کد خبر: 29597
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مرداد 1396 - 10:26

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب«سازشناسی» آخرین اثر مرحوم محمدتقی مسعـودیه منتشر شد

منبع : لیزنا
چاپ دوم کتاب «ساز شناسی» تألیف مرحوم محمدتقی مسعودیه از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب«سازشناسی» آخرین اثر مرحوم محمدتقی مسعـودیه منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات سروش؛ سـازشناسی آخرین اثر مرحوم  محمدتقی مسعـودیه (۱۳۷۷ – ۱۳۰۶)، استـاد گروه موسیـقی دانشـکدۀ هنرهای زیبای دانشـگاه تهران است که در زمان حیات ایشان مجال انتشار نیافت. از ایشان، غیر از این اثر، تعداد ده عنوان کتـاب و بیش از بیسـت مقاله به زبان‌های فـارسی و آلمـانی و فرانسـوی در موضوعات مختلف موسیـقی شامل اصول موسیـقی، تحلیل انواع موسیقی‌های محلی ایران و دیگر کشورها، و معرفی علمی انواع سازها باقی مانده است.

«سـاز» به طور کلی واژه ای فارسی و ترکی است به معنای «آلت موسیقی». نیز نام خانواده ای از لوت های دسته بلند است که در ایران و قفقاز و اروپای جنوب شرقی و آسیای صغیر یافت می شوند.

سازها اغلب دستگاه تشدیدگر گلابی شکلی دارند که از چوبِ یک تکّه تراشیده شده یا از چند باریکة چوب به هم پیوسته ساخته می شوند. دستة ساز راست و مستقیم است و تعداد متغیری دستان روی آن بسته شده است که قابلیت جابه­جا شدن نیز دارند. امّا سازها را به چند دسته تقسیم می کنند: سازهای ایدیوفون که خودبه خود ایجاد صوت می کنند؛ سازهای ممبرانوفون که صوت در آنها بر اثر زخمه زدن، مالش دادن، یا دمیدن در پوست حیوان یا کاغذ یا بادکنک حاصل می شود؛ سازهای آئروفون (سازهای بادی چوبی و برنجی و کلاویه­دار و هارمونیکا)؛ و سازهای کوردوفون که در آنها وسیلة اصلی ایجاد صدا سیم است. کتاب حاضر به طور علمی و با جزئیات آموزشی به این دسته بندی ها پرداخته است و مخاطب را در مجموع با سازهای دنیا آشنا می سازد.

در کتـاب حاضـر استـاد به بررسـی انـواع سـازها و تـاریخچۀ آن‌ها، تشریح سـاختمان سـازها، حدود اجرایی و نوتاسـیون سازها، امکانات اجرایی و روش نوازنـدگی سـازها، کیفیـات صوتی سـازها، و چگـونگی تلفیق هر ساز با سایر سازهای ارکستر سنفونیک می‌پردازد.

چاپ دوم کتاب «ساز شناسی» با قیمت ۲۳ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر موسیقی قرار رگفت.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری انتشارات سروش به نشانی: خیابان استاد مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش مراجعه یا با تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: