کد خبر: 36536
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 مرداد 1397 - 12:44

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «فصل آهو و کبوتر» در کانون پرورش فکری ایلام نقد شد

منبع : لیزنا
شاعر کودک و نوجوان تاکید کرد: بچه‌ها باید بعد از مطالعه جامع و دقیق کتاب به محتوا و اهداف نهان و آشکار کتاب پی‌برده و آن‌ را تا حد درک و فهم خود از کتاب موشکافی و نقد کنند.
کتاب «فصل آهو و کبوتر» در کانون پرورش فکری ایلام نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، سودابه امینی سراینده شعرهای کتاب «فصل آهو و کبوتر» در نشست نقد و بررسی این اثر در کانون ایلام با بیان این مطلب گفت: نقد کتاب در زمینه‌های مختلف همواره نقاد را درجاتی بالاتر از کتاب و محتوای آن قرار می‌دهد و باعث می‌شود خواننده با زوایای جدیدی از مطالب ارایه شده آشنا شود.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هدف اصلی کانون از برگزاری برنامه دوپنجره که در آن اعضای نوجوان کانون اقدام به مطالعه و سپس نقد کتاب می‌کنند، این است که بچه‌ها به راحتی و بدون تفکر مغلوب و مجذوب کتاب نشوند.

امینی افزود: نقد کتاب عاملی موثر و محرکی قوی برای مخاطب است تا محتوای کتاب را حتی اگر از نویسنده‌ای توانا باشد، چشم بسته قبول نکند و موجب نگاه موشکافانه خواننده نسبت به محتوای کتاب می‌شود.

وی تاکید کرد: نگارش و تالیف کتاب برای قشر کودک و نوجوان از حساسیت‌های زیادی برخوردار است چرا که نویسنده باید به وضوح با دغدغه و نیازهای دنیای کودکی و نوجوانی به ویژه در نسل کنونی آشنایی و به آن اشراف داشته باشد.

این شاعر گفت: نویسنده‌ای که برای گروه سنی کودک و نوجوان قلم می‌زند می‌بایست درکی درست و روشن از سلیقه‌ها و خواسته‌های بچه‌ها داشته باشد و خود را یک کودک یا نوجوان تصور کرده تا بتواند با این گروه سنی ارتباطی ملموس برقرار کند.

مدیرکل کانون استان ایلام نیز در این نشست گفت: برنامه فرهنگی ادبی دو پنجره با نگاهی نو، به مساله نقادی و انتقاد کردن می‌پردازد چرا که در این برنامه جامعه هدف را قشر خاص کودک و نوجوان تشکیل داده‌اند.

حبیب‌الله بخشوده افزود: هنر نقد کردن در واقع یک کار علمی و جامع دانشگاهی است و امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته‌ای مستقل با محوریت نقد کتاب راه‌اندازی شده و تدریس می‌شود.

وی گفت: نقد کتاب باعث رشد و تقویت بینه علمی و بینش مخاطبان و افزایش جسارت و اعتماد به نفس آنها می‌شود که باید این موضوع جدی‌تر گرفته شده و به تاسی از دانشگاه‌های معتبر دنیا در کشور ما هم رشته‌ای مختص به نقد ادبی کتاب ایجاد شود.

بخشوده در مورد برنامه دوپنجره نیز گفت: این برنامه که ذهن بچه‌های عضو کانون را به چالش نقد و بررسی کتاب‌های مختلف می‌کشاند راهی برای تربیت نسلی منتقد و ریزبین و کنجکاو است که در آینده و بزرگ‌سالی از مسایل، ساده عبور نکنند.

در نشست‌های ادبی دو پنجره کانون به نقد و بررسی کتاب ادیبان و نویسندگان ملی از سوی اعضای کودک و نوجوان با حضور خود نویسنده برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: