کد خبر: 46255
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 شهریور 1401 - 08:17

داخلی

»

گزارش

روایات سیدالشهداء در عیون الاخبار الرضا بازخوانی و بررسی شد

منبع : لیزنا
در دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات خوانش متون رضوی که به همت کتابخانه‌های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، روایات مربوط به شهادت امام حسین (ع) در عیون اخبارالرضا تالیف شیخ صدوق مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفت.
روایات سیدالشهداء در عیون الاخبار الرضا بازخوانی و بررسی شد

به گزارش لیزنا، محمدهادی زاهدی در این نشست که در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به منابع معتبری متعلق به سده دوم هجری اشاره کرد که در رابطه با بازخوانی تاریخ کربلا در دسترس قرار دارد.

وی آثاری مانند مقتل ابومخنف لوط بن یحیی، مقتل هشام بن محمد بن سائب کلبی، مدائنی، حصین بن عبدالرحمان و دیگر گزارش‌هایی که در طبقات ابن سعد انساب الاشراف بلاذری و اخبار الطوال دینوری و ارشاد شیخ مفید وارد شده را از جمله این آثار برشمرد که تصویری روشن از آنچه در کربلا اتفاق افتاد است را بیان می‌کند.

زاهدی آثار شیخ صدوق را یکی از منابع مهم در روایت تاریخ کربلا و شهادت امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: در این اثر10 روایت از امام هشتم نقل شده که به موضوع شهادت سیدالشهداء پرداخته و به موضوعاتی همچون بی‌احترامی یزید به سر مبارک امام حسین (ع)، خبر دادن پیامبر در مورد شهادت ایشان و بی‌سابقه بودن نام حسین در عرب اشاره دارد.

وی همچنین ثواب زیارت مرقد امام حسین (ع)، کیفر سخت قاتلان ایشان در آخرت، آینده کربلا، داستان حضرت ابراهیم و شهادت اباعبدالله و ماجرای ذبح اسماعیل و تفسیر فدیناه بذبح عظیم و چرایی انتقام از بازماندگان قاتلان حسین (ع) توسط حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را از دیگر روایات وارد شده در این اثر عنوان کرد.

وی با اشاره به روایت ریان بن شبیب به عنوان یکی از روایات مهم پیرامون ادله اقامه عزا برای اباعبدالله و تأکید بر آن گفت: این روایت با شرح داستان دعای حضرت زکریا و مستجاب شدن آن و ولادت حضرت یحیی آغاز می‌شود و بر مشابهت‌های زندگی و سرنوشت بین حضرت یحیی و امام حسین (ع) می‌پردازد.  

گفتنی است سلسله جلسات خوانش متون رضوی به همت کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) واقع در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)از سال 98 آغاز  شد و در ایام شیوع بیماری کرونا از طریق فضای مجازی به کار خود ادامه داد.

تفاسیر قرآن از بیان امام رضا(ع)، اثبات ولایت امیرالمومنین در بیانات امام رضا(ع) و تشریح بخش‌های مختلف کتاب عیون اخبار الرضا از جمله مباحثی که طی این جلسات تا کنون به بحث و بررسی قرار گرفته است.