کد خبر: 31608
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1396 - 09:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

طرح کتاب‌درمانی بخش اطفال بیمارستان رضوی افتتاح شد

منبع : لیزنا
با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی آستان قدس و بیمارستان تخصصی رضوی طرح کتاب‌درمانی، بخش اطفال بیمارستان رضوی افتتاح شد.
طرح کتاب‌درمانی بخش اطفال بیمارستان رضوی افتتاح شد

به گزارش لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب ایران)، در نشست مشترک کارشناسان کتابخانه مرکزی آستان قدس و بیمارستان تخصصی رضوی که در محل بیمارستان رضوی برگزار گردید، تفاهم‌نامه همکاری میان طرفین به امضاء رسید و طرح کتاب‌درمانی بخش اطفال بیمارستان رضوی افتتاح گردید

در این نشست که در راستای همکاری‌های بیشتر علمی-پژوهشی با هدف پيش‌بُرد فرایند درمان بیماران از طریق کتاب‌درمانی برگزار شد، تفاهم‌نامة همکاري ميان طرفين منعقد شد و طرح کتاب‌درمانی بخش اطفال بیمارستان رضوی با حضور معاونت آموزشی-پژوهشی بیمارستان، ریاست سازمان کتابخانه‌هاي آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولین و کارشناسان دو سازمان افتتاح شد.

ابتدا معاونت آموزشی-پژوهشی بیمارستان رضوی به عنوان ميزبان اين نشست، با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم بیمارستان رضوی پیوسته مسئله آموزش و پژوهش بوده است افزود: بنا به تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی نسبت به امر آموزش و پژوهش، به طور ویژه بیمارستان باید در زمینه آموزش و پژوهش فعال باشد و صرفا به چشم یک بنگاه اقتصادی به آن نگاه نشود.

کامران غفارزادگان با بیان اینکه متأسفانه جولان شرکت‌های دارویی اروپایی از قبل انقلاب در کشور، باعث وابستگی مردم به داروهایی شیمیایی شده، ادامه داد: همه می‌دانیم که داروی شیمیایی تنها راه درمان نیست، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که داروهای شیمیایی حتی در دورافتاده‌ترین منازل روستایی یافت می‌شود و این فرهنگ دارویی خاص برای شرکت‌های دارویی خوشایند است.

 وی با بیان اینکه در حقیقت چیزی غیر از داروهای شیمیایی برای درمان وجود دارد اما تاکنون اجازه نداده‌‌اند چندان به آن پرداخته شود، افزود:

ما در پی آنیم که با انجام فعالیت‌های پژوهشی، مستندسازی و ارائه مقالات علمی، پیشگام در امر کتاب‌درمانی باشیم و برای شروع کار، بخش اطفال بیمارستان را انتخاب کردیم. هرچند برای دیگر بخش‌ها همچون بخش زایمان یا درمان بیماران سرطانی هم می‌تواند این روش اثرگذار باشد. اطمینان داریم با این دیدگاه جدید که همۀ واحدها و مراکز آستان قدس رضوی باید به جای موازی‌بودن، باهم هم‌گرا باشند، به زودی شاهد نتایج درخشانی خواهیم بود.

کتاب‌درمانی؛ سرآغاز نگرش جديد در درمان بيماري‌ها

ریاست سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه تأثیر درمان با کتاب قطعی است و این امر مهم می‌تواند سرآغاز نگرش جدید درمان در کشور باشد، کتاب را عنصری امیدبخش دانست که می‌تواند انسان را از ظلمت ناامیدی به روشنای امید برساند. محمدهادی زاهدی ادامه داد: بخش مهم درمان، همان امیدی است که درمانگر به بیمار می‌دهد که گاه فرد تنها با سلاح امید با بیماری لاعلاج خود مبارزه می‌کند و اگر به گذشته بنگریم، تجربیات خوبی در این زمینه در تاریخ تمدن خودمان و در بیمارستان‌های تمدن اسلامی داشته‌ایم.

 وی با بیان اینکه هم کتاب آسمانی و هم کتاب زمینی می‌تواند امیدبخش باشد و چه‌بسا خواندن مکرر آن به بیماری شفا بخشد، افزود: خود قرآن بنا به آیۀ «ماهو شفاء...» به خودی خود نوعی شفابخشی ماوراء‌الطبیعی است و اگر ما بتوانیم به کتاب‌درمانی به عنوان تزریق روح امید در جامعه برای کسانی که دلیلی برای ناامیدی دارند بنگریم، می‌توانیم قدم‌های مؤثری در این زمینه برداریم و با توجه به اینکه هر اقدامی در مکانی که منتسب به عالم آل محمد(ع) است باید با مبنایی علمی پیش رود، این امر با عنایت حضرت رضا(ع) می‌تواند برکات فراوانی در پی داشته باشد.

در ادامه زینب دلیّا با بیان اینکه بسیار جای شکر دارد که کارشناسان آستان قدس رضوی نگاه عالمانه‌ای نسبت به مسئلۀ درمان‌های روحی روانی دارند، ابراز کرد: بنا به باور دینی ما همه یک واحدیم و قطعا باید همان قدر که به جسم اهمیت می‌دهیم به روح و روان هم توجه داشته باشیم.

این پروفسور روانشناس آمریکایی‌الأصل ادامه داد: انواع و اقسام درمان را با تغییر سبک زندگی می‌توان انجام داد و این مسأله در امر درمان بسیار راهگشاست. حتي اگر فیلمی در فضای بیمارستان پخش می‌شود باید در راستای درمان باشد و در صورت نیاز باید کتاب‌هایی با هدف درمان یک بیماری خاص نوشت یا حتی اقدام به ساخت فیلم کرد.

برای هر بيمار بايد کتاب خاصی تجويز شود

ریاست کتابخانه آستان قدس رضوی در بخشی دیگر از سخنانش، با بیان اینکه هر کتاب یک داروست که تنها برای گروه خاصی از بیماران شفابخش است، گفت: هر کتابي مناسب نيست؛ چه بسا کتابي باشد که انسان سالم را بيمار کند و بايد در طرح کتاب‌درمانی توجه داشت کتبی معرفی شود که به فرایند درمان کمک کند و بر این اساس انتخاب کتاب، عنصر مهمی است.

اصغری نکاح، استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز غنای منابع کتابخانه آستان قدس را نقطه قوت این طرح دانست و گفت: کتاب یک داروست وهر دارو برای یک بیمار و یک بیماری خاص می‌تواند با نظر پزشک و کارشناس مربوطه تجويز شود و حتی برای نتیجه بهتر می‌توان به نویسندگان کتاب کودک، سفارش تأليف کتاب با موضوع خاص داد.

 

در ادامه کارشناسان حاضر در این نشست، به ارائه پیشنهادهایی همچون طرح «الوکتاب» در اتاق بیماران، استفاده از کتب صوتی، قصه‌خوانی برای بیماران به ویژه سالخوردگان و کودکان، و مانند آن پرداختند. در پایان نیز، مسئولین کتابخانه آستان قدس رضوی از کتابخانه بیمارستان رضوی بازدید کردند که بنا به تفاهم‌نامه‌ای که قبلا در این مورد به امضا رسیده بود، این کتابخانه پس از این با عنوان دوازدهمین کتابخانه تخصصی آستان قدس رضوی، به کار خود ادامه خواهد داد و منابع آن از کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي تأمین خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: