کد خبر: 28056
تاریخ انتشار: شنبه, 19 فروردين 1396 - 13:57

داخلی

»

اخبار کتاب

نشر چشمه مجموعه‌ شعر حسن همایون را منتشر کرد

منبع : لیزنا
کتاب مجموعه شعر « آشویتس خصوصی من» حسن همایون  را نشر چشمه منتشر و روانه بازار کرد.
 نشر چشمه مجموعه‌ شعر حسن همایون  را منتشر کرد

 به گزارش لیزنا، این کتاب در سه فصل «شکنجه شده‌ها»،«عاشقانه‌های ناتمام برای آنا»،«خرده روایت‌هایی از هراس و انزواء» تدوین شده است.

حسن همایون در یادداشتی از تدوین مجموعه شعر « آشویتس خصوصی من» می‌گوید.

وی درباره‌ انتخاب این عنوان برای کتابش گفت: آدرنو  می‌گوید «بعد از آشویتس شعر گفتن بدویت و بربریت است». این گفته ناظر بر آن است که «آشویتس» دیگر نباید تکرار شود و  نه تنها آدرنو بلکه  عموم متفکران و روشنفکران قرن بیستم که انتظار آن داشتند «آشویتس» دیگر تکرار نشود در یک اشتباه بزرگ بودند؛ آشویتس در روزگار جنگ دوم جهانی تمام نشد و پس از آن در روزگار جنگ سرد و جهان  درگیر دعوا بر سر غنائم جنگ و رقابت بر سر شکل دادن خاورمیانه جدید و سهم‌خواهی از این خطه خون‌خیز  و دین‌خیز جهان، آشویتس هر بار به نحوی بازتولید شد و این توحش و گسست در مدنیٌت با فاجعه غم‌انگیز سوریه عملا به اوج رسید.

کتاب  «آشویتس  خصوصی  من» ناظر بر این فجایع بی‌پایان است، بدون اینکه بخواهد  نامی ببرد از سوریه و دمشق و حلب و بغداد و کابل، بیروت و بیت المقدس و تهران و آنکارا و...  به اعتقاد من ادبیات نمی‌تواند نسبت به فجایع انسانی بی‌اعتنا باشد و من سعی کردم با بهره‌گیری از تجربه‌ زیست و خوانده‌ها و رنج‌ها و ناکامی‌ها و شادی‌های شخصی و گره زدن آن‌ها به مسائل عمومی و جهانی،  راوی رنج‌ها و شادی‌های  آدمی باشم، بر همین اساس است که ترکیب «آشویتس خصوصی من» شکل می‌گیرد و فجایع عمومی با زیست شخصی ما تلاقی پیدا می‌کند و من  این لحظه‌های تلاقی را در تازه‌ترین اثرم روایت کرده‌ام.

 این شاعر تصریح کرد: کتاب آشویتس خصوصی من یک مجموعه شعر بهم پیوسته  است و در عین حالی که هر شعر مستقلا روایت خودش را دارد، در چینش آن‌ها و نوع روایت‌ها نیز سعی شده است در کلیت هر یک از روایت‌ها هم‌دیگر را کامل کنند و  تکه‌هایی دیگر از داستان «آشویتس خصوصی» را پیش‌روی مخاطب بگذارند. در  شعر‌های این مجموعه  زاویه‌ دید‌های متعددی به کار گرفته شده و روایت‌مندی و از سویی تخیل سورئال از عمده ویژگی‌های شعر‌های این کتاب است.  

وی، درباره‌ فصل‌های این کتاب نیز گفت: روایت «شکنجه‌شده‌ها» از سال‌ها پیش شروع شد  و به تدریج  تکه‌ها و بخش‌هایی از زیست و زندگی آدم‌هایی روایت شد که به انحاء مختلف در مناسبات زندگی مدرن شهری آزار  می‌دیدند و شکنجه می‌شدند و این همه رنج و اندوه نمی‌توانست واقعی باشد و به همین دلیلی فصلی دیگر   به عنوان «عاشقانه‌های ناتمام برای آنا» شکل گرفت. رنج آن‌گاه  می‌تواند باور‌پذیر و واقعی باشد که مخاطب لمحه‌ای از شور وشیدایی و شادی  را در روایت یا اثری ببیند.

او ادامه داد: فصل «عاشقانه‌های ناتمام» از سویی ادای دین و احترام به زن‌های سرزمینم است. زن‌هایی که معتقدم شایستگی‌های بی‌حد و حصر دارند و همچون همگان مستحق زیست انسانی و برخوردار از حقوق برابر  هستند و در مقدمه‌ کتاب هم به این مهم اشاره کرده‌ام و با  بیان احترام به فروغ فرخ‌زاد و مادرم گل‌بهار این کتاب را  به زن‌های سرزمینم تقدیم کرده‌ام و امید دارم تا آخر عمر هر‌آنچه اثر منتشر کردم آن‌ها را نیز به زن‌های ایران تقدیم کنم.

وی افزود: فصل سوم همچنان که از آن بر می‌آید خرده روایت‌هایی است که به تدریج گرد هم آمده و انزواء و تنهایی آدمی در این هستی تابناک و شوریده را روایت می‌کند. از شعر‌های این مجموعه می‌توان به  شعرهای «قبرستان در مه»، «آشویتس خصوصیِ من»، «سلول انفرادی خاورمیانه»، «هراس اپیزودیک»، «قانون جنگل»، «دیالوگ»، « سربازهای کاغذی»، «زخم‌ها و سنگ‌ها»، «سه‌شنبه سیاه»، «صدایِ مشکوک به جهان»، «میان تاریکیِ آبها و سنگها»، «فال خون»، «کاغذهای خون‌آلود»، «بازپرس ویژه قتل» برخی از عنوان شعرهای فصل نخست است. همچنین در فصل «عاشقانه‌هایی ناتمام برای آنا» شعرهایی چون، «جاده سرد و برفی»، «ابدیت و یک روز»، «شب‌های روشن»، «یک در میان»، «روایت اپیزودیک مردی عاشق به یک بندر»، «از منظومه عاشقانه‌هایی ناتمام»، «خون و عشق»، «استحاله مرگ»، «ابزورد»، «خزان بیپایان زن»، «کابوس‌های بیداری»، «داخائو»، «کابوس بی‌پایان از هر کجا آغاز می‌شد فرق نمی‌کرد» ارائه شده است. همچنین در فصل سوم این مجموعه با عنوان «خرده‌روایت‌هایی از هراس و انزوا» نیز، شعرهای «خاطرات انهدام»، «خرده‌روایت زندان»، «خرده‌روایت‌هایی منثور از یک زن محزون در ده به علاوه هفت»، «اپیزود»، «خرده‌روایت‌هایی از حکومت نظامی» و...اشاره کرد.

کتاب  مجموعه شعر «آشویتس خصوصی من» در ۱۷۲ صفحه، به قیمت ۱۴ هزار‌تومان توسط نشر چشمه به  چاپ رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: