کد خبر: 44738
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1400 - 09:58

داخلی

»

گزارش

منصور ضابطیان در همایش نجوای کتاب تاکید کرد:

آشنایی با کتاب خوب؛ از راهکارهای علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه

منبع : لیزنا
همایش نجوای کتاب، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی حاصل همکاری مشترک کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با حضور منصور ضابطیان برگزار شد.
آشنایی با کتاب خوب؛ از راهکارهای علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه

به گزارش لیزنا، همایش نجوای کتاب، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی حاصل همکاری مشترک کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، در روز شنبه 29 آبان‌ماه 1400 در محل سالن سیمرغ دانشکده نامبرده برگزار شد.

در آغاز همایش دکتر رسولی، مشاور ریاست دانشگاه، ضمن تقدیر و تشکر از متولیان همایش و فعالیت‌هایی که در این حوزه توسط کتابخانه‌های دانشگاه انجام شده است، اشاره‌ای به جایگاه بالای این واحدها در سطح دانشگاه داشت و از آن به عنوان یک نماد علمی و حائز اهمیت یاد کرد.

در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب برای ایرانیان از گذشته تا کنون، داشتن فرهنگ مکتوب را از افتخارات دوره اسلامی دانست و گفت: این فرهنگ مکتوب منجر به حفظ اصالت و هویت‌مان و زنده نگه داشتن آموزه‌ها و تمدن‌مان شده است.
سپس دکتر بابک شکری، معاونت پژوهشی دانشگاه، سخنرانی خود را با سخنانی چند از بزرگان  و مرتبط با موضوع کتاب و کتابخوانی آغاز کرد. وی در ادامه اشاره‌ای به اوضاع کتاب در جامعه جهانی و تاثیر مثبت کرونا بر میزان چاپ کرد.

وی استفاده بیشتر از صنعت دیجیتال در حوزه چاپ و نشر را به عنوان یکی از راهکارهای مفید در راستای ارتقای میزان مطالعه افراد یک جامعه دانست.

در ادامه دکتر مظاهری ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، به جایگاه کتابداران به عنوان طلایه‌داران معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی در سطح کشور و جامعه جهانی،  اشاره کردد. رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پایین بودن سرانه مطالعه را یکی از چالش‌های توسعه در کشور دانست و برنامه‌ریزی جدی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به روز را یکی از راه‌حل‌های این چالش دانست.

سپس دکتر نیلوفر رضوی، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی، ضمن خوشامدگویی به حضار و تایید صحبت‌های سخنرانان پیشین، به رسالت کتابخانه مرکزی مبنی بر حفاظت، تکمیل و ترویج دانش به عنوان یکی از واحدهای دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.

رضوی در ادامه برنامه‌های همایش را که اهدای کارت کتابدار افتخاری به 5 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه، تقدیر از دو کتابخانه برتر و همکار بازنشسته کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه و میزگردی با حضور منصور ضابطیان (کارگردان، نویسنده و روزنامه‌نگار) بود، بیان کرد.

ملتی که کتاب می‌خواند را هیچ‌ وقت نمی‌شود فریب داد

در بخش نهایی همایش نجوای کتاب، میزگردی با حضور منصور ضابطیان و دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی برگزار شد.

دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی سرپرست کتابخانه‌های دانشگاه با طرح این سوال که وضعیت مطالعه در بین اهالی رسانه در چه سطحی قرار دارد، میزگرد را آغاز کرد.  منصور ضابطیان در پاسخ به این پرسش، به مساعد نبودن وضعیت رسانه در این زمینه اشاره کرد و معتقد بود کسی که کتاب می‌خواند به مراتب بیشتر رسانه را می‌شناسد، دنیا را از زوایای دیگری هم می‌بیند و در تولید برنامه‌های خود این نگاه را منعکس می‌کند. 


هر دو عضو میزگرد بر این باور بودند که اشاره به کتاب به اشکال مختلف و به طور مداوم در رسانه، منجر به تاثیر مثبت بر روی نسل آینده  شده و باعث می‌شود کتاب را به عنوان یک عنصر مهم و اصلی در زندگی خود جای دهند.


در ادامه به بحث در ارتباط با سرانه مطالعه کشور پرداخته شد و ضابطیان معتقد بود آمار به تنهایی نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش این سرانه باشد.

منصور ضابطیان افزود:  وقتی کتاب یک نویسنده خوب به تعداد قابل توجهی به فروش نمی‌رسد، قطعا نشانه خوبی نیست.

 وی در ادامه به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در راستای ارتقاء میزان مطالعه جامعه کتابخوان اشاره کرد.

نا به درخواست حضار، میهمان ویژه همایش نجوای کتاب، "پیاد‌ه‌روی و سکوت، در زمانه‌ی هیاهو نوشته ارلینگ کاگه؛ سفرنامه شیر و خورشید  اثر نیکولا بوویه؛ مهمان انقلاب از کاترین کوب و  فرد فاکتور نوشته مارک سنبورن" به عنوان کتاب‌هایی برای مطالعه معرفی کرد.

ضابطیان، یکی از راهکارهای علاقه‌مند کردن افراد جامعه به مطالعه را، آشنایی آنها با کتاب خوب و با کیفیت بیان کرد. وی سخنان خود را با جمله‌ای از گاندی به پایان رساند. " ملتی که کتاب می‌خواند را هیچ‌ وقت نمی‌شود فریب داد".


قابل ذکر است کتابخانه های دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر، ادبیات و علوم انسانی، مرکز تحقیقات کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی و پردیس شهید عباسپور به عنوان نامزدهای کتابخانه برتر بر اساس ارزشیابی انجام شده توسط کمیته ارزیابی و بهبود مستمر کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند که از این میان دو کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی و پردیس شهید عباسپور برگزیده شدند.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم ضبط شده‌ی همایش را از طرق این لینک دانلود کنند.