کد خبر: 28377
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 ارديبهشت 1396 - 11:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی خوزستان مطرح شد

ترویج فرهنگ رضوی با محوریت خواندن از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است

منبع : لیزنا
نخستین نشست شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در سال 96 برگزار شد
ترویج فرهنگ رضوی با محوریت خواندن از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نخستین نشست شورای اداری کتابخانه‌های عمومی خوزستان در سال 96 با محوریت «برگزاری هفتمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی» و شناسایی و بررسی ظرفیت‌های استان با حضور حجت‌الاسلام سپهر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان و جمعی از روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان و کتابداران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ضمن تبریک اعیاد ماه رجب، شعبان و مبعث رسول مکرم اسلام(ص) با اشاره به تاریخ خالی از فرهنگ، تمدن، اخلاق و مکتب توحیدی در جزیره العرب تا پیش از بعثت پیامبر(ص) گفت: بعثت پیامبر اکرم(ص) آغاز اسلام و مبدأ اخلاق، علم، تمدن و فرهنگ غنی در جزیره العرب و بعد در سراسر جهان شد. علم، اخلاق، تزکیه نفس، تعلیم، تربیت و هدایت مردم از برجسته‌ترین برکات و مأموریت‌های الهی بود که بر عهده‌ پیامبر اکرم(ص) گذاشته‌شده است.

حجت‌الاسلام سپهر گفت: جامعه‌ای که در آن اخلاق و علم حاکم باشد از معضلات و بزهکاری‌های اجتماعی دور خواهد ماند و رسالت کتابخانه‌های عمومی، بسترسازی و فراهم آوردن یادگیری و آگاهی بخشی به جامعه برای رسیدن به تکامل اخلاقی و معنوی است .

سپهر ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز بر همین اساس، ترویج فرهنگ رضوی را به‌عنوان یک سبک اسلامی با محوریت خواندن و مطالعه در قالب «هفتمین دوره جشنواره کتابحوانی رضوی» از اهداف عالی خود قرار داده است.

وی با اشاره به اجرای فعالیت‌های ملی و استانی کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته تأکید کرد: کنگره ملی شهدای مدافع حرم و جشنواره رضوی از بهترین و ماندگارترین فعالیت‌های نهاد در سال گذشته بود که به همت دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شد و خوشبختانه استان خوزستان نیز توانست به‌عنوان بخشی فعال و موفق در این جشنواره‌ها معرفی شود.

سپهر با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) تأکید کرد: امام رضا(ع) فرمودند: "«رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا أَمَرَنا» (خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند.) ما نیز بر همین اساس همه همت خود را در مشارکت بیشتر مردم شهیدپرور و دین‌مدار خوزستان بکار خواهیم بست تا انشالله این جشنواره را در جای‌جای استان، احیاء کنیم.

در ادامه، رستمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با تشریح شیوه‌نامه اجرای این جشنواره گفت: انشاالله در سال جدید با استفاده از تجربیات سال گذشته، رفع نقایص و اجرایی دقیق، شاهد بالندگی و مشارکت بیشتری در خوزستان خواهیم بود.

وی با اشاره به تشکیل جلسات با سازمان‌ها، شرکت‌های اقتصادی و دستگاه‌ها اجرایی استان برای تسهیل همکاری و مشارکت مادی آنان افزود: طرح موضوع برگزاری هفتمین دوره جشنواره در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور استاندار و تشکیل شورای فرهنگ عمومی از مهم‌ترین اقدامات کمیته هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان است و جلسات شهرستانی نیز با حضور فرمانداران هر منطقه برگزارشده است.

رستمی با اعلام اینکه «این جشنواره به سه روش الکترونیکی، مکتوب و پویش مجازی برگزار می‌شود»، اشاره کرد: منابع به‌شکلی انتخاب‌شده که همه گروه‌های سنی می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی آن دریافت کرده و پس‌از مطالعه در مسابقه شرکت کنند.

مجتبی سعادتی، مدیر روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های استان در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات گفت: اقدامات اولیه برای دعوت از دستگاه‌های فعال مانند: آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون فرهنگی و هنری مساجد، اداره تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای استفاده از ظرفیت‌های آنها در دستور کار ستاد تبلیغات هفتمین دوره جشنواره قرارگرفته است.

وی ضمن اشاره به بهره‌مندی از فرصت‌های اعیاد شعبانیه و ایام مبارک ماه رمضان برای رشد مشارکت مردمی در این جشنواره، گفت: رایزنی‌های اولیه برای تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در صداوسیمای مرکز استان انجام‌شده است که معرفی جشنواره توسط مدیرکل در برنامه تلویزیونی «شب‌های کارون»، معرفی جشنواره در برنامه «سحرخیزان» (از پرطرفدارترین برنامه‌های ماه مبارک رمضان) و انتشار خبرهای جشنواره در اخبار استانی، بخشی از این فعالیت‌ها است.

سعادتی با اشاره به کمک شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان و اداره کل شهری و شهرداری و استانداری خوزستان در دوره قبل بیان کرد: در این دوره نیز، ضمن بهره‌مندی از مشارکت شهرداری‌ها در تبلیغات شهری جشنواره، از همکاری ائمه محترم جمعه در سراسر استان برای جلب نظر مردم متدین و انقلابی به سبک و سیره رضوی، بهره‌مند خواهیم شد.

 

گفتنی است؛ طرح ایده‌های خلاقانه و ارائه پیشنهاد‌ها و راهکارهایی باهدف رفع چالش‌های احتمالی اجرای جشنواره از بخش‌های دیگر این نشست بود..

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: