کد خبر: 26361
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1395 - 10:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری 6 نشست جمع‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
شش جلسه جمع‌خوانی کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، نهبندان و خوسف استان خراسان جنوبی برگزار شد.
برگزاری 6 نشست جمع‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، کتاب «به خواب شیرین بروید» نوشته جواد ترکاشوند از سری کتاب‌های کتاب‌خوان ماه آذر در کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند جمع خوانی شد.

این کتاب را مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 63 صفحه منتشر کرده است.

کتاب حاوی چهار فصل است که در فصل اول، با تعریف خواب، آثار و فواید آن، مدت و مراحل خواب و ریتم خواب-بیداری آشنا می‌شویم. فصـل دوم، دربـارة گونه‌هـای بی‌خوابـی و علـل آن است. فصل سـوم  به عنوان مهمترین قسـمت کتاب به درمان بی‌خوابی اختصاص دارد و فصل پایانی به پُرخوابی و علل و آثار مخرب و نیز درمان آن می‌پردازد.

 کتاب «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی در کتابخانه عمومی ملاعبداالله بشروی برای اعضای کودک و نوجوان جمع خوانی و معرفی شد.

این مجموعه پنج جلدی در سال 1386 به عنوان کتاب برگزیده سال شناخته شده است. نویسنده در این کتاب تعداد 110 قصه از قصه مَثل‌های فارسی برای نوجوانان را به زبان ساده و روان گردآوری و بازنویسی نموده است.

برای نگارش این مجموعه از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی‌نامه استفاده شده است.

برخی از عنوان های این داستان ها عبارت اند از: «تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود»؛ «بالاتر از سیاهی رنگی نیست»؛ «عطایش را به لقایش بخشید»؛ «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز»؛ «هفت خوان رستم»؛ «عهد بوق»؛ «ماست‌ها را کیسه کرد»؛ «کینه مشتری» و «بادمجان دورقاب چینی».

جمعی از اعضای فعال کتابخانه عمومی شهدای باقریه بیرجند با حضور در حرم امامزادگان باقریه علیهم السلام منتخبی از ادعیه کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه را خواندند.

با حضور شش نفر از اعضای کتابخانه عمومی محتاج نهیِ شهرستان نهبندان ، کتاب «حدیث انقلاب» نوشته شمس آل احمد» چاپ انتشارات سوره مهر، روخوانی شد.

مجموعه‌ سخنرانی‌های شمس‌ آل‌ احمد در این کتاب با دو عنوان کلی «آزادی و مرزهایش» و «استقلال فرهنگی» آمده است که مرحوم آل احمد به بررسی جایگاه فردی خود در حوادث انقلاب و بعد از آن می‌پردازد. همچنین دیدگاه‌های او در مورد تحولات انقلاب و بررسی عوامل گوناگون در خلال آن یکی از ویژگی‌های این اثر است.

همزمان با موسم برداشت گل زعفران در روستاهای شهرستان خوسف، با ابتکار کتابدار کتابخانه روستایی غلامرضا فرزین در روستای گُل از زنان خانه دار روستا جهت پاک کردن گل زعفران درمحیط کتابخانه در کنار جمع خوانی کتاب دعوت شد.

زنان خانه دار روستای گُل شهرستان خوسف، همزمان با پاک کردن گل زعفران، کتاب «زناشویی، راز خوشبختی» نوشته زین‌العابدین کاظم را در کتابخانه عمومی غلامرضا فرزین، جمع‌خوانی کردند.

در این كتاب، مخاطبان با این مباحث مانند ماهیت ازدواج، شناخت علل و اسباب طبیعی ازدواج، سن و شرایط مناسب برای ازدواج، مهریه، كسب آمادگی جسمی و روحی برای ازدواج، رعایت بهداشت قبل و بعد از ازدواج، عوامل مؤثر در تحكیم روابط زناشویی و غیره آشنا می‌شوند. این مباحث از جنبه‌های مختلف علمی، تجربی، اجتماعی روانی، اخلاقی، فلسفی ودینی بررسی و ارزیابی شده است.

مراسم همخوانی کتاب «ترانه های نوازش» به همت کتابخانه ملاعبداالله بشروی در دبستان دخترانه شاهد کودکان این مدرسه و با هدف ترویج کتابخوانی، تقویت اعتماد به نفس و گسترش مهارت‌های خواندن در بین دانش‌آموزان برگزار شد.

در این جلسه ضمن معرفی کتاب‌های گروه سنی (الف) و (ب) در طرح پنجاه کتاب سال 95 توسط مریم کیانی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بشرویه، دانش آموزان ترانه‌های این کتاب را خواندند.

 گفتنی است کتاب ترانه‌های نوازش، از مجموعه کتاب‌های کتاب‌خوان آذر ماه، سرورده مصطفی رحماندوست است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال 93 به چاپ رسانده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: