کد خبر: 26321
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آذر 1395 - 16:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست کتاب‌خوان آب و کتاب در شیراز

منبع : لیزنا
هشتمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه رئیسی اردکانی شیراز به کتاب‌هایی آبی اختصاص داشت و دوستداران آب و کتاب را گرد هم آورد.
برگزاری نشست کتاب‌خوان آب و کتاب در شیراز

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، متخصصان و مسئولان و علاقمندان حوزه آب، در هشتمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای کتابخانه‌ رییسی اردکانی شیراز شرکت کردند.

در این نشست محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، سیاوش بهروز مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس، محمدجواد رحمانی مسئول بهره‌برداری جانشین اداره آبفا در شمال فارس و مجتبی رئیسی دبیر کمپین فرهنگی یاران کتاب داراب  حضور داشتند.

در این مراسم پنج کتاب درزمینه مایع حیات بخش به حاضران معرفی شد.

کتاب «توسعه پایدار و مدیریت آب»، نوشته فاطمه ظفرنژاد توسط مجتبی رییسی معرفی شد.

کتاب توسعه پایدار و مدیریت آب به گونه‌ای متفاوت به موضوع حكمراني آب در ايران مي‌پردازد.  این کتاب 4 فصل دارد که فصل اول آن پیشینه آبیاری در ایران را بررسی می‌کند و از تمدن‌های کاشان، جیرفت، شوشتر و خوزستان به عنوان نخستین تمدن‌های آبیاری جهان نام می‌برد. درفصل دوم مدیریت سخت‌افزاری آب و مبارزه با جنگل زدایی و تغییر کاربری و تخریب اراضی را بیان می‌کند و در فصل سوم به راهکارهای نرم‌افزاری، رویکرد مدیریت و راه‌های برون رفت از بحران همچون توقف سدسازی و توانمند سازی جوامع بومی می‌پردازد. فصل چهارم کتاب نیز به اثرات بیابان‌زایی اختصاص داده شده است.

 کتاب «نگاهی گذرا به وضعیت بحران خشکسالی در استان فارس»، نوشته محمدجواد رحمانی و محمدرضا نداف توسط محمدجواد رحمانی ارائه شد.

 این کتاب در شش فصل وضعیت خشکسالی و بارندگی در استان فارس را بررسی کرده است. فصل اول این آن به ارائه اطلاعات پایه استان فارس همچون وضعیت آب‌و هوایی فارس و تأثیر آن بر زیست‌بوم استان، توده‌های هوایی مؤثر بر استان و غیره اختصاص دارد و در فصل‌های بعدی به ترتیب، مباحث تعریف، انواع، علل و مدیریت خشکسالی؛ ضوابط زیست محیطی استفاده مجدد از آب‌های برگشتی و پساب‌ها؛ سیل و سیلاب؛ بهینه‌سازی مصرف آب و راهکارهای سازگار با بحران خشکسالی مطرح شده است.

کتاب «آب درمانی: هشت قدم ساده»، نوشته جین اسکرینورز توسط طاهره علایی به اشتراک گذاشته شد.

این کتاب نوشته نویسنده کتاب‌های سم زدایی است که در آن تأثیر آب و روش‌های آب‌درمانی در رفع سموم بدن و سلامتی انسان بیان شده است. کتاب در هشت فصل مباحثی همچون اهمیت آب در حیات، برنامه تغذیه با آب در 18 روز، آب درمانی، دریادرمانی، ورزش‌های آبی، شبنم جوانی و زیبایی، آب‌های شفابخش و همراهی با جریان آب را مطرح کرده است.

کتاب «ندای آب»، نوشته ماسارو ایموتو را  امیرمنصور جلالی معرفی کرد.

کتاب ندای آب، نوشتار پژوهشی علمی ـ فلسفی است درزمینه حیات هستی و وابسته بودن زندگی تمام اشیاء به آب، كه نگارنده با آوردن مثال‌ها و شرح آزمایشات متعدد به شناسایی حقایق شگفت‌انگیز دنیای آب پرداخته‌است.

کتاب «هیدروژئولوژی کاربری»، نوشته  چارلز فتر توسط سیاوش بهروز معرفی شد.

این کتاب به صورت کلی به معرفی و بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد و مطالعه آن هم برای دانشجویان و هم برای مسئولان اجرایی کاربردی است. کتاب «هیدروژئولوژی کاربری» در ۱۳ فصل به بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی پرداخته است که مباحثی همچون خصوصیات آبخوان‌ها، اصول جریان آب زیرزمینی، رطوبت خاک و تغذیه، مدل‌های آب‌های زیرزمینی و ... برخی از عناوین فصل‌های آن است.

همچنین در این نشست مجتبی رئیسی با بیان اینکه منابع طبیعی امانتی است در دست ما که به نسل‌های آینده تعلق دارد، گفت: متأسفانه در ایران منابع طبیعی به‌ویژه آب بی‌رویه مصرف می‌شود و این زنگ خطری برای آیندگان است.

وی با بیان اینکه سهم بیشتر آب مصرفی جامعه مربوط به حوزه کشاورزی است، اضافه کرد: می‌توان با راه‌هایی همچون استفاده ار سیستم‌های آبیاری قطره‌ای یا تغییر الگوی کشت تا حدی از هدررفت آب جلوگیری کرد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس نیز در ادامه با تصریح اینکه بحران آب نیاز به مشارکت همگانی دارد، بیان کرد: درست است که در مسئله آب دچار سوءمدیریت هستیم اما این سوءمدیریت نه تنها در سطح مسئولان بلکه در تمامی سطوح جامعه حتی شهروندان به چشم می‌خورد.

سیاوش بهروز افزود: بسیاری از کشورهای دیگر نیز همچون ایران با این مشکل روبرو بوده‌اند، اما رویکرد آن‌ها متفاوت بوده است به همین دلیل توانسته‌اند بحران را پشت سر بگذارند

 اهدای لوح به مهمانان و تقدیر از آن‌ها توسط معاون اداره کل و سرپرست کتابخانه رییسی اردکانی پایان بخش این نشست بود.

کتابدار
|
Iran
|
1395/10/07 - 16:16
0
1
درود بر دکترمنوچهری
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: