخانه روستایی «دکتر خیراندیش ۲» در روستای ورگه سران از توابع شهرستان سرعین به بهره برداری رسید.

فرماندار سرعین در آیین گشایش این مجموعه فرهنگی، ایجاد کتابخانه را بسترساز توسعه تحولات علمی و فرهنگی دانست و گفت: یکی از اولویت های مهم دولت خدمتگزار تلاش برای محرومیت زدایی از مناطق حاشیه شهرها و روستاها است و در این زمینه اقدامات مؤثری در حوزه های آبادانی و عمرانی اعم از تأمین آب، بهسازی جاده ها و راه های روستایی، بهداشت و درمان، مدرسه سازی، مراکز آموزشی و فرهنگی صورت گرفته است.

وی استفاده از ظرفیت خیرین را در حوزه های مختلف از جمله موارد فرهنگی ضروری دانست و تصریح کرد: در سال های اخیر خیرین با ورود به بخش های مختلف از جمله مدرسه سازی و کتابخانه سازی اقدامات مهمی را انجام داده اند و انجام این امور عام المنفعه به عنوان یک ذخیره معنوی در پرونده اعمال نیک آنان ثبت خواهد شد.

پروانه رضاقلیزاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز طی سخنانی تلاش برای دسترس پذیر کردن کتاب و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و کتابخوانی در روستاها و مناطق حاشیه شهرها را از اولویت های مهم این نهاد فرهنگی دانست و گفت: در این راستا تلاش برای توسعه کتابخانه های عمومی در روستاهای پرجمعیت مورد توجه جدی قرار گرفته و برای پیشبرد این امر از ظرفیت خیرین و علاقمندان حوزه های فرهنگی بهره برداری می شود.

وی توجه به کتاب و کتابخوانی را در ارتقای علمی و فرهیختگی اقشار مختلف جامعه مؤثر دانست و افزود: کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه های مهم اجتماعی مورد توجه قشرهای مختلف مردم قرار گرفته است و گروه ها و حلقه های مطالعاتی متعددی برای استفاده از این ظرفیت در حال شکل گیری است.

محمد خیراندیش، خیر کتابخانه ساز استان نیز در این مراسم با تشریح مضرات و فواید گسترش بسترهای مجازی، گفت: بعضی از جریان های فکری بر این باورند که با توسعه فضاهای الکترونیکی و بسترهای مجازی نیاز به ایجاد و ساخت کتابخانه و مراکز آموزشی و فرهنگی کمرنگتر می شود؛ در حالی که ایجاد زیرساخت زمینه حضور، همگرایی و آموزش جوانان و نوجوانان را فراهم می سازد.

خیراندیش افزود: این کتابخانه در زمینی به مساحت ۷۰ مترمربع در دو طبقه احداث شده است که مجموع زیربنای این مجموعه فرهنگی ۱۴۰ مترمربع می باشد.

وی با بیان اینکه برای احداث این پروژه فرهنگی بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است خاطرنشان کرد: این اقدام فرهنگی را به یاد پدر مرحوم خود بنیان می گذارم و در آینده نیز ۱۲ باب کتابخانه به نیت ۱۲ امام بزرگوار شیعیان در روستاهای مختلف استان برای دسترسی اقشار روستایی به کتاب و منابع، خواهم ساخت.

این استاد دانشگاه، کتابخانه ها را مراکز علم و توسعه علوم و فنون دانست و افزود: کتابخانه های عمومی همپای مراکز علمی و دانشگاهی در ارتقای توان علمی و افزایش مهارت های عمومی قشر های مختلف جامعه سهیم هستند.