کد خبر: 32934
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 بهمن 1396 - 15:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اولین نشست کتابخوان ویژه «سبک زندگی مجازی» در کانون اندیشه جوان برگزار شد

منبع : لیزنا
پنج کتاب حوزه فضای مجازی در اولین نشست کتابخوان ویژه «سبک زندگی مجازی» نقد و بررسی شدند.
اولین نشست کتابخوان ویژه «سبک زندگی مجازی» در کانون اندیشه جوان برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولین نشست کتابخوان ویژه «سبک زندگی مجازی» روز سه‌شنبه، دهم بهمن‌ماه با حضور اهالی فرهنگ و متخصصین حوزه رسانه در کانون اندیشه جوان و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این جلسه پنج کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» نوشته سعیدرضا عاملی، «مهارت ارتباط با فضای مجازی» نوشته بتول گرگین، «150 هشتگ نهضت سواد رسانه» نوشته حسین حق پناه و سید بشیر حسینی، «فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در عرصه آموزش معلمان» تالیف کمیسیون ملی یونسکو با ترجمه محمدشهاب شمس و «زندگی دکمه بازگشت ندارد» نوشته فرشاد مهدی پور نقد و معرفی شدند.

فضای مجازی بلای جان ایرانی معاصر شده است

مهدی جمشیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نقد کتاب «فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در عرصه آموزش معلمان» گفت: من نسبت به این کتاب دید خوشبینانه‌ای ندارم. وی موضوع این کتاب را چگونگی استفاده از تکنولوژی برای آموزش در دولت‌-ملت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: نگاه این کتاب غرب‌گرایانه و ایدئولوژیک است، به همین دلیل من با آن مخالف هستم.

جمشیدی این کتاب را بسیار ضعیف خواند و محتوای نافق آن را کمتر از 10 صفحه توصیف کرد. وی افزود: پیش‌فرض نگارنده این کتاب یک نظم فرهنگی جهانی است که در سلطه غربی‌ها باشد. به طور مثال در این کتاب دستگاه آموزشی هندوستان به عنوان مدل خوب عنوان می‌شود به این دلیل که دولت هیچ نقشی در این دستگاه ندارد. اگر اعمال‌های سیاسی در آموزش غلط است چرا نفوذ یونسکو خوب است ولی دولت ملی و بومی بد است؟ نظریات این کتاب همانند قطعنامه 2030 سازمان ملل اقتدار ملی را زیر سوال می‌برد. 

کتاب دیگری که جمشیدی به آن پرداخت کتاب «زندگی دکمه بازگشت ندارد» نوشته فرشاد مهدی پور بود. وی نقد مثبتی درباره این کتاب داشت و برخلاف کتاب دیگر، آن را برای خواندن توصیه کرد. وی درباره «زندگی دکمه بازگشت ندارد» گفت: من نگاهی همدلانه با این کتاب دارم. موضوع کتاب زندگی ایرانی معاصر و فضای مجازی است.

وی افزود: این کتاب به سبک عامیه نوشته شده است و کم حجم است. نکته جالب درباره این کتاب استفاده از جزئیات زندگی که پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسند برای طرح موضوعات جدی و اساسی.

جمشیدی در پایان عنوان کرد: این کتاب دستور نمی‌دهد و تحکیم نمی‌کند به همین دلیل صمیم و دلنشین است. هدف اصلی محتوای کتاب این است که ما رسانه‌ها را در افسار خود دربیاوریم و نه اینکه در دست رسانه باشیم.

نباید از فضای مجازی ترسید

در ادامه حسن نجفی سولاوری، مشاور فضای مجازی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام دو کتاب دیگر را معرفی و نقد کرد. وی ابتدا کتاب «مهارت ارتباط با فضای مجازی» نوشته بتول گرگین را معرفی کرد. سولاوری درباره این کتاب گفت: نگاه مولف این کتاب به فضای مجازی مضطرب و منفی است. نام کتاب مهارت‌های ارتباط با فضای مجازی است ولی بخش خیلی کمی از کتاب به ارائه مهارت‌ها می‌پردازد و بیشتر آن از مضرات تکنولوژی می‌گوید.

وی ادامه داد: ما باید بپذیریم که تکنولوژی منفعت، قدرت و امکان به ما می‌دهد و ما می‌بایست یاد بگیریم چگونه از آن استفاده کنیم. اگر ما از تکنولوژی اشتباه استفاده می‌کنیم، به دلیل نداشتن زیرساخت فرهنگی درست است. این کتاب با فضای مجازی سلبی برخورد می‌کند و به همین دلیل ان را توصیه نمی‌کنم.

کتاب دیگری که سولاوری آن ار نقد کرد کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» نویشته سعیدرضا عاملی بود. وی در ابتدا گفت: این کتاب برخلاف کتاب قبلی رویکردی ایجابی دارد و به همین دلیل آن را توصیه می‌کنم. نویسنده کتاب هم تحصیلات حوزوی و تسلط به فقه اسلامی دارد و هم در رشته ICT در انگلستان تحصیل کرده است. وی از نگاهی متخصصانه به مسائل خانواده و همچنین تکنولوژی می‌پردازد.

وی افزود: کتاب به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از فضای مجازی بهره برد. البته اشکالی که می‌توان به کتاب گرفت نداشتن جامعه هدف مشخص است. کتاب به صورتی نوشته شده که برای افراد عامه که می‌خواهند درباره خانواده چیزی بیاموزند، در برخی مباحث زیادی سخت است و همچنین کتابی کاملا آکادمیک نیست. همچنین کتاب زیادی حجیم است. بخش نخست کتاب که به موضوع خانواده می‌پردازد می‌توانست کوتاه‌تر باشد.

بهترین کتاب پنج قرن اخیر دنیا در ایران به چاپ رسید!

در بخش پایانی این نشست سید بشیر حسین کتابی که به کمک حسین حق‌پناه منتشر کرده است را معرفی کرد. وی در توصیف کتاب آن را «بهترین کتاب پنج قرن اخیر در دنیا» خواند و دغدغه اصلی نگارش این کتاب را نبود سواد رسانه‌ای در جامعه عنوان کرد. حسینی گفت: در دهه 60 نهضتی به نام نهضت سوادآموزی در ایران به راه افتاد. ما امیدوار بودیم که در دهه 90 این نهضت برای سواد رسانه‌ای صورت بگیرد که اینگونه نشد.

 

وی افزود: این کتاب 15 فصل دارد که در هر فصل 10 نکته ارائه می‌شود به همین دلیل نام آن 150 هشتگ است. زمانی که در سال 93 ما این کتاب را می‌نوشتیم نام هشتگ ناآشنا بود. در حدود 200 صفحه این کتاب 376 عکس وجود دارد. دوست داشتم که کتاب آسان‌خوان باشد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: