کد خبر: 45925
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 خرداد 1401 - 10:39

داخلی

»

سخن هفته

غفلت از اطلاعات با آغاز میانسالی:

سندرم از دست دادن

منبع : لیزنا
حسن اشرفی ریزی
سندرم از دست دادن

لیزنا؛ حسن اشرفی ریزی، عضو هیأت علمی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فن آوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: انسان ها همگام با گذران دوران جوانی و آغاز میانسالی کم کم از برخی چیزها فاصله می گیرند که یکی از مهم ترین آنها آموختن و کسب اطلاعات جدید و تازه است. انسان ها برای انجام هر کار به شکل درست و دقیق، تایید تصمیم های قبلی یا برای تایید تصمیم های فعلی در ابعاد مختلف زندگی نیاز به اطلاعات جدید دارند. در دوره میانسالی ممکن است انسان ها آن نشاط و روحیه قبلی را برای ارتقا سطح آگاهی، تجربه و مهارت نداشته باشند به چنین پديده ای سندرم «غفلت یا از دست دادن اطلاعات/آگاهی»( Informationpenia Syndrome) می‌نامند.  دلایل و بسترهای مختلف  زمینه ساز چنین سندرمی خواهند بود. برخی از آنها عبارتند از:

۱. معاشرت کمتر با دیگران؛

۲. عدم‌ مطالعه کتاب، روزنامه و...؛

۳. عدم نقد مطالب دیگران؛

۴. عدم بحث و گفتگو؛

۵. گوشه گیری به دلایل مختلف؛

۶. عدم کسب تجربیات جدید؛

۷. عدم‌ مهارت آموزی؛

۸. نرفتن به مسافرت؛

۹. نرفتن به سینما و مراسم های مختلف؛

۱۰. نرفتن به موزه، طبیعت و...؛

۱۱.افزایش ساعت خواب و تلف کردن وقت؛

۱۲. عدم تحصیل یا سواد آموزی.

این سندرم بیشتر همزمان با سال های آخر خدمت در شغل به ویژه در بین تحصیلکرده ها شکل می گیرد و اگر به موقع به آن توجه نشود می تواند به یک رویه نادرست تبدیل شده و نهادينه شود. این سندرم می تواند جدای از اینکه انگیزه لازم را برای ارتباط با دیگران از جمله خانواده و دوستان را از بین ببرد، آفتی بزرگ برای سلامت روان انسان‌ها خواهد بود. به نظر می رسد افرادی که در زمان حال بیشتر زندگی می کنند و از همه مواهب اطراف مانند کسب آگاهی، زیبایی طبیعت، خانواده، معاشرت با دوستان، مسافرت، علم آموزی و... بهره و لذت می برند و برای زندگی و شغل هر دو به اندازه کافی ارزش و اهميت کافی قائل هستند کمتر گرفتار این سندرم‌ می شوند و لذا سعی می کنند هر روز دانش، آگاهی، تجربه و مهارت جدید کسب کنند.

بنابراین برای داشتن  رویه‌ درست و منطقی در زندگی باید سعی کرد از دوران جوانی برنامه سازنده ای برای زندگی فراهم کرد تا در دوران میانسالی گرفتار این سندرم یا اختلال نشویم. سندرمی که انسان بی هدف را نشانه گرفته و به سوی تنبلی، سستی و بی انگیزگی در زندگی شغلی و خانوادگی می کشاند. البته اگر فردی اکنون در این شرایط است با کمی حوصله و تدبیر، اطرافيان می توانند رویه نادرست ایشان را تبدیل به رویه درست کنند. رفتن به پارک نزدیک منزل، دیدن کارتون با فرزند یا نوه، دیدن فیلم به همراه خانواده، تماس تلفنی با دوستان قدیم و جدید، دیدن آلبوم‌های عکس، سر زدن به اقوام، مسافرت های کوتاه و کم خرج و... می توان آغاز درمان این سندرم باشد.

اشرفی ریزی، حسن. « غفلت از اطلاعات با آغاز میانسالی: سندرم از دست دادن » سخن هفته لیزنا، شماره594،  30خرداد ۱۴۰۱