کد خبر: 27719
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 اسفند 1395 - 16:53

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با موضوع کمیته علمی و فرهنگی، سه‌شنبه دهم اسفند‌ماه برگزار شد.
نشست خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، این نشست با حضور یحیی دهقانی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فتح الله فروغی، معاون کمیته علمی و فرهنگی، سید عباس حسینی‌نیک، عبدالعظیم فریدون و مسعود پایدار برگزار شد.

محمد طباطبایی در توضیح موضوع این نشست، کمیته علمی و فرهنگی را وجه بارز نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: هر اتفاقی در این کمیته بیافتد، بار علمی و محتوایی نمایشگاه کتاب را غنی‌تر خواهد کرد. بنابراین با توجه به این نشست، باید به وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بیش از پیش توجه کرد.

یحیی دهقانی نکته قابل توجه در این نشست را بررسی وجه فروشگاهی نمایشگاه کتاب عنوان کرد و آن را یکی از دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و افزود: از اولین روزهای دولت امید، قصد بر این بود که بخش فرهنگی نمایشگاه را تغییر دهیم و این نمایشگاه همچون نمایشگاه‌های سایر نقاط دنیا فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نباشد. بر این اساس با مسئولیتی که در کمیته علمی و فرهنگی بر من واگذار شده است، تصمیم گرفته شد که حرکتی ایجاد شود تا نمایشگاه از حالت خشک فروش خارج شود.

 به گفته او فعالیت‌های این دوره در سه محور انجام می‌شود؛ برگزاری نشست‌هایی در حوزه نشر و حدود بیست کارگاه آموزشی با محورهای عرضه و فروش، تولید محتوا و تولید فنی، برقراری پاتوق اهل قلم مانند سال گذشته و ایجاد محلی برای حضور نویسندگان، مترجمان و اهالی قلم.

فتح‌الله فروغی با بیان اینکه فعالیت‌های کمیته علمی و فرهنگی با پنج هدف روبه‌رو است، مهمترین هدف را ارتقای سطح علمی-فرهنگی نمایشگاه نسبت به جنبه‌های فروشگاهی آن عنوان کرد.

وی همچنین پاسداشت و ارتقای جایگاه اصحاب قلم و اندیشه، برنامه‌ریزی جهت ترویج و افزایش مطالعه و فرهنگ مطالعه و کمک به فضای نشر در خارج از مرزهای کشور را از دیگر اهداف این کمیته برشمرد.

 به گفته فروغی امسال بودجه‌ای کمتر از ۵ درصد به نمایشگاه اختصاص یافته است که این مقدار همه انتظارات به حق اهالی نشر و قلم را محقق نخواهد کرد.

او با تاکید بر ضرورت تقویت جنبه‌های نمایشگاه گفت: تا زمانی که متولیان فرهنگی در همه ابعاد معنوی و مادی حمایت‌های لازم را انجام ندهند جنبه فروشگاهی این نمایشگاه همچنان برقرار خواهد بود.

وی در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در انتشار اخبار نمایشگاه، به جای شخص محور بودن، فعالیت محور بودن را در دستور کار خود قرار دهند.

مسعود پایدار با اشاره بر فاصله نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه‌های بین‌المللی و موفق دنیا، این نمایشگاه را به درخت تنومند و  سی ساله‌ای تشبیه کرد که برای پرداختن به دیگر وجوه و کارکردهای آن باید اصلاحاتی در ارکان آن صورت گیرد.

او تاکید کرد: در این راستا باید به موضوعات آموزش، پژوهش و بخش‌های توسعه‌ای توجه بیشتری شود و اهالی رسانه هم باید مساعدت کنند تا پیش و پس از برپایی نمایشگاه، وجه اصلی نمایشگاه پررنگ شود و این مهم را یادآور شوند که نمایشگاه، فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نیست.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: