کد خبر: 32771
تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 بهمن 1396 - 14:20

داخلی

»

اخبار کتاب

از سوی خانه كتاب

«میراث حقیقی» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «میراث حقیقی؛ مجموعه مقالات زنده یاد دکتر محسن جعفری مذهب حقیقی» به کوشش مجتبی تبریز نیا و اعظم هدایتی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
«میراث حقیقی» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس علام روابط عمومی موسسه خانه كتاب، كتاب «میراث حقیقی؛مجموعه مقالات محسن جعفری‌مذهب حقیقی» به مناسبت شصتمین سالروز تولدش از سوی موسسه خانه كتاب راهی بازار نشر شد.                                                                                                                                                          این  كتاب حاوی ۲۱۵ مقاله منتشر شده از زنده یاد محسن جعفری مذهب است كه در ۶۴ مجله و مجموعه منتشر شده است. مقالات این كتاب بر اساس زمینه های علاقمندی و مطالعاتی دكتر جعفری مذهب موضوع بندی شدند كه فصل های دوازدگانه كتاب را تشكیل می دهند. در هر موضوع مقالات به ترتیب زمان انتشار تنظیم شده اند.

تعدادی از مطالب این كتاب را گفت و گو ها و نشست ها تشكیل می دهند كه به چهار صورت آورده شده اند: یك دسته  مصاحبه هایی است كه با زنده یاد جعفری مذهب گرفته شده است و متن كامل آنها آمده است؛ دسته دوم نشست هایی هستند كه  موضوع آنها در علایق و تخصص های آن مرحوم  قرار داشت و متن آنها نیز به صورت كامل آمده است؛ دسته سوم؛ به صورت مصاحبه با اساتید و مشاهیر تاریخ و كتابشناسی انجام شده است. دسته چهارم؛ نشست هایی كه مرحوم جعفری مذهب یكی از اعضای حاضر بوده و تنها سخنان آن مرحوم آورده شده است و برای مطالعه متن كامل به منبع اصلی ارجاع شده است.

مجید غلامی جلیسه در پیشگفتار این كتاب نوشته است:« مرحوم جعفری مذهب انسانی خالص، بی مدعا و با مناعت طبعی بالا و استوار بود. هر بار كه ایشان را  می دیدم چون كودكان پرشور و با احساس، بلند بلند فكر می كرد و تلاش می نمود حتی در اندك زمانی كه پیش شماست طرح ها، كارها و نظریاتش را بیان دارد. در تمام لحظات زندگی اش در حال یادگرفتن و یاددادن بود و به اعداد تاریخی علاقمند. همیشه از بی توجهی ما به داشته های تاریخی مان تاسف می خورد.

  انتشار بیش از ۲۰۰ مقاله در موضوعات مختلف تاریخی طی ۲۷ سال و با تنوع موضوعی فراوان و غالبا خاص،  گواهی صادق بر تلاش های شبانه روزی ایشان برای فرهنگ و تاریخ این مملكت است. »

مجتبی تبریز نیا در مقدمه این كتاب آورده است:« دكتر جعفری مذهب محققی بین رشته ای و چند وجهی، با غلبه تاریخ و كتابداری بود. نوشته های او پرشمار و جوزه های مورد تحقیق و تخصصش گسترده بود.

در زمینه اسناد و نسخه های خطی، مباحث جدیدی همچون استفاده از «واترمارك» در كاغذ شناسی، تغییر شیوه فهرست نویسی نسخ خطی و توجه به «انجامه» در نسخ خطی  را مطرح كرد و  با ترجمه  مقالات معتبر در این حوزه، روش ها و بینش های نویی را نمایاند.

یكی از  مهمترین شاخصه های پژوهشی او ثبت روزانه دیدارها، گفت و گوها، تصمیمات، ایده ها و اندیشه ها، فعالیت ها و اقدامات مربوط  به مقالات و برنامه های  علمی و تحقیقی  خود بود.

اگرچه تقریبا تمام آثار  دكتر جعفری مذهب در قالب مقاله در نشریات  منتشر شده اند و از همین  رو باید او را  نویسنده ای مطبوعاتی دانست، اما ژورنالیست نبود زیرا اولا مقالات او تخصصی  و علمی و پژوهشی بودند و از سطحی نگری های ژورنالیستی و پرداختن به مسائل سیاسی زودگذر مبرا، ثانیا اكثر  مجلاتی كه با آنها همكاری داشت، تخصصی، به ویژه  در حوزه  تاریخ و نقد كتاب، بودند؛ ثالثا  نوشته های او افزون بر اینكه عمیق و همواره دارای نكته بودند، كاربردی همیشگی داشتند و افق های جدیدی را می گشودند و در آینده برای پژوهندگان محل رجوع خواهد بود. »

 

كتاب «میراث حقیقی؛مجموعه مقالات زنده یاد دكتر محسن جعفری مذهب حقیقی» در ۱۳۹۴صفحه و به قیمت ۸۵هزار تومان از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: