کد خبر: 33425
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 اسفند 1396 - 19:49

داخلی

»

برگ سپید

 معرفی کتاب میراث خانوم بانو

منبع : لیزنا
صدیقه فرمهینی فراهانی
 معرفی کتاب میراث خانوم بانو

لیلا آقارضایی(رضایی) متولد سال 1358 شهرستان شاهرود متاهل و دارای فرزند، اولین رمان خود را در سن هجده سالگی به تشویق خواهرش به نام "ریشه در عشق" به چاپ رسانده است. از وی تا کنون چهار رمان چاپ شده است که مضمونی احساسی دارد.

درباره کتاب

«صدای شهریار در گوشی طنین انداخت. سلام سلدا باید همین امشب به من جواب مثبت بدهی وگرنه من هم با یکی از همان هواپیماها خودم را سرنگون میکنم، اون وقت تا آخر عمر باید عذاب وجدان داشته باشی.

خنده‌اش گرفت و پرسید تهدیدت رو عملی هم می‌کنی؟!

شهریار: اگر عملی نکنم میراث خانم بانو تکراری میشه»

داستان این کتاب درمورد دختری به نام سلدا است که در کشمکش فاش شدن گذشته پدربزرگش عاشق می‌شود، سلدا در خانواده‌ای مرفه زندگی می‌کند که مادری خودخواه و متعصب دارد و برخلاف او پدرش مردی تحصیل کرده و بافرهنگ است، مادر سلدا او را مجبور به ازدواج با سروش پسری سرمایه‌دار می‌کند، سلدا خود عاشق پسری شده است که هیچ شناختی از او ندارد، مردی به نام نظام به او نزدیک می‌شود تا کارهای زشت و قبیح پدربزرگ مادری‌اش را برای او فاش کند...

داستان میراث خانم بانو، با نوشتن خاطرات سلدا آغاز می‌شود و شنیدن مکرر اسم نظام از زبان پدربزگش که دچار آلزایمر شده است ادامه پیدا می کند، سلدا دختری بسیار مهربان و حساس است که در موقعیت ازدواج ناخواسته از طرف مادرش قرار گرفته است.

کتاب رمانی ایرانی و احساسی است که در لابه‌لای داستان گذری هم به گذشته و اتفاقاتی که در تاریخ قبل از انقلاب رخ داده می‌زند، کتاب تاثیرگذاری نیست و هدف اجتماعی خاصی را دنبال نمی‌کند و بیشتر به خوانندگان ناامیدی را القا می‌کند. 

بحران  

بحران اصلی از جایی آغاز می‌شود که نامه از طرف نظام مبنی بر ملاقات حضوری به دست سلدا می‌رسد و در دیداری که رخ می‌دهد، نظام، بر ملاشدن گذشته زشت پدربزرگ سلدا به نام اردلان را ادعا می‌کند.     

کشمکش 

داستان برون‌گراست زیرا از کشمکش‌های آن افراد زیادی مطلع هستند. داستان در قالب سه داستان مجزا که به صورت خاطره‌خوانی در داستان بیان می‌شود، نوشته شده است. به سبب همین موضوع کشمکش‌های متفاوتی در هر داستان وجود دارد ولی تضاد اصلی بین نظام و اردلان است. 

تعلیق

در بخش‌هایی از داستان که هنوز مشخص نشده است اردلان کجای قصه قرار دارد و اتفاق‌های پیش آمده به چه میزان به او ارتباط دارد، از ویژگی‌های تعلیق برخوردار است زیرا خواننده نمی‌تواند وقایع را به درستی پیش‌بینی کند و مشخص شدن اینکه چه کسی مقصر است در حاله ای از ابهام است.    

نقطه اوج 

رویارویی نظام و اردلان در بیمارستان وقتی خاطره‌خوانی سلدا به پایان می‌رسد و همچنین ازدواج یلدا خواهر اردلان با نظام در خاطرات او و دیگر بخش‌های هیجان انگیز از رمان نقاط اوج داستان را تشکیل می‌دهند. بیشتر صفحات رمان در خاطره‌خوانی سلدا برای نظام ورق می‌خورد و مابقی داستان تقریبا به صورت حاشیه‌ای بیان شده است. 

نویسنده با دقتی نسبتا خوب گذشته را توصیف می‌کند و در قالب داستان خواننده را به زمان‌ها و مکان‌های متفاوتی می‌برد، افرادی که در داستان نقش ایفا می‌کنند، همگی مرفع و ثروتمند هستن و فرد فقیری به چشم نمی‌خورد، این مقدار نگاشتن از ثروت و مرفع بودن در یک داستان چندان جذاب نیست. رمان بار اجتماعی و یا پندآموزی چندانی ندارد جز در مواردی کوچک، داستان خاطرات اشخاص را دنبال می‌کند و به علم، فهم و شعور مخاطب چیزی اضافه نمی‌کند. از دید خواننده قسمت‌هایی از داستان کش آمده و به قول اهالی سینما آب در فیلمنامه بسته شده است.

سخن آخر:

آنچه از این داستان به ذهن مخاطب و نتیجه‌گیری او از این کتاب برمی‌آید زود قضاوت نکردن درمورد دیگران و اظهار نظر نکردن از روی ظاهر را به انسان یادآوری می‌کند، از موضوعاتی که در این رمان بیان شده است می‌توان نتیجه گرفت وقتی زندگی و آینده خود را به خاطر مصالح دیگران نادیده می‌گیری و قدرت نه گفتن را در برابر حتی نزدیکان خود نداری، می‌تواند بسیار مخرب و زیان بار باشد و آینده تو را به نابودی بکشاند. 

  مشخصات اثر:   

لیلا رضایی.(میراث خانم بانو).تهران: نشر پگاه، 1388. (539صفحه)

درباره نویسنده این متن: 

صدیقه فرمهینی فراهانی، 30 ساله، متولد شهر فرمهین هستم و در همین شهر رشد یافته و زندگی میکنم. لیسانس کتابداری و کارشناسی ارشد علم و اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی ام. عاشق کتاب، به ویژه کتاب‌های روانشناسی هستم و از سفر، خصوصا دیدن شهر‌های ایران، لذت می‌برم.

برچسب ها :
زرین
|
Iran
|
1399/07/09 - 00:32
0
1
هنوز كتاب رو نخوندم دوست دارم بخونم لطفا راهنمايي كنين چطور دانلود كنم ممنون
مرسده
|
Iran
|
1399/04/20 - 14:32
0
0
میشه بگین چطور باید این رمان رو ب صورت pdf دانلود کنم
ftme
|
United Kingdom
|
1397/04/22 - 16:36
1
5
چجوری دانلودش کنم
پاسخ ها
مرسده
| Iran |
1399/04/20 - 14:33
منم موندم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: