کد خبر: 26326
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آذر 1395 - 09:29

داخلی

»

اخبار کتاب

اسطوره‌شناسی هنر؛ از زایش اسطوره‌ها تا اسطوره مسیح

منبع : لیزنا
 کتاب «اسطوره‌شناسی هنر»  نوشته اسماعیل گزگین و ترجمه‌ی بهروز عوض‌پور در 340 صفحه از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
اسطوره‌شناسی هنر؛ از زایش اسطوره‌ها تا اسطوره مسیح

 

به گزارش لیزنا، کتاب «اسطوره‌شناسی هنر» ترجمه ای از  Sanatın mitolojisi نوشته اسماعیل گزگین را بهروز عوض‌پور ترجمه کرده است. این کتاب در 340 صفحه، مصور و دارای کتابنامه، توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده و موضوع «اسطوره شناسی» و «اسطوره در هنر» از سوی کتابخانه ملی ایران به آن اختصاص داده  شده است.

«اسطوره‌شناسی هنر» دارای سه فصل است. در فصل اول؛ هنر پیشا تاریخی (زایش اسطوره‌ها)، زایش هنر (تجلی اسطوره‌ها بر دیوارۀ غارها)، نقاشی دیوارۀ غارها، از دیوارۀ غارها بر شاکلۀ سنگ‌ها و تحقق نمادها به رشته تحریر درآمده است.

فصل دوم شامل؛ شهر نوشتار و اسطوره‌ها، اسطورۀ گیلگمش، کوبله، اساطیر یونان باستان، زایش خدایان و خلق جهان، زئوس، آپولون، دینوسوس، آتنا، آرتمیس، آفرودیت، هرمس، هادس، پوزئیدون، هراکلس آمازون ها و جنگ تروآ است.

در فصل پایانی که سومین آن است نیز مباحثی چون کتب مقدس؛ هنر و اسطوره،  اسطورۀ آفرینش و گناه نخستین، هنر گناه و گناهکار، اسطورۀ طوفان، اسطورۀ عصیان، اسطوره قربان، اسطوره ماهی، اسطوره مریم؛ مادر مقدس، اسطوره مسیح و اسطوره پانتاکراتور بررسی شده است.

کتاب «اسطوره‌شناسی هنر»  دارای مقدمه‌ای در یک صفحه است و به این موضوع اشاره کرده که در این کتاب اساطیر و آثار هنری مطمح نظر قرا گرفتند که در خط سیر حیات بشری نقطه عطف بوده و هر کدام برای خود بزنگاهی مستقل محسوب می شود.

در این کتاب نام لاتین اسامی خاص به صورت زیر نویس آوره شده است. اسطوره شناسی هنر دارای نثری روان، ساده و گیراست.

 

نخستین چاپ کتاب «اسطوره‌شناسی هنر»  نوشته اسماعیل گزگین و ترجمه‌ی بهروز عوض‌پور در 340 صفحه، در سال 1395 و با قیمت 19500 تومان به همت انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: