کد خبر: 42693
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 آبان 1399 - 15:12

داخلی

»

گفتگو

فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۲۰ منتشر شد

منبع : لیزنا
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ کلاریویت انالتیکس(ISI) فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد.
فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۲۰ منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: این فهرست پژوهشگران با نفوذ علمی را که طی یک دهه گذشته مقاله های پراستنادی را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرده اند معرفی می کند. اسامی این پژوهشگران از انتشاراتی استخراج می شود که از نظر استناد و سال انتشار در نمایه وب او ساینس جزو پزوهشگران ۱% برتر جهان به شمار می روند. فهرست سال ۲۰۲۰ شامل اسامی ۶۱۶۷ پژوهشگر از ۶۰ کشور مختلف جهان است. در این فهرست اسامی ۲۶ برنده جایزه نوبل از جمله اسامی ۳ تن از برندگان جایزه نوبل سال جاری دیده می‌شود.

وی گفت: آمریکا با ۲۶۵۰ نویسنده ، ۴۱/۵ درصد از کل اسامی پژوهشگران موجود در  فهرست ۲۰۲۰، در راس کشور های دارنده پژوهشگران پر استناد جهان قرار دارد. نقش ایالات متحده آمریکا نسبت به ویرایش سال ۲۰۱۹ که در آن سهمی برابر با ۴۴ درصد از کل پژوهشگران پراستناد را به خود اختصاص داده بود تنزل پیدا کرده است. در آمریکا فهرست ۲۰۲۰ نشان می دهد که دانشگاه هاروارد با ۱۸۸ پژوهشگر بیشترین دانشمندان جهان را در اختیار دارد. در کنار آن، موسسه بورد (Board Institute)و ام ای تی هرکدام به ترتیب دارای ۶۱ و ۵۳ پژوهشگر پراستناد است. موسسه بورد مرکزی است تحقیقاتی که درباره زیست پزشکی و ژنوم  تحقیق می کند.

موسس ISI تصریح کرد: در سال جاری تعداد پژوهشگران پراستناد چین رو به افزایش گذاشته است. چین محل ۷۷۰ پژوهشگر  پراستناد، ۱۲/۱ درصد از کل پژوهشگران پراستناد جهان است. تعداد دانشمندان پراستناد چین در سال ۲۰۱۹ تعداد ۶۳۲ نفر یا ۱۰/۲ درصد بود. بر اساس گزارش کلاریویت انالتیکس رشد تعداد پژوهشگران چین عمدتا مربوط به فعالیت های علمی دانشگاه های شینهوا، پکن و زجیانگ است.

وی گفت: تعداد پژوهشگران پراستناد اروپا هم قابل توجه است. تعداد ۵۱۴ پژوهشگر پراستناد در بریتانیا، ۳۴۵ نفر در آلمان، ۱۸۱ نفر در هلند، ۱۶۰ نفر در فرانسه، ۱۵۴ نفر در سویس و ۱۰۳ تن در اسپانیا گزارش شده است. در این میان، تعداد پژوهشگران پراستناد استرالیا ۳۰۵ و کانادا نیز ۱۹۵ نفر است. بدین ترتیب کشور های آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، استرالیا، کانادا، هلند، فرانسه، سویس و اسپانیا به ترتیب رتبه های اول تا دهم کشور های دارنده پژوهشگران پر استناد جهان به حساب می آیند.

پژوهشگران پراستناد جمهوری اسلامی ایران

استاد دانشگاه شیراز پژوهشگران پراستناد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:  براساس فهرست ۲۰۲۰ پژوهشگران پراستناد جهان تعداد ۸ دانشمند به ترتیب شامل امید اخوان در مطالعات چند رشته ای از دانشگاه صنعتی شریف، مهدی دهقان در رشته ریاضیات از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مصطفی اسلامی در مطالعات چند رشته ای از دانشگاه مازندران، نورالدین قدیمی در مطالعات چند رشته ای از دانشگاه آزاد اسلامی ایران، سجاد جعفری در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد میرزازاده در رشته مهندسی از دانشگاه گیلان، حمید رضا پورقاسمی در مطالعات چند رشته ای از دانشگاه شیراز و مسعود رضایی در علوم کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس جزو دانشمندان پراستناد جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند.

تعداد انتشارات و کل دفعات استناد شده به آثار دانشمندان ایرانی

دکتر مهراد درباره تعداد انتشارات و کل دفعات استناد شده به آثار دانشمندان ایرانی گفت: تعداد انتشارات امید اخوان از دانشگاه صنعتی شریف ۱۶۳، کل دفعات استناد شده ۱۳۱۶۷، و با اچ ایندکس ۵۸ نام این دانشمند برجسته در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در گروه پژوهشگران پراستناد جهان قرار دارد. مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاصله سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جزو دانشمندان پراستناد جهان معرفی شده است. تعداد انتشارات مصطفی اسلامی از دانشگاه مازندران ۸۴، کل دفعات استناد شده ۳۳۳۳، و اچ ایندکس این پژوهشگر برجسته ۳۷ است. مصطفی اسلامی در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جزو پژوهشگران پراستناد جهان معرفی شده است. تعداد انتشارات نورالدین قدیمی از دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۴، کل دفعات استناد شده ۲۹۶۱ و اچ ایندکس این دانشمند ۳۶ است.

وی افزود:  تعداد انتشارات سجاد جعفری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۵۲، کل دفعات استناد شده ۵۷۰۴ و اچ ایندکس این شخصیت علمی ۳۸ اعلام شده است. از این پژوهشگر برجسته در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به عنوان پژوهشگر پراستناد نام برده شده است. همینطور نام محمد میرزازاده از دانشگاه گیلان در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در فهرست پژوهشگران پراستناد جهان دیده می شود. تعداد مقالات حمید رضا پورقاسمی از دانشگاه شیراز ۱۶۵، کل دفعات استناد شده به انتشارات این دانشمند ۷۳۹۰ و اچ ایندکس آن ۵۰ است. نام این شخصیت علمی نیز در فهرست پژوهشگران پراستناد سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ قرار دارد. بالاخره، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس در سال های ۲۰۱۸، ۲۰۲۹ و ۲۰۲۰ جزو پژوهشگران پراستناد جهان گزارش شده است.

روش شناسی

دکتر مهراد گفت: در روش شناسی انتخاب نام پژوهشگران پراستناد جهان، کلاریویت انالتیکس اسامی افراد برگزیده را در ۲۱ رشته علوم و علوم اجتماعی و چند رشته ای بر اساس تعداد مقالات پراستنادی که این پژوهشگران طی ۱۱ سال قبل یعنی از ژانویه ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۹ تولید کرده اند، از پایگاه شاخص های اساسی علم (Essential Science Indicators"ESI")استخراج کرده است. پایگاه شاخص های اساسی علم یا ESI در واقع زیر مجموعه نمایه وب او ساینس است و بر پایه آن تولید می شود.