کد خبر: 29611
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مرداد 1396 - 08:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در ایام دهه کرامت مورد استقبال ویژه علاقمندان قرار گرفته است

اسنادی از جشن میلاد امام رضا(ع) در دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
اسنادی ارزشمند مربوط به جشن میلاد امام رضا(ع) و چگونگی برگزاری این مراسم در حرم مطهر رضوی از دوره قاجار تا امروز، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است.
اسنادی از جشن میلاد امام رضا(ع) در دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، کارشناس مسئول بخش نمایه‌سازی مرکز اسناد این سازمان با بیان اینکه از دیرباز مراسم جشن‌ها و اعیاد مذهبی پیوسته با شکوه خاصی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شده است بیان کرد: برخی جشن‌ها و اعياد ديني با عنوان «مجلس سلام» مجلسی رسمی بوده و افراد خاصی به آن دعوت می‌شدند و سایر مراسم و جشن‌ها ساده‌تر بوده و عموم مردم می‌توانستند در آن شرکت کنند و از مهم‌ترین و با شکوه‌ترین این مراسم‌ها، جشن میلاد امام رضا(ع) است که اسنادی ارزشمند از نحوه برگزاری جشن و جزئیات مراسم آن، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ‌

زهرا فاطمی‌مقدم به زمان برگزاری این جشن در دوره قاجار اشاره کرد و گفت: بنا بر آنچه در منابع از قول شیخ صدوق نقل شده، در دوره قاجار جشن میلاد امام رضا(ع) با آداب و رسوم ویژه‌ای در روز یازدهم ربیع‌الأول برگزار می‌شده است که در قالب مجلس سلام بوده و برگزاری آن به طور رسمی با حضور متولی‌باشی و والی خراسان در ایوان طلای صحن عتیق یا گنبد ا...وردیخان بوده است.

وی اضافه کرد: در این مراسم، با شربت و شیرینی از میهمانان پذیرایی می‌شده و همواره با چراغانی و اهدای تبرکی همراه بوده است که کانون جشن در ایوان طلای صحن انقلاب بوده و مراسم مخصوص شخصیت‌ها و سران حکومتی نیز در تالار تشریفات حرم مطهر با برنامه‌هایی همچون تلاوت قرآن توسط صدرالحفاظ، مدیحه‌سرایی ملک‌الشعرای وقت و قرائت خطبه برگزار می‌شده است.

فاطمی‌مقدم ضمن بیان اینکه در این جشن‌ها بر چراغانی صحن‌ها به ویژه صحن انقلاب تأکید ویژه داشتند و باید با نهایت شکوه برگزار مي‌شده است ادامه داد: «به علاوه، براساس اسناد موجود، نواختن کُرنا یا نقاره به دست نقاره‌چیان جهت عرض تهنیت و شادباش، و دادن خلعت به برخی کارکنان آستان از جمله خطیب روز جشن، از دیگر اموری است که انجام می‌شده است.

وی در پایان، با اشاره به اینکه از دل این اسناد، می‌توان به نحوه برگزاری جشن‌ها و جزئیات مراسم پی برد، تصريح کرد: از دیگر اطلاعاتی که در این اسناد درج شده، نحوه پذیرایی، زمان و مکان دقیق جشن، افراد حاضر در مراسم، فهرست اقلام تهیه شده و هزینه‌های صورت‌گرفته، مشاغل مرتبط با برگزاری مراسم، اهدای خلعت به مداحان و پرداخت انعام به کارکنان و سایر افراد است.

 

 گفتنی است که مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، با در اختیارداشتن شمار زیادی از اسناد و مطبوعات نادر، از غنی‌ترین مجموعه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: