کد خبر: 34040
تاریخ انتشار: جمعه, 31 فروردين 1397 - 12:21

داخلی

»

اخبار کتاب

«مارکسیست‌ها»؛ پیش‌درآمدی بر انواع مارکسیسم

منبع : لیزنا
کتاب «مارکسیست‌ها» نوشته سی. رایت ملیز با ترجمه خشایار دیهیمی توسط نشر نو به چاپ رسید.
«مارکسیست‌ها»؛ پیش‌درآمدی بر انواع مارکسیسم

به گزارش لیزنا، کتاب «مارکسیست‌ها» نوشته سی. رایت میلز با ترجمه خشایار دیهیمی به تازگی به چاپ رسید. این کتاب سال‌ها پیش توسط دیهیمی ترجمه شه بود ولی به دلایل مختلف به چاپ نرسیده بود. حال نشر نو این کتاب را با همکاری نشر آسیم با قیمت 20 هزار تومان با شمارگان 550 نسخه به چاپ رسانده است. 

درباره نویسنده: سی. رایت میلز پژوهشگری بود که هم دانشگاهیان و هم شهروندان عادی آثارش را مطالعه میکردند. اهمیت زندگی دانشگاهی میلز در این بود که سعی داشت به رسالت روشنفکری خود وفادار بماند و خلاف روح زمانه، نماینده راستین اندیشههای انتقادی زمان خود باشد؛ به همین دلیل از متخصصان علوم اجتماعی بهعنوان مشاور به خدمت بنگاههای تبلیغاتی و تجاری درآمده بودند و دانش خود را وسیله مقاصد آنها کرده بودند، ولی در عین حال خود را متخصص «بیطرف» مینامیدند، سخت خشمگین بود. هنگامی که به شوروی دعوت شد و بهعنوان منتقد جامعه آمریکا مورد احترام قرار گرفت حتی رهبر وقت شوروی نیز از انتقادهای آتشین او مصون نماند.

در مقدمه کتاب نویسنده آورده است: بههنگام مطالعه آثار مارکسیستها، دانسته یا ندانسته نوعی قیاس سیاسی در ذهن اغلب ما شکل میگیرد: معیارهایی که ما عمومی تمایل داریم به کار گیریم معیارهای بهاصطلاح «دموکراتیک»، «لیبرال» یا معیارهای «جهانآزاد» هستند. برای آنکه بتوانیم مارکسیسم را بهگونهای مشخص و موثر به محک آزمایش بزنیم، باید ابتدا این معیارهای را تعریف کنیم و به محک بزنیم.

این کتاب پیشدرآمدی است بر انواع مارکسیسم و عمدتا برای کسانی نوشته شده است که جدا این فلسفهها را نمیشناسند و تظاهر هم نمیکنند که میشناسند. همچنین این کتاب برای مطالعه افرادی هم هست که با مارکسیسم آشنایند اما بر این باورند که کمونیستها مارکسیسم را دربست بلعیدهاند پس دیگر نمیتوان از آن ایشان باشد؛ و نیز برای آنهایی که گرفتار این پندارند که مارکسیسم صرفا یک ایدئولوژی است، و امروزه دیگر یا به آخر خط رسیده یا باید برسد. این کتاب برای آن گروه هم هست که از سیاست و فلسفه سیاسی ملول شدهاند و درلاک زندگی خصوصی خویش خزیدهاند – یا هرز از این لاک بیرون نخزیدهاند. اگر این کتاب بتواند این گونه افراد را فقط یک گام به پذیرش وظایف شهروندی تمامعیار نزدیگ کند، به هدف اساسی خویش دست یافته است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: