کد خبر: 30788
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 مهر 1396 - 20:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در آبادان کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» خاطراتی از شهید داریوش باقری کاهکش از شهدای آبادانی است که مرگ را به بازی می‌گرفت.
در آبادان کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان؛ به نقل از احمد ربیعی مسئول کتابخانه عمومی شهدای اروند آبادان؛ در سالروز شکست حصر آبادان کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» معرفی و نقد شد.

«کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» کتابی با موضوع معرفی داریوش باقری کاهکش، شهید گمنام آبادانی است که به همت ستاره عرفانی‌راد گردآوری‌شده است.

عرفانی‌راد در مقدمه کتاب با اشاره به دشواری این گردآوری به علت کهولت سن اعضای خانواده شهید می‌گوید: «روزی که اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بنا به درخواست خانواده سردار شهید داریوش باقری کاهکش مرا برای نوشتن کتابی درباره این شهید بزرگوار فراخواند، با خودم فکر کردم درباره شخصی به این گمنامی چه باید بنویسم؟ گمان می‌بردم چکیده مصاحبه‌هایم، حداکثر بیست صفحه باشد! »

اما نویسنده در ادامه درمی‌یابد با شخصیتی عجیب مواجه است؛ شهیدی که نقل خاطرات شیرینش توسط هم‌زمان، حکایت‌هایی از شخصیت شوخ و بذله‌گوی او را روایت می‌کند.

این کتاب در سه بخش تنظیم‌شده است که بخش نخست درباره زندگی و خصوصیات خلقی و رفتاری شهید است؛ بخش دوم به بیان خاطراتی کوتاه با چاشنی طنز از همرزمان شهید می‌پردازد و بخش سوم نیز شامل عکس‌هایی است که توسط نویسنده کتاب گردآوری‌شده است.

کتاب به‌صورت روایی و بدون دخل و تصرف گردآورنده تنظیم‌شده است. این روایت‌ها طوری چینش شده که هرکدام از آنها، گوشه‌ای از شخصیت و زندگی این شهید بزرگوار را به تصویر می‌کشد. روایت‌ها، ضرباهنگ بالای دارد و به‌سرعت مخاطب را به خود جلب می‌کند.

نویسنده برای معرفی برخی اماکن و اشخاص مورد اشاره متن از پاورقی استفاده کرده است که اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. او همچنین سعی کرده پاورقی‌ها کوتاه و درعین‌حال کامل باشد.

تنها راوی زندگی شخصی این شهید، خواهر وی است و به همین دلیل، از این بخش زندگی داریوش باقری کاهکش، اطلاعات گسترده‌ای در دسترس نیست؛ اما کتاب حاوی اطلاعاتی گسترده در حوزه رزم و دفاع است که از هم‌رزمان وی گردآوری‌شده است.

انتخاب عنوان «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم» برای این روایت‌ها به بذله‌گویی این شهید اشاره دارد و بیان شوخ‌طبعانه وی را به یاد می‌آورد که می‌گفت «برادرا بیان غیبت‌کنیم تا شهید نشیم!»، «یالله بچه‌ها سفره غیبت رو پهن کنید»، «یالله بچه‌ها غیبتی چیزی دارید بسم‌الله ... حالا موقع رفتنه! نریم شهید شیم! غیبت کنید که گناه نگهمون می‌داره! »

گفتنی است؛ این کتاب در ۱۹۹ صفحه توسط انتشارات سرو دانا به چاپ دوم رسیده و تاکنون ۵۰۰۰ نسخه از آن منتشر شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: