کد خبر: 35423
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 تیر 1397 - 15:40

داخلی

»

اخبار کتاب

بررسی نقش عروض و قافیه درشعر در انجمن شعر کانون پرورش فکری

منبع : لیزنا
در نخستین نشست انجمن شعر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به بررسی نقش عروض و قافیه در شعر پرداخته شد.
بررسی نقش عروض و قافیه درشعر در انجمن شعر کانون پرورش فکری

به گزارش لیزنا براساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، این نشست که با حضور سعید آرمات شاعر هرمزگانی برگزار شد اعضای ادبی مراکز کانون بندرعباس با نقش عروض و قافیه در شعر بیشتر آشنا شدند.

آرمات شعر را دریچه‌ای دانست که می‌توان از آن به جهان بیرون نگاه کرد و گفت: ادبیات نوع نگاه کردن را به ما می‌آموزد و اگر نگاه ما به جهان شاعرانه باشد حتی رد شدن از خیابان نیز شاعرانه خواهد بود.

وی افزود در مورد تشخیص وزن اشعار به‌صورت سماعی می‌توان گفت این مهارت یک توانایی شخصی است و تنها توانایی که قبل از یادگیری این مهارت برای شخص لازم است درست خواندن شعر است.

وی هم‌چنین خاطر نشان کرد: اگر شعر درست خوانده شود در حقیقت وزن آن به درستی درک شده است و برای این‌که بتوانیم اشعار را درست بخوانیم مطالعه‌ی آثار سعدی، مولانا، حافظ و به‌ویژه اشعار شاعران سبک هندی و نیمایی (مانند صائب و نیما) و حتی آثار موسیقی سنتی ایرانی بهترین نمونه‌های شعرخوانی است.

این شاعر هرمزگانی اضافه کرد: اصول علم عروض کاملا علمی و منطقی بیان شده است احساس‏‌برانگیز و خیال‏انگیز بودن شعر منجر به سیال و شناور بودن آن و تفسیر شعر به دل‌خواه خواننده و گاهی قرارگرفتن خواننده به جای شاعر می‏شود.

آرمات از اعضای مراکز کانون بندرعباس خواست برای تقویت نگاه شاعرانه، کتاب «‌از آغاز تا امروز» را که از جمله کتاب‌های هایکوسرایی است، مطالعه کنند.

‌وی هم‌چنین در این زمینه به بچه‌ها توصیه کرد برای شناخت بیشتر شاعران کلاسیک جهان اشعار شاعران هندی را مطالعه کنند.

در این جلسه اعضای  انجمن نیز به خوانش آثار خود پرداختند و شعرهای آن‌ها از سوی آرمات نقد و بررسی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: