کد خبر: 29198
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 - 09:56

داخلی

»

اخبار کتاب

تاثیر ادبیات بر کودکان از زبان نویسندگان و شاعران

منبع : لیزنا
تاثیر ادبیات بر روی کودکان و نوجوانان، اهمیت ترویج کتاب‌خوانی در خانه و مدرسه و لزوم توزیع مناسب‌تر محصولات فرهنگی در کشور مساله‌ای بود که تعدادی از نویسندگان و شاعران مطرح کشور در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بر آن تاکید داشتند.
تاثیر ادبیات بر کودکان از زبان نویسندگان و شاعران

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز 18 تیر 1396 این‌بار و به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان، جشن کتاب‌خوانی در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور برگزار شد و برخی نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به خوانش آثار و اشعار خود پرداختند.

مهدی مرادی در اهواز: ورود کتاب به مدارس ضروری است

جشن کتاب استان خوزستان در مرکز فرهنگی هنری و فروشگاه مرکز عرضه محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان اهواز برگزار شد.

مهدی مرادی شاعر و نویسنده خوزستانی هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مرکز عرضه محصولات فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اهواز گفت: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بهانه‌ای بسیار خجسته برای این است که کودکان و نوجوانان را با کتاب آشتی بدهیم و پای بزرگ‌ترها را به فروشگاه‌های عرضه کتاب باز کنیم.

وی با بیان این‌که در کتاب خواندن باید از شکل عبور کرده و به محتوا برسیم، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار مهدی آذر یزدی این بود که آثار گذشتگان را به زبان امروزی بازنویسی کرد و باعث شد آثارش جزو محبوب‌ترین کتاب‌ها شوند.

وی معتقد است شکل کتاب‌خانه‌های امروزی تغییر کرده و ما می‌توانیم در راستای گسترش فرهنگ مطالعه اقدام به تشکیل کتاب‌خانه در آپارتمان‌ها، منازل و دیگر مکان‌های کوچک کنیم تا در راستای گسترش فرهنگ مطالعه قدم برداریم.

شاعر و نویسنده خوزستانی ادبیات کودکان و نوجوانان یکی از راه‌های ترویج کتاب‌خوانی را ورود کتاب‌های کانون به مدارس عنوان کرد گفت: معتقدم کانون با پیشینه درخشانی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان دارد می‌تواند خلا کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌دارها در مدارس آموزش و پرورش را جبران کند و پیوند‌دهنده دانش‌آموزان با کتاب و کتاب‌خوانی شود.

نویسنده کتاب آوازهای سیب‌زمینی در ادامه، نقش کانون در تولید کتاب‌های فاخر برای کودکان و نوجوانان را خیلی مهم برشمرد و یادآور شد: معتقد هستم که باید دیگر نهادهای فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کانون را همراهی و کمک کنند تا بتوانیم روز به روز بر تعداد مراکز عرضه تخصصی کتاب کودک و نوجوان - که مکانی‌هایی مناسب برای ارتباط چهره به چهره کودکان و نوجوانان و پدیدآورندگان هستند - بیفزاییم و در راستای کتاب‌خوان کردن فرزندان کشورمان قدم برداریم.

مرادی دوران عضویت خود در مرکز شماره 2 کانون اهواز را به‌عنوان یکی از بهترین دوران زندگی خود برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از جاذبه‌هایی را که در سفرهای خود در شهرهای مختلف ایران دیده است وجود مراکز فرهنگی و هنری کانون است؛ مراکزی که در شهرهای بزرگ و حتی مناطق مرزی وجود دارند و بچه ها بدون سخت‌گیری وارد فضاهایی با دیوارهای رنگی می‌شوند و فارغ از امتحان و مشق در این فضاها به مطالعه کتاب و فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌پردازند.

در ادامه این مراسم هوشنگ یونسی، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، نیز با اشاره به سابقه فرهنگی و ادبی بسیار غنی سرزمین و ملت ایران، از کودکان و نوجوانان خواست با توجه به این سابقه‌ی بسیار غنی و پشتوانه بسیار ارزشمند به مطالعه کتاب اهمیت بدهند و از این سرچشمه سیراب شوند، زندگی کنند و پرورش بیابند.

خوانش آثار ادبی کودکان و نوجوانان عضو مرکز آفرینش‌های ادبی دیگر برنامه این جشن بود که با نقد و بررسی آثار توسط مهدی مرادی نویسنده‌ی خوزستانی همراه شد.

در حاشیه این جشن نیز کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» سروده‌ی مهدی مرادی، شاعر کودک و نوجوان خوزستانی رونمایی شد.

تاثیر ادبیات از زبان انوشه منادی در ساری

در این میان، همزمان با روز ادبیات کودک ونوجوان، گرامی‌داشت این مناسبت با حضور انوشه منادی نویسنده کودک ونوجوان در ساری برگزار شد.

انوشه منادی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای نویسنده و شاعر نوجوان عضو کانون پرورش فکری، کانون را مجموعه ای مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای کودکان ونوجوانان دانست.

وی با بیان این‌که «نوشتن را از دوران نوجوانی آغاز کرده است» اظهار داشت: حوزه ادبیات نوجوان، حوزه بسیار جدی است که می‌تواند تاثیر شگرفی بر ادبیات بزرگ‌سال داشته باشد.

منادی ادامه داد: بسیاری از نویسندگان ادبی جهان همچون «چارز دیکنز» و «مارک تواین» از این دسته‌اند که شاه کار‌های ادبی خلق کرده‌اند که برای گروه سنی نوجوان بوده است.

در ادامه این برنامه، اعضای ادبی کانون به خوانش آثار ادبی و اشعار سروده خود پرداختند. همچنین یکی از اعضا بخشی از کتاب «بازگرداننده شده» نوشته این نویسنده کانون را روخوانی کرد. همچنین اجرای نمایش از بخشی از این کتاب، از دیگر برنامه‌های اعضای نوجوان ادبی در این برنامه بود.

انوشه منادی نیز پس از خوانش آثار ادبی اعضا، به نقد و تحلیل آن‌ها و راهنمایی اعضا برای نوشتن یک اثر خوب پرداخت.

حسن احمدی در اصفهان: نوشتن داستان‌های دفاع مقدس ادای دین به شهداست

بر اساس این گزارش، حسن احمدی نویسنده رمان «باز‌ی‌ها و لحظه‌ها» نوشتن داستان‌هایی از دوران دفاع مقدس را نوعی ادای دین به شهدا و رزمندگان عنوان کرد.

هم زمان با 18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ویژه‌برنامه‌ای با حضور حسن احمدی نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان و اعضای مراکز کانون استان اصفهان، برگزار شد.

این نویسنده رمان در این نشست گفت: «بازی‌ها و لحظه‌ها» رمانی تخیلی است که در آن اتفاقاتی برای یک نوجوان روی می‌دهد و این نوجوان در درون تونل زمان حرکت کرده و از گذشته به زمان حال می‌‌آید اما هنگام بازگشت نمی‌تواند باز گردد.

احمدی افزود: در این کتاب، مادربزرگ اعتقاد دارد که فرزندش شهید نشده و زنده است و هر سال قبل از فرارسیدن عید نوروز همان گونه که برای سایر فرزندان و نوه‌هایش سبزه، سبز می‌کند، برای او نیز همین کار را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: در این رمان تا آن جایی که توانستم موارد لازم را بیان کرده و از نوشتن مباحث غیر ضروری خودداری کرده‌‌ام و تخیل موجود در اثر موجب نشده تا موضوع‌های فرعی و کم اهمیت در داستان ذکر شود و این موضوع موجب آن می‌شود که خواننده از مطالعه اثر احساس خستگی نداشته و موضوع برای او تا آخر داستان جذاب بماند.

احمدی با اشاره به این که 40 اثر تا به حال از وی منتشر شده است، گفت: یک سوم این آثار درباره موضوع‌های مرتبط با هشت سال دفاع مقدس است و سعی کرده‌ام در این رمان ها نکات و مسائلی که از رزمندگان اسلام به چشم دیده‌ام را برای نسل جدید به شکل داستان روایت کنم تا این نسل هر چه بیشتر با قهرمانان واقعی خود آشنا شوند و داستان این کتاب نیز به نوعی با دوران دفاع مقدس در ارتباط است.

اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون اصفهان نیز در این نشست صمیمی سوال‌های خود را درباره رمان «بازی‌ها و لحظه‌ها» با نویسنده کتاب مطرح کردند و احمدی نیز پاسخ‌گوی اعضای کانون بود.

عمیق در تبریز: رفتار کودکان با کتاب‌خوانی منطقی می‌شود

جشن کتاب و کتاب‌خوانی با حضور مجید عمیق نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان و دوستداران کتاب، در قالب تجلیل از کتاب‌خوانان کانون آذربایجان شرقی در محل مجتمع تبریز برگزار شد.

در این آیین که با حضور مجید عمیق، نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد وی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: کودک که بودم علاقه زیادی به خواندن کتاب داشتم و با وجود مشکلات مالی زیاد کتاب کرایه می‌کردم و آن‌ها را مطالعه می‌کردم و از آن کتاب‌ها مطالبی را اقتباس کرده و به صورت کتابچه در می‌آوردم و نوشته‌هایم را برای مطالعه به هم کلاسی‌ها می‌دادم.

عمیق، کتاب‌خوانی را برای کودکان و نوجوانان موثر دانست و افزود: مطالعه و کتاب باعث می‌شود تا کودک و نوجوان با دوستان خود منطقی حرف بزند، رفتار منطقی و سخنان منطقی بر زبان جاری سازد و نیز باعث قوی شدن نگارش و املا و به تبع آن موجب به‌وجود آمدن آثار ادبی موفق از سوی کودک می‌شود و همچنین درک بهتر و عمیق‌تری از محیط پیرامون خود و جهان را برای کودکان و نوجوانان میسر می‌سازد.

وی در ادامه از مرحوم مهدی آذریزدی یاد کرد و گفت: آذر یزدی در اوایل به کارهای متفرقه مشغول بوده و با توجه به قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی چاپخانه که علاقه شدید هم به کتاب و مطالعه داشت، باعث انگیزش مضاعف و شکوفا شدن وی در مسیر نوشتن شد.

وی در ادامه مطالعه و کتاب‌خوانی را غذای روح عنوان کرد و ادامه داد: به همین خاطر است که تدریس روح مرا ارضا نکرده و قدم در مسیر ترجمه و نویسندگی گذاشته‌ام.

عمیق با اشاره به این‌که کودکان دیروز از وسایل و فن‌آوری امروزی بی‌بهره بودند، علاقه کودکان هم‌ نسل خودش را به مطالعه بسیار بیشتر از بچه‌های امروزی دانست. او برای مخاطبان از خاطرات کودکی خودش گفت و علاقه‌اش به مطالعه در آن دوران را با وجود امکانات کم مالی، بسیار زیاد توصیف کرد.

وی در پایان از اعضا خواست: حتما ساعاتی از شبانه‌روز را به دور از فن‌آوری و تنها با کتاب بگذرانند و با این شیوه اطلاعات خود را گسترش دهند.

تجلیل از محمود برآبادی و طاهره ایبد در فروشگاه کانون بوشهر

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان ویژه‌برنامه‌ای با حضور محمود برآبادی و طاهره ایبد نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان در فروشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد.

محمود برآبادی در این مراسم با بیان این‌که کتاب‌خوانی در باز شدن افکار و توسعه اندیشه در ملل مختلف می‌تواند تاثیر گذار باشد، افزود: به شما نوجوانان تاکید می‌کنم اول اینکه کتاب‌خوانی را جدی بگیرید و دوم نوشتن بدون ترس را در برنامه خود جای دهید .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در میان اعضا، با اشاره به آثار نوشتاری خود در باب رمان و داستان کوتاه توضیحاتی ارایه کرد و با بیان این‌که در نگارش رمان و داستان‌های کوتاه تفاوت‌هایی است، گفت: در داستان کوتاه می‌توانید داستان را در ذهن داشته باشید و در طول یک هفته آن را به پایان ببرید اما در رمان، شخصیت و هویت در بازه زمانی طولانی ممکن است دستخوش تغییر شود .

برآبادی ، با اشاره به مساله فروش کتاب و این‌که چه عاملی باعث خرید کتاب از طرف خریدار می شود گفت: بی شک معرفی کتاب از طرف مربی، معلم یا خانواده و دنبال کردن موضوع‌های زیبا و همچنین تصویر کتاب‌ها در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

نویسنده کتاب «داستان گل سرخ» گفت: ما در جنوب شاهد شخصیت‌های ملی و جهانی در حوزه ادبیات هستیم .

برآبادی در پایان با بیان این‌که که آرزو دارم کتاب از زندگی هیچ شخصی حذف نشود، گفت: تنها در کتاب است که خلاقیت در ذهن و تبدیل واژه‌ها به تصاویر ذهنی اتفاق می‌افتد و باید گفت کتاب‌خوانی به فهم همه ما کمک می‌کند .

در ادامه این برنامه طاهره ایبد دیگر نویسنده حاضر در مراسم، با بیان این‌که دوست دارم نقدها را بیشتر بشنوم افزود: بی‌شک نقش و کارکرد ادبیات داستانی بر هیچ کس پوشیده نیست و هیچ بشری فرصت تجربه کردن همه اتفاقات را ندارد و در این راه خوانش کتاب که با تخیل افراد سر و کار دارد، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که اگر قرار است ما قدمی به جلو بگذاریم داستان‌ها می‌توانند برای ما بسیار مفید واقع شوند افزود: به امید روزی که جامعه ما کتاب را از دست بر زمین نگذارد و به امید روزی که بدانیم کتاب تنها مونس ماست زیرا که هر کسی با کتاب انس بگیرد شادی جزو ارکان زندگیش می‌شود .

مجید شفیعی و امضای کابوس ماهان در قزوین

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، مراسم امضای کتاب با حضور نویسنده را با دعوت از «مجید شفیعی» برگزار کرد.

در این برنامه اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین، کتاب «کابوس ماهان» یکی از آثار منتشر شده او را با امضای وی دریافت کردند.

شفیعی دراین مراسم درباره چگونگی نگارش این کتاب و منابع تاریخی آن برای اعضای کانون سخن گفت.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: