کد خبر: 26285
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آذر 1395 - 08:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

به مناسبت هفته پژوهش

نشست کتاب‌خوان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم برگزار شد

منبع : لیزنا
اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه قم نشست کتاب‌خوان «علم اطلاعات و دانش شناسی»  ویژه هفته پژوهش را برگزار کرد.
نشست کتاب‌خوان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در قم برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست کتاب‌خوان ویژه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در هفته پژوهش با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و با حضور دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و اساتید برجسته قم در تالار غدیر اداره کل برگزار شد.

 در این نشست شش تَن از اساتید و پژوهشگران برجسته کتابداری به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده پرداختند.

 کتاب «تعامل اطلاعاتی انسان: رویکردی بوم شناختی در رفتار اطلاعاتی» نوشته رایا فیلد توسط دکتر یعقوب نوروزی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارائه شد.

این کتاب در ۱۱ فصل با عناوین مختلف به تعامل اطلاعاتی انسان، مدل‌ها و ساختارهای نظری در رفتار اطلاع‌یابی، نیاز به اطلاعات و همچنین پنج راهبرد جستجو و دو نسل از تحقیقات و پژوهش درون‌بافتی را به همراه بازیابی اطلاعات بیان کرده است.

کتاب «فراداده، موتورهای کاوش وب و میانکنش پذیری آنها» نوشته سیدمهدی طاهری توسط مرتضی محمدی استانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر، معرفی شد.

در این کتاب یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات و دانش مطالعه مورد بررسی قرار گرفته که بر بهبود دسترسی اشیای محتوای وب از طریق ابزارهای عمومی کاوش وب تأکید دارد.

انگیزه نگارش کتاب، اهمیت موضوع و کاربردی بودن محتوای اثر برای بهبود تلاش‌های کشور در زمینه میانکنش‌پذیری ابزارهای یاد شده بوده است؛ به طوری که مطالب کتاب به دلیل ماهیت میان ‌رشته‌ای برای هر دو گروه حرفه‌‌مندان و اطلاعات و علوم رایانه مناسب است.

کتاب «جستجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات درباره اطلاع یابی، نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعاتی» نوشته دونالد کیس توسط رضا کریمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر بررسی شد.

این کتاب به بازیابی اطلاعات، انجام تحقیق و چگونگی پردازش اطلاعات انسانی می‌پردازد. همچنین این کتاب رفتار اطلاع‌یابی را نیز از موضوعات و محورهای اصلی خود قرار داده است.

کتاب«روش تحقیق کیفی ضد روش» نوشته احمد محمدپور توسط عیسی زارعی، استاد دانشگاه و پژوهشگر ارائه شد.

موضوع این کتاب، روش‌‌شناسي معرفتي و تاريخي است.

اين اثر مباني روش تحقيق را با بياني ساده و قابل درك براي دانشجويان رشته‌هاي علوم اجتماعي تبيين مي‌كند و به حوزه فلسفه علم، معرفت‌‌شناسي و جامعه‌‌شناسي معرفت نزديك مي‌شود.

همچنین در مبحث فرا روش نیز به تركيب كمي و كيفي مي‌رسد و مخاطبان خود را با اين روش تركيبي آشنا مي‌سازد.

کتاب «نقد منابع اطلاعاتی: شناخت مفاهیم، ساختار، ماهیت و معیارهای نقد» نوشته فریبرز درودی توسط عبدالحسین طالعی به اشتراک گذاشته شد.

کتاب حاضر با هدف نقد منابع اطلاعاتی نوشته شده است. این نقد، اعتبار و کاربرد اطلاعات ارائه شده در اثری علمی و پژوهشی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد تا با نفوذ اطلاعات احیانا نادرست آن به سایر منابع، دامنه آسیب آن کاهش یابد. مطالب مهم و کاربردی این اثر در فصولی مانند ساختار نقد، معرفت‌شناسی نقد، مولفه‌های اصلی نقدنویسی و آسیب‌شناسی نقد گردآوری شده است.

کتاب«پژوهش مولد و ماندگار» نوشته مریم نظری توسط مهدی محمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر معرفی شد.

کتاب در چهار اپیزود و 10 فصل تدوین شده که در آن به دلایل کاربردی نبودن پژوهش‌ها و تحقیقات می‌پردازد. همچنین این کتاب دستیابی به غنی‌ترین داده‌ها را آموزش می‌دهد.

گفتنی است این اثر با بیان راهکارهایی به ارائه پژوهشی ماندگار و دانش ورز می‌پردازد.

گفتنی است سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به‌منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده و باهدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.

 نشست‌های تخصصی نیز از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 به عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند.  

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: