کد خبر: 33652
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 اسفند 1396 - 09:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

استقبال شخصیت‌های فرهنگی کشور از طرح کتابخانه گردی

منبع : لیزنا
بسیاری از کسانی که از طرح کتابخانه گردی استقبال کردند یکی از ویژگی طرح را خلاقانه بودن آن دانستند. وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با توجه به فضای مجازی که یکی از رقبای قدرتمند حوزه مکتوب است به داشتن طرح‌های خلاقانه در این عرصه تاکید کرد.
استقبال شخصیت‌های فرهنگی کشور از طرح کتابخانه گردی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتابخانه‌گردی، ۱۷ اسفندماه مقارن با روز کتابخانه‌های عمومی، برای اولین بار در ۴۶۷ کتابخانه کشور اجرا شد در این طرح  به صورت آزمایشی از هر شهر کوچک یک کتابخانه و در مراکز استان‌ها دو کتابخانه برای طرح کتابخانه گردی انتخاب‌شده است.

در واقع این طرح نقطه تمرکزی برای حضور نخبگان، ورزشکاران، اندیشمندان، هنرمندان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و اهالی فرهنگ و رسانه به منظور بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی است.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هدف از طرح کتابخانه گردی را به منظور انس بیشتر مردم و مسئولان با کتابخانه‌ها، اعلام کرد و از همه مردم و مسئولان دعوت کرد تا  همگی در کنار یکدیگر با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و شرکت در «طرح ملی کتابخانه گردی» از نزدیک، با این مکان فرهنگی و نقش‌آفرینی تعیین کننده آن آشنا شوند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت در طرح کتابخانه گردی در کتابخانه عمومی ارغوان تهران حضور یافت و ضمن دیدار با مسئولان و کتابداران، از بخش‌های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.

وی طی این بازدید گفت: به طرح‌های جدید و ایده های خلاقانه در ارتباط با حوزه فرهنگی مکتوب نیاز داریم. فضاهای رقیب ما در حوزه کتابخوانی بسیار قدرتمند و سنگین هستند؛ تا پیش از این فضاهای تصویری و امروز فضای مجازی تهدیدی برای این موضوع هستند با این حال می توانند برای ما فرصت ساز هم باشند. مهم این است که بدانیم چگونه از این فرصت‌ها برای گسترش کتابخوانی استفاده کنیم.

بسیاری از کسانی که از طرح کتابخانه گردی استقبال کردند یکی از ویژگی طرح را خلاقانه بودن طرح مطرح کردند و تداوم این طرح را خواستار شدند. حسین مسافر آستانه  یکی از مدیران فرهنگی کشور است گفت: کتابخانه گردی را باب آشنایی با امکان کتاب‌خوانی را باز می‌کند. همچنین جواد مختاری معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد استاد تهران با خلاقانه خواندن طرح کتاب خانه گردی اظهار داشت: برای اینکه طرح کتابخانه گردی تاثیر بیشتری داشته باشد باید تبلیغات گسترده‌تری انجام شود و تعامل بیشتری با رسانه داشته باشیم تا مردم بیشتر با این طرح آشنا شوند.

نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی از دیگر افرادی بود که از این طرح استقبال کرد و گفت: به نظرم همان قدر که کتابخانه‌گردی خوب است و منجر می‌شود به توجه مخاطبان به سمت کتاب و کتابخانه‌ها اگر به جای اینکه این حرکت سالی یک بار و در موعدی خاص باشد به کل سال تعمیم یابد و هر بار با برنامه‌هایی متفاوت‌تر و حضور چهره‌هایی بیشتر اجرا شود، قطعا اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

استانداران نیز در این طرح یا با حضور یا با پیام در  این طرح شرکت کردند علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گفت: اجرای طرح کتابخانه گردی فرصت مناسب و گام ارزنده ای است تا به جهت ارج نهادن و تقدیر از  فعالان کتاب و آشنایی با خدمات و فعالیت های متنوع فرهنگی و ظرفیت کتابخانه های عمومی از نزدیک با مشکلات و کمبودهای کتابخانه ها آشنا شد و هر چه سریعتر در جهت رفع این نقیصه ها گام برداشت.

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان با تجلیل از نهاد کتابخانه عمومی در ابتکار طراحی این طرح گفت: نکته را بر همگان روشن می سازد که کتاب و کتابخوانی اهمیت و جایگاه والایی در رشد و تعالی جامعه دارد. بی شک ارج نهادن به کتاب و کتابخوانی و ترویج این مهم در بین آحاد مردم می تواند در توسعه کشور تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد و امروزه حتی در پرتو گسترش فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه های مجازی، همچنان توسعه فرهنگی کشورها در گرو اهمیت دادن به کتاب و افزایش نرخ سرانه کتابخوانی است.

ائمه جماعت کشور نیز از طرح کتابخانی گردی استقبال کردند آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه شهرستان اهواز نیز در این مراسم شرکت کرد و نماینده ولی فقیه در اصفهان پیامی صادر کرد و ائمه جماعت شهرهای مختلف نیز در این مراسم شرکت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی و علاقمندان کتاب از این طرح استقبال کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: