کد خبر: 28153
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 فروردين 1396 - 15:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پنجاه و یکمین نشست علم اطلاعات و داده شناسی با عنوان «داده های پژوهشی» برگزار شد.

منبع : لیزنا
پنجاه و یکمین نشست علم اطلاعات و داده شناسی با عنوان  «داده های پژوهشی» شنبه بیست و ششم فروردین ماه در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.
پنجاه و یکمین نشست علم اطلاعات و داده شناسی با عنوان  «داده های پژوهشی» برگزار شد.

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانۀ عمومی حسینیۀ ارشاد، پنجاه و یکمین نشست علم اطلاعات و دانش شناسی با عنوان «داده های پژوهشی» که با حضور محمد زره ساز، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، سروش ایوبی، مهندس نرم افزار و مصطفی امینی دبیر این نشست برگزار شد.

محمد زره ساز گفت: عناصری مثل طرح مسئله و پرسش، فرضیه و نظریه و دستیابی به اطلاعات و تحلیل آنها برای رسیدن به پاسخ را  می توان تعریف پژوهش دانست . به عبارت دیگر هر آن چیزی که برای درست انجام دادن کاری می توان انجام داد پژوهش است.

وی گفت:  دانشجویان و استادان رشته های فنی تعریف بازتر و فراگیرتری از پژوهش دارند حال آنکه در علوم انسانی، پژوهشگران، فرایندمدارتر هستند و روش تحقیق برای آنها در اولویت است.

متخصص علم اطلاعات و داده شناسی در تعریف داده های پژوهش گفت:  داده های پژوهشی برای هدف تجزیه و تحلیل به منظور تولید یافته های پژوهشی اصیل گردآوری، مشاهده یا ایجاد می شوند. به هر نوع اطلاعاتی که در روند پژوهش از آنها استفاده می شود، داده های پژوهشی گفته می شود.داده های پژوهشی هم می توانند کمّی باشند و هم کیفی. این تقسیم بندی ریشه در دو مکتب پوزیتیویسم (دید کمّی، اثبات گرا) و پراگماتیسم (دید کیفی یا ترکیبی از کمّی و کیفی، عملگرا) دارد.

دسته بندی داده های پژوهشی، قالب های داده های پژوهشی، مدیریت داده های پژوهشی، چرخۀ حیاتی داده های پژوهشی و نقشۀ مدیریت دیتا از دیگر بخش های صحبت های وی بود.

سروش ایوبی گفت: تا اینجا ما رویکردهای مختلف و متنوع به داده های پژوهشی را داشتیم. حالا من موارد و مشکلات و مثال هایی را از بازاریابی و مارکتینگ مطرح می کنم. شما همیشه باید بتوانید رابطۀ خود را با بازار تنظیم کنید. در فضای کسب و کار ما با واقعیت ها رو به رو هستیم. حوزۀ مارکتینگ و فضای دیجیتال، داده محور است و روی اعداد و ارقام تمرکز دارد. در هر فرایندِ تمرین بازاریابی، اولین قدم تبلیغات و شیوه های تبلیغ است.

وی در ادامه صحبت های خود با ارائۀ مثال هایی از بانکداری، اپراتورهای موبایل، شبکه ها و تلویزیون های کابلی، مواردی مثل تبلیغات هوشمندانه، ساخت ویدئوهای مناسب، نظرسنجی و توزیع پرسشنامه در میان کاربران را از راههای شناخت مزیت نسبی یک کسب و کار و حل مشکلات آن دانست.

این نشست در ساعت 18:30 به پایان رسید و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: