کد خبر: 45359
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 اسفند 1400 - 09:21

داخلی

»

گزارش

کتابخانه کوینزلند از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی برای جلب مشارکت و معرفی خدمات استفاده می‌کند

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس
وبینار «امکانات الهام بخش در کتابخانه ایالتی کوینزلند استرالیا» با حضور ویکی مک دونالد کتابدار و مدیر ارشد اجرایی این کتابخانه برگزار شد.
کتابخانه کوینزلند از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی برای جلب مشارکت و معرفی خدمات استفاده می‌کند

به گزارش لیزنا، هفتمین پیش نشست همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی، الگوها، ایده ها و تجربه ها، با حضور ویکی مک دونالد کتابدار و مدیر ارشد اجرایی کتابخانه ایالتی کوینزلند استرالیا به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

لیلی سیفی، دانشیار دانشگاه بیرجند و دبیرعلمی همایش در این نشست با اشاره به تمدید مهلت ارسال مقالات به همایش بین المللی عنوان کرد: مهلت ارسال مقالات تمام متن به همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی تا 10 فرودین ماه 1401 تمدید شده است و علاقه مندان می توانند در مدت زمان باقی مانده با ارسال مقالات خود به غنی تر شدن همایش کمک کنند.

سیفی همچنین با اشاره به اینکه در این نشست مدیراجرایی کتابخانه ایالتی کوینزلند درباره  تجربه ها و امکانات شگفت انگیز این کتابخانه گفت وگو می کند، به برخی از فعالیت های ویکی مک دونالد اشاره و عنوان کرد: مک دونالد کتابدار و مدیر ارشد اجرایی کتابخانه ایالتی کوینزلند و از افراد اصلی در تحول این کتابخانه است. وی همچنین در کتابخانه های عمومی، ایالتی و دانشگاهی در استرالیا فعالیت داشته اشت. ویکی مک دونالد ریس سابق انجمن کتابداری استرالیا بوده و در ایفلا نیز سمت های مختلفی همچون رئیس کمیته دائمی کتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی و عضو هیات مدیره را بر عهده داشته است.

ویکی مک دونالد، کتابدار کتابخانه ایالتی کوینزلند نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه کویزلند و کتابخانه ایالتی عنوان کرد: کوینزلند در استرالیای غربی واقع شده است و از سمت شرق به اقیانوس آرام می رسد و اطراف آن چندین  مناطق طبیعی و گردشگری از جمله بزرگترین مجموعه مرجانی در جهان وجود دارد. کتابخانه ایالتی مرکز اصلی تحقیق است که در اختیار مردم کوینزلند هست و متعددی از میراث های مستند این منطقه در آن وجود دارد. این کتابخانه در سال 1896 تاسیس شده و به عنوان کتابخانه پیشرو در استرالیا شناخته می شود. کتابخانه ایالتی کوینزلند مسئول جمع آوری و حفظ میراث فرهنگی مستند کوینزلند هست و دسترسی آسان به اطلاعات را برای همه مردم و سایر افراد فراهم کرده است.

مدیر اجرایی کتابخانه ایالتی کوینزلند به برنامه ها و راهبردهای کتابخانه ایالتی کوینزلند اشاره و تصریح کرد: برنامه های که ما انجام می دهیم آینده کتابخانه را شکل خواهد داد. چندین هدف در برنامه ریزی و انتخاب راهبرد مدنظر است.

وی با اشاره به چشم انداز برنامه های خود عنوان کرد: در برنامه ریزی و ارائه طرح ها در کتابخانه سه هدف دنبال می شود تا کتابخانه بتواند امکانات الهام بخش خود را از طریق دانش، داستان و خلاقیت به جامعه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه ایجاد محتوای قابل اعتماد برای مراجعه کنندگان نخستین هدف این مجموعه است، گفت: با استفاده از جمع آوری و حفاظت از اطلاعات و فراهم ساختن دسترسی آسان برای همه این امر دنبال می شود. برای این هدف راهبردهایی همچون ایجاد داستان های متنوع درباره تاریخ کوینزلند، تشویق مخاطبان به همکاری در امر تحقیق برای افزایش دانش و داده های اطلاعاتی، حفاظت از مجموعه ها و میراث محلی برای نسل های آینده ای، همکاری با عموم در خلق موضوع های جدید و همکاری با مراکز دانش بومی با هدف ایجاد محتوا برای نسل های آینده، جمع آوری یک مجموعه قابل ثبت به صورت برنامه ریزی شده به منظور وجود مجموعه ای از داده های قابل اعتماد در کتابخانه وغیره تعریف شده است.

وی خلق تجارب مشترک را هدف دوم برنامه های کتابخانه برشمرد و با اشاره به راهبردهای تعریف شده برای دستیابی به این هدف اضافه کرد: بهبود دسترسی به اطلاعات برای کاربران، تمرکز بر تعاملات به منظور ایجاد خلاقیت و مشارکت توسط عموم، ارزیابی خدمات به منظور افزایش مخاطبان، ایجاد فرصت هایی برای توسعه سواد در همه سطوح، حمایت از کتابخانه های عمومی و ارتباط با دولت های محلی برای ایجاد شبکه قوی از کتابخانه های عمومی و مراکز دانش بومی برای تولید محتوا، راهکارهایی است که در این راستا دنبال شده است.

عضو سابق هیات مدیره ایفلا در ادامه صحبت های خود به سومین هدف کتابخانه اشاره کرد و توضیح داد: تمرکز بر افراد و فرآیندهای آینده محور، هدف سوم برنامه های ماست تا بتوانیم نوآوری در خدمات کتابخانه را به صورت مستمر بهبود ببخشیم. برای این منظور نیز از راهکارهایی همچون بهره گیری از نیروی کار متنوع، تقسیم کار، ارزیابی خدمات و جذب سرمایه گذاری و مشارکت، استفاده شده است.

مک دونالد در راستای هدف دوم خلق تجارب مشترک  به تشریح دو پروژه اجرا شده در کتابخانه پرداخت و عنوان کرد: ما در دو پروژه به ترویج سواد عمومی پرداختیم. نخستین پروژه مربوط به ایجاد سواد پایه برای کودکان بود که تا بازه سنی 5 سال را شامل می شد. این برنامه در سال 2015 از سوی دولت برنامه ریزی شده و کتابخانه آن را اجرا کرده و 2.5 میلیون نفر در کتابخانه ها و مراکز دانش بومی حضور داشتند. در این پروژه چهار مقوله اصلی سواد پایه همچون صحبت کردن، آواز خواندن، مطالعه و بازی کردن دنبال شد. در این پروژه هم والدین و هم کودکان حضور داشتند و 5 میلیون  دلار برای برنامه اختصاص یافته بود.

وی اضافه کرد: در راستای همین پروژه همچنین، در برنامه ای دیگر، کتابخانه ایالتی کوینزلند، کتاب هایی درموضوع های مختلف در حوزه کودکان چاپ و برای کتاب ها برنامه های مختلفی اجرا شده است که ازجمله آن می توان به ارسال کتاب برای والدین اشاره کرد. به طوری که  هر بچه ای که متولد می شود ظرف 48 ساعت پس از تولد، کتابهایی همراه با بسته های فرهنگی برای والدین کودکان می شود ارسال می شود و کتابخانه های با همکاری بیمارستان ها و کلینیک های درمانی این اطلاعات را گردآوری می کند.

وی همچنین به دومین پروژه کتابخانه نیز اشاره و عنوان کرد: برنامه دوم مبتنی بر خلاقیت بود که این پروژه با مشارکت  دانش آموزان و دانشجویان انجام شد. در این برنامه جامعه هدف باید رویاهای خود را در قالب ماکت هایی ارائه می دادند که محصولات آن ها نیز در قالب نمایشگاه ها ارائه شد که بازخورد بسیار مناسبی داشت. این برنامه 15 ماه طول کشید و در تمام کتابخانه ها، مراکز آموزشی و مدارس اجرا شد.

وی در پاسخ به پرسشی با موضوع اینکه چه دیدگاهی در باره کتابخانه های عمومی در ایران دارید؟ گفت: خانم جان ریچارد در بخش کتابخانه های عمومی ایفلا مشغول است. وی بازدیدی از ایران داشت که تجربه های این دیدار را با دیگر اعضا به اشتراک گذاشت به اعتقاد خانم ریچارد در کتابخانه های ایران بحث داستان سرایی و قصه خوانی و سواد اطلاعاتی بسیار مطرح است.

مک دونالد در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص شیوه جمع آوری تاریخ شفاهی توضیح داد: محتوای مورد نظر، بحث تاریخ معاصر است و کتابخانه این تاریخ را ثبت و دیجیتال سازی می کند و تا در کتابخانه نگهداری کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات تصریح کرد: بودجه مناسبی برای تبلیغات در کتابخانه ایالتی کوینزلند درنظر گرفته نشده است. اما کتابخانه ایالتی کوینزلند به سوی رسانه های اجتماعی رفته و از ظرفیت های رسانه های اجتماعی برای جلب مشارکت و معرفی خدمات بهره گرفته است.