کد خبر: 47111
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 فروردين 1402 - 14:56

داخلی

»

گزارش

نقش کتابخانه‌های مساجد در کارآفرینی و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان بررسی شد

منبع : لیزنا
به روزرسانی منابع کتابخانه‌ای، نوسازی تجهیزات در کتابخانه‌ها، برگزاری آموزش‌های دوره‌ای برای کتابداران، به روزرسانی نرم افزار کتاب‌خوانی جهت فهرست‌نویسی کتاب‌ها، به روز بودن سواد اطلاعاتی کتابداران، بیمه کتابداران و ارائه بسته‌های تشویقی برای کتابداران مساجد از جمله چالش‌های کتابداران و کتابخانه‌های مساجد است.
نقش کتابخانه‌های مساجد در کارآفرینی و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان بررسی شد

به گزارش لیزنا ،‌دومین پیش‌نشست کمیته کسب و کارهای مجازی با موضوع «نقش کتابخانه‌های مساجد در کارآفرینی و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان: چالش‌ها و فرصت‌ها» با حضور محمد مؤمن ، عضو کمیته اجرایی کنگره دبیر این ‌نشست و جواد زاهدی تیر ،دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مطالعات کتابخانه های عمومی و کارشناس مسئول کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشوربه عنوان سخنران  در روز شنبه ۲۷ اسفند‌‌ماه ۱۴۰۱، از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در محیط ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

در ابتدا جواد زاهدی تیر معرفی اجمالی پیرامون کتابخانه‌های مساجد، تعریف کتابخانه‌های مسجد، انواع کتابخانه‌های مساجد، ارائه آمار و اطلاعات کتابخانه‌های مخزن دار، کتابخانه‌های باز و کتابداران مساجد ارائه کرد و گفت:‌قریب به ۹۶۰۰۰ مکان مذهبی شامل مسجد، حسینیه، تکیه، مهدیه، زینبیه، مصلی و … در کشور وجود دارد. ۸۶۳۷۱ مسجد در اقصی نقاط کشور به عنوان یک نهاد مردمی فعالیت دارند. ۲۶۲۰۵ باب کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور تاسیس شده است که از این تعداد ۱۲۶۱۰ کانون در مناطق شهری و ۱۳۵۹۵ کانون در مناطق روستایی فعالیت دارند. ۱۲۱۴۰ باب کتابخانه هم در مساجد، تحت پوشش ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به فعالیت می پردازند. ۷۱۱۶ کتابخانه مخزن دار، ۵۰۲۴ کتابخانه باز و ۴۵۴۲ کتابدار در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است که از این تعداد ۱۴۴۵ نفر دوره آموزش کتابداری را از طریق سامانه دیده‌اند.

وی در ادامه توضیحاتی در مورد تاریخچه کتابخانه های مساجد، کتابخانه های مساجد در ایران، ویژگی‌ها، فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اقدامات لازم برای تاسیس کانون و کتابخانه مسجد، معرفی کتاب‌هایی در خصوص آشنایی مخاطبان با کتابخانه های مساجد، بیان کرد و گفت:  ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور براساس مصوبه شماره ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۸/۱۲/۱۳۷۱ با هدف احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی دارند تاسیس شد. با تاسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، راه‌اندازی، ساماندهی و تجهیز کتابخانه‌های مساجد،‌ به عنوان نهاد مکمل فعالیت‌های فرهنگی و در راستای اهداف کانون‌های مساجد در سراسر کشور آغاز شد. ارتقای سطح علمی و فرهنگی اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، آشنایی با مفاهیم و اصول اسلامی از جمله اهدافی است که در پیگیری و توجه به امور کتابخانه‌های مساجد موردنظر بوده است. در طی این سال‌ها، ستاد کوشیده است تا حمایت‌های مالی و فکری خود را در راه تجهیز کتابخانه‌های مساجد به کار برده و با بهره‌گیری از متخصصین کتابداری و اطلاع‌رسانی در جهت تقویت بنیه علمی کتابخانه‌های مساجد و جلب افراد جامعه به سوی این کتابخانه‌ها بکوشد.

وی افزود: آموزش مداوم کتابداران، فهرست‌نویسی و ساماندهی کتابخانه‌ها، برگزاری برنامه‌های مختلف در سطح کشور به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست‌هایی با موضوع کتابخوانی، کتابداران و کتابخانه‌های مساجد با حضور صاحب‌نظران و اساتید کتابداری، مشارکت در جشنواره‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی ویژه اعضای کانون ها و کتابخانه‌های مساجد در در سطح استان و سامانه بچه‌های مسجد، مشارکت با سایر دستگاه‌ها مانند معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخانه‌ای وزارت ارشاد و … در راستای مشارکت در طرح‌های ترویج کتابخوانی، حمایت و رونمایی از کتاب‌هایی با موضوع مسجد، برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح استان‌ها، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های همسو مانند معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه ملی و …، معرفی کتاب‌های مفید در طرح ملی شنبه‌های کتاب مساجد، برگزاری جشنواره کتاب بچه‌های مسجد در چهار موضوع کتابخوان، کتابخانه، کتابدار و سفیر کتاب برتر، اجرای طرح نذر و تبادل کتاب در مساجد کشور، برگزاری نشست‌های نقد کتاب در سطح کانون های استان با حضور نویسندگان کتاب، برگزاری مراسم تقدیر و تکریم از کتابداران مساجد، ارسال کتاب به کتابخانه‌های مساجد در سراسر کشور، بازدید و سرکشی از کتابخانه‌های مساجد، پوشش خبری فعالیت های حوزه کتابخانه های مساجد کشور در خبرگزاری‌ها بویژه خبرگزاری شبستان از جمله فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد.

جواد زاهدی تیر  گفت: محله محور‌ بودن، دسترس‌پذیری، داشتن کتاب‌های مفید، عمومی بودن، همجواری با مسجد، مردمی بودن، گستردگی و پیوستگی از جمله ویژگی‌های کتابخانه‌های مسجد نسبت به سایر کتابخانه‌ها بوده است. کتابخانه‌های مساجد از آغاز تاکنون، نظام‌نامه کتابخانه‌های مساجد کشور، شناسنامه کتابخانه‌های مساجد ایران و تاریخ کتابخانه‌های مساجد ایران از جمله کتاب‌هایی جهت آشنایی مخاطبان با کتابخانه‌های مساجد است.

سپس جواد زاهدی تیر، در خصوص فعالیت کتابداران در مساجد، چالش‌ها و فرصت‌ها و نقش کتابداران مساجد در کارآفرینی در فضای مجازی مطالبی اشاره کرد و گفت:  به روزرسانی منابع کتابخانه‌ای، نوسازی تجهیزات در کتابخانه‌ها، برگزاری آموزش‌های دوره‌ای برای کتابداران، به روزرسانی نرم افزار کتاب‌خوانی جهت فهرست‌نویسی کتاب‌ها، به روز بودن سواد اطلاعاتی کتابداران، بیمه کتابداران و ارائه بسته‌های تشویقی برای کتابداران مساجد از جمله چالش‌های کتابداران و کتابخانه‌های مساجد است. انجام فهرست‌نویسی در کتابخانه‌ها، امانت کتاب، معرفی کتاب‌های مفید، پاسخگویی به سؤالات، آموزش مراجعان، خدمات فرهنگی، تحقیق و پژوهش از جمله وظایف کتابدار مسجد است.

وی گفت: داشتن منابع اطلاعاتی لازم در کتابخانه برای تسهیل‌گری برای کارآفرینی، برگزاری دوره های آموزشی در کتابخانه مسجد، تحقیق و پژوهش در امر کارآفرینی، شناخت ظرفیت های محلی در امر کارآفرینی، ارتباط با اساتید و صاحب‌نظران حوزه کارآفرینی، داشتن مطالعه و به روز بودن با توجه به تغییرات عصر انفجار اطلاعات و ارتباط مؤثر با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در امر کارآفرینی از جمله ویژگی های نقش کتابداران مسجد در امر کارآفرینی و کسب و کارهای حرفه ای دانش‌بنیان است.

وی نمونه‌هایی از کانون ها و کتابخانه‌های موفق در امر کارآفرینی در فضای مجازی را به مخاطبان معرفی کرد. کتابخانه و کانون فاطمه‌ها روستای دهگهان شهرستان کهنوج جنوب استان کرمان، کتابخانه و کانون روستای بزنج شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی و کتابخانه و کانون شهید گرائیلی روستای خرماکلا شهرستان قائم شهر استان مازندران، چند نمونه از کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد موفق در امرکارآفرینی هستند.

در ادامه این برنامه کتابخانه و کانون اخلاص شهرستان قائم شهر استان مازندران، کتابخانه و کانون شهید روحی شهر مقدس مشهد استان خراسان رضوی، کانون مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف، چند نمونه از کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد موفق در امر کارآفرینی در فضای مجازی به آنها اشاره شد.

کانون آیت الله مدنی لرستان، بقیه الله قم، سادات هرمزگان و محمد رسول الله (ص) گیلان به عنوان کانون‌های مسجد موفق در زمینه برنامه‌های اندرویدی؛ کانون الزهرا (س) اردبیل، حضرت خدیجه (س) قم، حضرت سجاد (ع) یزد، سالار شهیدان چهارمحال و بختیاری، شهدای میاوق آذربایجان غربی، طلوع مهدوی اصفهان، مالک اشتر یزد، طلیعه قم و غدیر یزد به عنوان کانون‌های مسجد موفق در زمینه برنامه های انیمیشن (پویانمایی)؛ کانون منتظران خراسان رضوی و رحمه للعالمین چهارمحال و بختیاری، کانون های مسجد موفق در زمینه برنامه‌های بازی‌های رایانه‌ای؛ و کانون خاتم الانبیا (ص) آذربایجان شرقی، شهید روحی مشهد و سادات یزد، کانون‌های مسجد موفق در زمینه برنامه‌های طراحی وب سایت معرفی شدند.