کد خبر: 28529
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 ارديبهشت 1396 - 17:38

داخلی

»

اخبار کتاب

عبدالحمید موذن

نمایشگاه کتاب تهران، مهمترین رویداد فرهنگی ایران

منبع : لیزنا
مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت  در بازدید از نمایشگاه کتاب با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بی تردید یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهای فرهنگی در ایران است.
نمایشگاه کتاب تهران، مهمترین رویداد فرهنگی ایران

به گزارش لیرنا، بر اساس اعلام روابط عمومی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، عبدالحمید موذن در بازدید از غرفه این مرکز در نمایشگاه کتاب تهران، اهداف و فعالیت های آن را توضیح داد.

به گفته موذن اولین نمایشگاه کتاب در سال 1366 در کوران مشکلات آن روزهای ایران برگزار و هرسال به شکل بهتری تکرار شد و نمایشگاه امسال هم سی امین آن به حساب می آید. این خود نشان دهنده اهمیتی هست که انقلاب و نظام اسلامی به موضوع کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه داشته است.

موذن ادامه داد: درواقع، پس از پیروزی انقلاب بود که علاقه به کتاب و کتابخوانی به مثابه یک نیاز اولیه و اساسی در بین مردم بخصوص جوانان مطرح شد و آمار تولید و نشر کتاب و نیز خواندن کتاب در کشور ما به‌طور چشمگیری افزایش داشت. در دوران پیش از انقلاب، کتاب های بسیاری در حوزه های سیاسی و دینی که به علت کمبودهای چاپ و نشر و البته منع های رژیم طاغوت حتی با کیفیت پایین بین دوستان رد و بدل می شد و هر شخصی روزانه چند ساعت به خواندن کتاب مشغول بود و ولع و اشتیاق زیادی برای خواندن و دانستن وجود داشت. عموما برای خواندن نیز یک سیر مطالعاتی داشتند و در این سیر، دهها عنوان کتاب را مطالعه می‌کردند.

موذن با اشاره بر تولید عناوین زیاد و رونق نسبی در نشر بازار به رغم مشکلات آن افزود: خود این نمایشگاه کتاب از جمله رویدادهایی هست که می تواند مقوم و پشتیبان این فرهنگ و تامین این نیاز باشد.

او با یادآوری پیام مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «آنچه اکنون داریم، از تولید و نشر تا مطالعه، در برابر آنچه شایسته‌ ملت بزرگ و پرتوان و هوشمند ماست ناچیز است» ادامه داد: برعهده مسئولان فرهنگی ماست که همت کنند فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق بیابد و نیز زمینه های تولید کتاب های خوب فراهم بشود، و نیز برعهده معلمین، پدران و مادران است که با اتخاذ شیوه ها و تدابیر مناسب به توسعه و تقویت فرهنگ کتابخوانی، عادت به مطالعه و انس با کتاب کمک کنند.

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در باره هدف غرفه این خانه در نمایشگاه کتاب و برنامه هایی که دنبال می کند گفت: بخشی مهمی از فعالیت های خانه فرهنگ ایثار و مقاومت به موضوع کتاب مربوط است. حرکت های خوبی از گذشته در این خانه شکل گرفته که از جمله آنها باید به کتاب مردمی ایثار اشاره کنم.

او در مورد کتاب مردمی ایثار توضیح داد:  ابتکار خوبی است که با استقبال بسیار خوبی هم همراه شده است. در واقع نویسندگان این کتاب خود مردم هستند. صدها نفر از مردم که دیدگاه هایشان و مطالب مختلفی را اعم از خاطره، داستانک، نقد و نظر، متن ادبی، دلنوشته و عبارات های بلند و کوتاه در مورد ایثار و ایثارگری را  بر صفحه کاغذ می نگارند و به ما می سپارند که به چاپ برسد. این مجموعه تاکنون در قالب دو کتاب مردمی چاپ و به بخش زیادی از  این نویسندگان مردمی اهدا شده است. در نمایشگاه امسال نیز کتاب سوم از این مجموعه چاپ شده و آماده رونمایی و اهدا به نویسندگان و سایر علاقه مندان است. همچنین خوشبختانه استقبال عموم بازدیدکنندگان از مشارکت در تدوین کتاب مردمی ایثار، باز هم خوب و چشمگیر بوده است .

موذن افزود: یکی دیگر از اقدامات جاری خانه فرهنگ ایثار تولید کتاب هایی است که بر اساس مصاحبه و ثبت خاطرات ایثارگران مجموعه وزارت ارشاد تهیه می شود و در قالب های مختلف تدوین و نشر خواهد شد و امید است مطابق برنامه ای که پیش بینی شده، چند جلد از این کتابها در نمایشگاه سال آینده عرضه شوند.

وی به طرح کتابخانه مهربانی نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه مهربانی از جمله طرح های ارزشمندی است که از طریق آن تاکنون هزاران کتاب خوانده شده از کتابخانه های شخصی و منازل و از خیرین فرهنگی دریافت و به مناطق محروم و نیازمند اهدا شده است.

او ادامه داد:  بنا داریم با تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تر در باره این طرح، سازماندهی بهتر کار و نیز تسهیل در دریافت کتابها با همکاری پست جمهوری اسلامی، رونق بیشتری به این اقدام خیر فرهنگی ببخشیم، تعداد بیشتری از کتاب ها را به نیازمندان و علاقه مندان به کتاب بخصوص جوانان و نوجوانان در روستاها و نقاط محروم برسانیم و به تقویت فرهنگ مطالعه و توسعه آن تا دورترین نقاط کشور کمک کنیم.

مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با اشاره به محدودیت های غرفه این موسسه در نمایشگاه کتاب امسال، اظهار امیدواری کرد که خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در نمایشگاه سال آینده با دستاوردهایی بیشتر و برنامه هایی وسیع تر حضور یابد و نقش فعال خود را در این عرصه به نمایش بگذارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: