کد خبر: 25301
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مهر 1395 - 11:31

داخلی

»

اخبار کتاب

«دیگری» نوشته‌ی «ریشارد کاپوشچینسکی» منتشر شد

منبع : لیزنا
 کتاب «دیگری» نوشته‌ی «ریشارد کاپوشچینسکی» با ترجمه‌ی هوشنگ جیرانی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شد.
«دیگری» نوشته‌ی «ریشارد کاپوشچینسکی» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، «نیل آچرسون» در مقدمه‌ی «دیگری» درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «"دیگری" در برگیرنده‌ی مجموعه‌ی درس گفتارهای کاپوشچینسکی است که یکی از آنها به سال 1990 بر می‌گردد و بقیه‌ی آنها در پنج سال آخر حیات وی در نشست‌هایی در وین و کراکف ارایه شدند. موضوع این سخنرانی‌ها هم اول از همه مواجهه‌ی سفیدپوست اروپایی با فرهنگ‌های ناشناخته‌ای است که تفاوت آنها ممکن است در درون یکدیگر بودگی بنیادین خلاصه شده و با هر نوع گفتمان برتری اخلاقی و فنی به منصه‌ی ظهور رسیده باشد.»

 

در بخش دیگری از مقدمه‌ی کتاب آمده است: «کاپوشچینسکی در این کتاب، گفته‌ای از برونیسلاو مالینوفسکی، پیشگام اصلی مردم‌شناسی اجتماعی را که لهستانی‌الاصل بود نقل قول می‌کند. مالینوفسکی در کتاب آرگونات‌های پاسیفیک غربی می‌نویسد که برای قضاوت درباره‌ی هر چیزی، باید آنجا حضور داشت. این یک تعمیم مورد مناقشه است. واضح است از میان کسانی که درباره‌ی ماهیت رژیم‌های هیتلر یا استالین قضاوت کردند و کسانی که غالبا در تلاش برای تحمیل آن قضاوت‌ها از بین رفتند، نهایتا تعداد معدودی "واقعا آنجا حضور داشتند".

با وجود این، معیار مالینوفسکی یک سرمشق ضروری برای تمام روزنامه‌نگاران حرفه‌ای است. آخرین آنها، ریشارد کاپوشچینسکی این معیار را در حرفه‌اش آویزه‌ی گوش خود قرار داد و آن را در مناطق بسیار خطرناک و دور افتاده به کار بست، در حالی که تنها تعداد محدودی از همکاران وی این ریسک را به جان خریدند. آیا لازم بود برای اینکه درباره‌ی سیاست استقلال کنگویی‌ها به قضاوت بپردازد در یک سلول کثیف آفریقایی در انتظار اعدام به سر برد؟ نه، ولی او قضاوت کردن درباره‌ی ترس و تحقیر و توصیف طعم زندگی، در حالی که در انتظار مرگ به سر می‌برد، را به توانایی‌هایش افزود.»

  

کتاب «دیگری» نوشته‌ی «ریشارد کاپوشچینسکی» با قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: