کد خبر: 34146
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397 - 09:04

داخلی

»

اخبار کتاب

 در همایش «بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان» مطرح شد

فرهنگ ادبی انگلستان و آمریکا تحت تاثیر سعدی است

منبع : لیزنا
استاد زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مدنیت، فرهنگ ادبی و هنری در انگلستان و آمریکا تحت تاثیر شاعران ایرانی از جمله سعدی است
فرهنگ ادبی انگلستان و آمریکا تحت تاثیر سعدی است

به گزارش لیزنا براساس اعلام روابط عمومی بنیاد سعدی، در همایش «بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان» که با همکاری بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار شد، دکتر احمد تمیم داری و دکتر رضامراد صحرایی به ترتیب درخصوص نقش گلستان سعدی درآموزش زبان فارسی در جهان و وضعیت کنونی آموزش زبان فارسی در جهان سخنرانی کردند.

تمیم داری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش با اشاره به تاریخچه مطالعه گلستان و بوستان سعدی در هندوستان گفت:  انگلیس با حضور در کشور هند و استعمار آن، تعدادی متخصص  مردم شناسی استخدام کرد تا فرهنگ هندوستان را بشناسند یکی از راه های آنها، استخراج کتاب‌هایی بود که هندی ها بیشتر مطالعه می‌کنند،  و دریافتند که گلستان و بوستان سعدی و دیوان حافظ از این جمله  کتاب هایی هستند که مردم هند آنها را بیش از دیگر آثار مطالعه می‌کردند. بنابراین افسران و قاضیان انگلیسی برای حکومت بر مردم هند ناچار بودند ادبیات فارسی بیاموزند.

وی افزود: انگلستان افسران خود را به بصره فرستاد تا زبان فارسی بیاموزند و ترجمه گلستان به زبان انگلیسی را شروع کردند. این کار در واقع به منظور آشنایی با اخلاق و رفتار مردم هند صورت گرفت. برهمین اساس گلستان جزء اولین آثاری بود که در هند به انگلیسی ترجمه شد.

این استاد زبان فارسی همچنین گفت: دولتمردان انگلیسی سعی کردند که از طریق گلستان و دیوان حافظ،‌ ادبیات را بیاموزند.  همچنین تحت تاثیر سعدی است که در سنت ادبی هند،‌ گفتار بیشتر به صورت ادبیات است. پرفسور وارث کرمانی در دانشگاه علیگر نیز کتابی با عنوان «رویاهای فراموش شده » نوشته است که در آن از 70 شاعر هندی نام برده شده است که شعرهای خود را به زبان فارسی سروده اند. حتی در دیوار یکی از معابدها سیک ها، اشعار تعلیمی، به زبان فارسی نگاشته شده است.

تمیم داری ادامه داد: وقتی آثار ادبی ایران توسط ویلیام جونز نویسنده انگلیسی ترجمه شد، سایر مترجمان هم در انگلستان و آمریکا تحت تاثیر قرار گرفتند و در واقع به گونه ای ادبیات نوینی در دنیا کشف شد.

مولف کتاب «تاریخ ادب پارسی، مکتبها، دوره ها، سبکها و انواع ادبی» با اشاره به سرعت گیری ترجمه آثار سعدی و حافظ به زبان انگلیسی پس از این روند، گفت: در آن زمان، سعدی را به عنوان معلم اخلاق و سیاست، مساوات و دموکراسی تلقی می کردند و حافظ را به عنوان یک روح رمانتیک فرهنگ و ادبیات رمانتیک که می تواند در لطافت اخلاقی اثرگذار باشد، می شناختند.

وی در ادامه افزود: حتی در زیباشناسی نوین از طریق حافظ و بیشتر گلستان سعدی، که سرمشق سیاست و تربیت بود، از آثار این شاعران برجسته ایرانی در غرب سرمشق گرفته شد.تمیم داری گفت: درست در همین زمان است که آثار ادبی سعدی و دیوان حافظ به زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسه ترجمه شده و تحول عظیمی در ادبیات اروپا به وجود آورد و آثار سعدی و حافظ به عنوان ادبیات نو تلقی شده و یک نوع زیبایی شناسی جدید مطرح می شود.

این فارسی پژوه با بیان آنکه سعدی و حافظ همواره در کنار یکدیگر مورد توجه کشورهای دیگر بوده‌اند، گفت: اگر ۲۰ ترجمه از آثار حافظ موجود است،‌ از آثار سعدی نیز ۱۹ ترجمه را شاهد هستیم که این موضوع نشان از پایاپای بودن این دو اثر دارد.

 این استاد دانشگاه به سال اعلام استقلال آمریکا اشاره کرد و گفت: در همان سال، مجله مهمی که خبر اولین انتخاب رئیس جمهور آمریکا را درج کرد، دو مقاله از سعدی و حافظ منتشر کرد و این نشانگر اهمیت این دو شخصیت در سطح جهان است.

این فارسی پژوه با اشاره به ترجمه گلستان سعدی به ده ها زبان دنیا، گفت: نزدیک به 12 هزار شاعر فارسی زبان صاحب دیوان و شناسنامه دار داریم اما ترجمه آثار سعدی بسیار انجام شده است چراکه سعدی کمال حسن و درایت و آنچه در ادبیات لازم بوده را در دو کتاب گلستان و بوستان به کار برده است.

این استاد زبان فارسی گفت: سعدی در هشت باب گلستان در تمامی مضوعاتی که مورد توجه انسان است، یعنی عشق، دوستی، دشمنی، جوانی، پیری، تجارت، سیاست، اخلاق، خانواده، روابط پدر و همسر و فرزند و امور زندگی سخن گفته است.

تمیم داری افزود: حداقل 500 ادیب در دنیا می توان یافت که از ادبیات فارسی به ویژه گلستان و دیوان حافظ بهره برداری، نکته برداری، ترجمه و یا تحت تاثیر داستان های گلستان، داستان پردازی کرده اند.

در بخش بعدی این همایش نیز، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی آموزش زبان فارسی در جهان پرداخت

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: بنا بر تحقیقات انجام شده، اولین گروه فارسی آموزان خارجی در سال 1706 میلادی به ایران وارد شده اند.

وی با اعلام این خبر که در هفته گذشته، دوره فوق دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پنجاب تاسیس شده است، گفت: در حال حاضر آموزش زبان فارسی در دانشگاه های جهان به صورت رشته مستقل «زبان و ادب فارسی»،  تدریس در رشته های شرق شناسی و ایران شناسی به عنوان زبان دوم و همچنین واحدهای اختیاری وجود دارد. بسیاری از دانشگاه های جهان کرسی زبان و ادبیات فارسی دارند و حتی در امریکا تعدادی از دانشگاه ها این رشته را تدریس می کنند.

صحرایی «فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور»، « ارتباطات بین فرهنگی»، «علاقه به ادبیات فارسی»، «اهداف مذهبی»، «اهداف تجارتی»، «تحصیل در ایران»، « دانشجویان شرق شناسی و ایران شناسی»، «اهداف پزشکی و درمانی»،«اهداف نظامی، سیاسی »و «گردشگری» را از گروه های مختلفی برشمرد که زبان فارسی را فرا می گیرند.

وی در ادامه افزود: در بنیاد سعدی برای مدیریت این گروه های متفاوت، که هر کدام نیاز آموزشی متفاوتی را نیز می طلبند، از تجربه آموزش زبان دوم در جهان بهره بردیم. همچنین کتابی با عنوان استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی تالیف کردیم که سطح های مختلف زبانی فارسی آموزان را مشخص کرده است و تمامی کتاب های آموزشی خود را نیز بر اساس همین استاندارد مرجع تالیف کرده‌ایم.

به گفته رضامراد صحرایی، « آزمون سازی جهت تعیین سطح مهارت زبان فارسی، تالیف کتاب های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، برگزاری دوره های فشرده کوتاه مدت و بلند مدت دانش افزایی زبان فارسی و همچنین دوره های تربیت مدرس زبان فارسی » از مهم ترین فعالیت های این بنیاد تاکنون است.

همایش «بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان»، سوم اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت روز سعدی با حضور فارسی آموزان کشورهای روسیه و کره جنوبی، توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی در سالن اجتماعات دانشکده زبان های خارجی این دانشگاه برگزار شد

از بخش های جالب این همایش، برگزاری مسابقه چینش بیت های سعدی برای فارسی آموزان روسی و کره ای بود که نتایج مسابقه حکایت از تسلط این زبان آموزان به ادبیات قارسی داشت

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: