کد خبر: 27744
تاریخ انتشار: شنبه, 14 اسفند 1395 - 08:12

داخلی

»

اخبار کتاب

دربخش جنبی نمایشگاه کتاب ایلام صورت گرفت

بررسی وضعیت چاپ و نشر استان ایلام

منبع : لیزنا
نشست تخصصی بررسی وضعیت صنعت چاپ و نشر استان، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو و رونمایی از کتب منتشره سال ۱۳۹۵ در استان در غرفه برنامه‌ها جنبی دهمین نمایشگاه کتاب ایلام با حضور استاندار ایلام برگزار شد.
بررسی وضعیت چاپ و نشر استان ایلام

به  گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، حبیب‌الله محمودیان، از ناشران ایلامی و استاد دانشگاه، در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر 178 عنوان کتاب جدید در سال 95 منتشرشده است که حدود 500 درصد نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولید علم درعرصه کتاب در این استان هستیم.

 وی بابیان این که مؤلفان و نویسندگان استانی حاصل تفکر و اندیشه خود را برای استفاده مردم در قالب کتاب منتشر کرده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر 25 ناشر در استان فعالیت دارد که از این تعداد 60 درصد فعال هستند. به دلیل امکانات محدود برای ناشران و نویسندگان، میزان چاپ و نشر در استان محدود است.

 محمودیان با اشاره به این که شوق نویسندگان که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان مشغول فعالیت هستند بسیار زیاد است گفت: بیشتر گرایش نویسندگان استان در خصوص کتاب‌هایی با موضوع هویت تاریخی و منطقه‌ای است که نشان‌دهنده علاقه‌مندی به مملکت اسلامی، نظام و انقلاب است و برخی از کتاب ها حاصل تلاش دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد است.

 وی بابیان این که بحث گردشگری و صنعت توریسم، عرصه‌های دفاع مقدس و مباحث دینی از دیگر موضوعات کتاب‌های منتشرشده در استان است افزود: باید حرکتی مناسبی به سمت نشر و انتشارات صورت بپذیرد و تقاضا داریم که اهل‌قلم و نویسندگان برای چاپ آثار خود به ناشران استانی مراجعه کنند.

 این ناشر ایلامی گفت: تعداد چاپخانه‌های استان خوب است اما کافی نیست و بسیاری از ناشران کتاب‌های خود را در چاپخانه‌های خارج استان چاپ می‌کنند که انتظار می‌رود ناشران استانی از ظرفیت چاپخانه‌های داخل استان برای چاپ کتاب‌های منتشره خود استفاده کنند.

محمودیان بابیان این که در حال حاضر500 کتابخانه در سطح مدارس استان وجود دارد، بیان کرد: انتظار می‌رود آموزش و پرورش کتاب‌های منتشره ناشران استانی و مؤلفان ایلامی را در این کتابخانه‌ها به دانش آموزان ارائه نماید.

افشار از دیگر ناشران ایلامی، در این نشست اظهار کرد: انسان‌ها از طریق ارتباط باهم تبادل و تعامل دارند و یکی از ابزارهای ارتباطی، نشر کتاب و کتاب است که تمدن ساز است و موجب توسعه جوامع می‌شود.

 وی با اشاره به اهمیت کار ویراستاری در کتاب‌های منتشرشده افزود: ویراستاری کتاب درواقع معماری کتاب است که ناشران باید قبل از این که کتاب زیر چاپ برود، باید به ویراستار سپرده شود تا کتاب را آرایش و باعث زیباسازی کتاب در مفهوم و معنا می‌شود.

 افشار در پایان گفت: ویراستار کتاب را در قالب‌های زیبایی می‌آورد و موجب جلب‌توجه خواننده به کتاب می‌شود که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

حسن نظری دیگر ناشر ایلامی در این نشست گفت: تاکنون 150 عنوان کتاب در عرصه دفاع مقدس در استان ایلام چاپ‌شده است.

 وی بابیان این که نویسندگی و قلم‌زنی در حوزه دفاع مقدس گرچه نو است می‌تواند دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشد، گفت: لازم است بیش از گذشته در حوزه دفاع مقدس و حوزه قلم و نویسندگی توجه بیشتری صورت گیرد و امید است که استارت توسط استاندار در استان زده شود و در حوزه دفاع مقدس فعالیت شود.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در این نشست اظهار کرد: یک سال است که کار نمایشگاه استان دنبال می‌شود که با مشکلات زیادی که شاید استان‌های دیگر ندارند این نمایشگاه در استان راه‌اندازی شده و زحمات زیادی در راستای برگزاری آن کشیده شده است.

 وی بابیان این که استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب استان صورت گرفته است ابراز کرد: نشر کتاب در استان سابقه زیادی ندارد از طرفی بزرگداشت شاعرایلامی علی شاه خان حیدری زادی در ماه‌های دیگر در استان برگزارشود که بیش از20 جلد کتاب دارد که هنوز نتوانسته چاپ کند. این امر نشان می‌دهد آثار ادبی و فرهنگی در استان برای نشر بسیار زیاد است.

 استاندار ایلام با تأکید بر ضرورت گردآوری و نشر آثار شعرا و نویسندگان ایلامی اظهار کرد: حرکت‌هایی در زمینه گردآوری مجموعه‌های آثار شاعران ایلام صورت گرفته است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

 مروارید بیان کرد: در ایلام می‌شود در عرصه‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری کارکرد، این استان در زمینه هنر تئاتر و سینما استعدادهای زیادی دارد و می‌شود که مرکزیتی در این زمینه ایجاد شود و یک مکان به‌عنوان مرکز چاپ و نشر و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان ایجاد و با سیستم بازاریابی موجب رونق در این امر شد.

 وی با تأکید بر تقویت ناشران استانی، گفت: به نظر می‌آید که مردم باوجود صفحات مجازی به کتاب بر می‌گردند و باید زمینه‌ای فراهم شود که چاپ و نشر در استان تقویت شود و سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی و مردم کارهای نشر و چاپ خود را با ظرفیت‌های این حوزه در استان انجام دهند.

 استاندار ایلام بابیان این که از طرح‌های حوزه چاپ و نشر در حد توان حمایت می‌شود افزود: سال آینده اعتبار فرهنگی مناسبی برای استان ایلام در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته ‌شده که امید است موجب توسعه فرهنگی در استان شود.

 مروارید در پایان با اشاره به آماده شدن مجموعه نمایشگاه‌های استان ایلام خاطرنشان کرد: سال آینده نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاهای استان برگزار خواهد شد.

گفتنی است در پایان این مراسم از تازه های نشر استان با حضور استاندار ایلام و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان رونمایی شد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: