کد خبر: 34871
تاریخ انتشار: شنبه, 12 خرداد 1397 - 16:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست کتاب‌خوان «حماسه مقاومت» در خراسان رضوی

منبع : لیزنا
با همکاری فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا و با حضور جمعی از فرماندهان و امرای ارتش در نشست کتاب‌خوان «حماسه مقاومت» چهار کتاب توسط فرماندهان حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر و نویسندگان حوزه نظامی استان معرفی شد.
برگزاری نشست کتاب‌خوان «حماسه مقاومت» در خراسان رضوی

به گزارش لیزا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ نشست کتاب‌خوان «حماسه مقاومت» در محل سالن اجتماعات قرارگاه لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه (ع)، با حضور فرمانده قرارگاه شمال شرق نیروی زمینی ارتش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس برگزار شد.

فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا در این نشست با اشاره به برگزاری این همایش با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه، اظهار کرد: برای برگزاری این نشست، بسیار تلاش شد، چرا که هدف این نشست بسیار مهم و پر از معنویت است.

رضا آذریان با بیان اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتش نهاد معظمی به‌ دستور امام خمینی (ره) به ‌نام سازمان عقیدتی و سیاسی تشکیل شد، تاکید کرد: در راس این سازمان، افراد بزرگی قرار گرفتند، این موضوع سبب شد، ارتش بدنه و ساختار سازمانی بسیار خوبی داشته باشد.

فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا با اشاره به اینکه بیشترین کتابخانه در ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: کتابخانه‌ها در ارتش به‌خوبی سازمان‌دهی می‌شوند و ناشران خوبی هم در ارتش وجود دارند.

آذریان با بیان اینکه در تمامی مکان‌های کارکنان وظیفه ارتش و آسایشگاه آنها کتابخانه تعبیه شده است، یادآور شد: در ارتش کتابخوانی، رشد بسیار خوبی داشته است، امیدوارم این فرهنگ کتابخوانی از ارتش به کل جامعه توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزاران جوان به ارتش جمهوری اسلامی و جمع کارکنان می‌پیوندند که باید برای آنها برنامه داشته باشیم، گفت: این نشست مصادف با ایام خجسته رمضان و عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس است و باید از طریق ناشران ارتش و سایر نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کنیم.

فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا با تاکید بر اینکه امنیت امروز را به ‌خاطر رشادت‌های نیروهای مسلح داریم، اضافه کرد: گروه معارف جنگ برای اولین‌بار در کشور به ‌همت این افراد تشکیل شد که این افراد به‌ عنوان راوی به ‌دانشجویان آموزش می‌دهند.

آذریان با بیان اینکه ما آمادگی کامل برای همکاری با نهاد کتابخانه‌ها را داریم، افزود: می‌خواهیم تحولی عظیم را در ارتش و قرارگاه شمال شرق انجام دهیم.

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه حماسه و مقاومت را مرهون تلاش مردان مرد آن میدان می‌دانیم و سر تعظیم در برابر رزمندگان فرود می‌آوریم، اظهار کرد: نسل جوان امروز ما باید همه امیران و فرماندهان را بشناسند مخصوصا نویسندگان ۴ کتابی که در خصوص خرمشهر تالیف کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما به‌ دنبال این هستیم تا شخصیت‌هایی همچون این نویسندگان و امیران دفاع مقدس را معرفی کنیم و در برابر زحمات آنها برنامه‌هایی داریم  که با همکاری  فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا در آینده نزدیک این اتفاق رخ می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی متذکر شد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به ‌عنوان یک نهاد انقلابی و ولایی به‌دنبال ترویج مسائل انقلابی است. 

در ادامه این جلسه کتابهای ذیل معرفی شد:

«طلایه داران ارتش اسلام: گوشه ای از عملیات یاران چمران» نویسنده و ارائه دهنده سیدکاظم فرتاش

این کتاب مشتمل بر خاطرات بازنویسی شده «سیدکاظم فرتاش» از طلایه‌داران ارتش اسلام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در عملیات‌های صورت گرفته در جنگ‌های نامنظم نیروهای شهید «مصطفی چمران» (۱۳۱۱ـ۱۳۶۰هـ. ش) است.

«لشکر ۷۷ پیاده پیروز در عملیات بیت المقدس از ۱۰/ ۲/ ۶۱ تا ۳/ ۳/ ۶۱» گردآورنده روح الله سروری/ ارائه توسط نویسنده کتاب

این  مجموعه‌ بازنویسی و روایت لحظه های عروج شهدای استان خراسان رضوی همچون شهیدان: مجید گرایلی، حسین قاینی، سیدابراهیم شجیعی، محمود کاوه، علی‌رضا مصطفایی، محمدرضا ارفعی، محمدحسین بصیر و... است.

«دفاع از خرمشهر» نویسنده : قاسم کریمی/ ارائه توسط نویسنده

این کتاب؛ خاطرات سه نفر از رزمندگان و مدافعان خرمشهر به نام های سرهنگ ابوالحسن ایزدجو، کارمند نظامی عبد الحسین مرشدی و ناخدا فریدون لنگرا است که روزهای اول جنگ و زمانی که هنوز خرمشهر سقوط نکرده بود، این سه بزرگوار پا به عرصه جنگ گذاشتند و وارد خرمشهر شدند.

«تاریخ لشکر خراسان» نویسنده: رامین رامین نژاد/ ارائه توسط نویسنده

جلد اول کتاب تاریخ لشکر خراسان مربوط به وقایع نظامی خراسان از دوره صفویه تا پیروزی انقلاب اسلامی است که پس از انتشار در سال ۱۳۹۰ در جشنواره اندیشه و قلم به عنوان کتاب سال ارتش انتخاب شد و لوح و تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

جلد دوم کتاب نیز شامل فصل‌هایی از حماسه‌های غیور مردان لشکر ۷۷ خراسان در سال‌های دفاع مقدس است که در ۲۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ منتشر شد. نویسنده با رویکرد به منابع مختلف از جمله مصاحبه این کتاب را تالیف کرده است. مصاحبه با ۴۴ نفر از افسران و پیشکسوتان لشکر ۷۷ خراسان بخشی از مطالب جلد دوم کتاب را تشکیل می دهد.

جلد سوم کتاب "لشکر ۷۷ خراسان" منتخب دو هزار قطعه عکس است که بخش عمده این عکس‌ها برای نخستین بار منتشر می‌شود و به صورت مستند نشان می‌دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: