کد خبر: 35704
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 تیر 1397 - 13:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان کردستان

منبع : لیزنا
مراسم معارفه سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان با حضور معاون اداری مالی و مدیرکل امور استان های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاون سیاسی استانداری کردستان، اعضای شورای شهر، فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و کتابداران در سنندج برگزار شد.
آیین تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان کردستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاون اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به نقش مهم کتاب و کتابخوانی در توسعه فرهنگی کشور، اظهار داشت: کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از ارکان مهم در توسعه فرهنگی نقش مهمی ایفا می کنند.

اسماعیل شفاعی وظیفه خطیر نهاد کتابخانه‌های عمومی را ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه برشمرد و افزود: از مهمترین اولویت‌های این نهاد دسترسی آسان مردم به کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: باید از ظرفیت خیرین برای دعوت به جهاد کتابخانه‌سازی در استان بهره بیشتری برد.

شفاعی عنوان کرد: توجه به مقوله کتاب از نیازهای مهم جامعه است و متولیان آن در صورتی می توانند در جامعه اثرگذار باشند که خود کتاب خوان باشند.

وی از بررسی طرحی برای ارتباط کتابخانه ها با مدارس فاقد کتابخانه در شهرهای دارای اولویت خبر داد و گفت: این طرح  با کمک یاوران کتاب که متشکل از دانش‌آموزان است انجام می گیرد.

معاون اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه در طرح  یادشده دانش‌آموزان مسئولیت ترویج فرهنگ مطالعه را بر عهده می‌گیرند، افزود:  براساس برنامه قرار است طرح مذکور ابتدا به صورت آزمایشی در بهارستان استان تهران  اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه دسترسی آسان مردم به کتابخانه های عمومی بسیار مهم است، گفت: باید تلاش کنیم فضاهای کتابخانه ای در مناطق مختلف افزایش پیدا کند.

معاون اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین با تقدیر از خدمات مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان کردستان افزود: با مشورت استاندار این مسئولیت به نیروی جوان تری سپرده شد که امید می رود این انتخاب به توسعه هر چه بیشتر فرهنگ کتابخوانی در کردستان منجر شود.

نقش کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی کشور

معاون سیاسی استاندار کردستان نیز در ادامه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در کردستان تاکید کرد و گفت: کتابخوانی در استان کردستان باید بیش از پیش توسعه یابد و به نقطه مطلوب برسد.

حسین خوش اقبال اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی در جامعه نقش آگاه سازی دارد و هر جامعه ای می‌کوشد از این فرصت استفاده کند.

وی افزود: جامعه ما قبل از توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز به توسعه فرهنگی دارد و در این میان نقش موسسات آموزش عالی، نهادهای فرهنگی و به ویژه کتابخانه های عمومی بسیار اثرگذار است.

معاون سیاسی استاندار کردستان عنوان کرد: نهادهایی که در توسعه فرهنگی تأثیرگذار هستند باید برای این مهم با اهل نظر و اهل قلم تلاش کنند و خلا موجود را پر کنند.

وی با اشاره به فرهنگی بودن استان کردستان، تاکید کرد: مردم کردستان کتابخوان هستند و توقع دارند زیرساخت و زمینه لازم برای توسعه این مهم به عنوان یکی از شاخص های فرهنگی فراهم شود.

خوش اقبال ادامه داد: وقتی تغییر مدیریتی اتفاق می افتد، توقعات و انتظارات مردم نیز تغیر خواهد کرد و باید به توسعه هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری داده شود و انتظارات مردم در این زمینه برآورده شود.

وی بر ارتباط تنگاتنگ مدیرکل جدید با دستگاه های فرهنگی، جذب اعتبارات استانی و کشوری و رفع دغدغه های موجود در این حوزه تاکید کرد.

معاون سیاسی استاندار کردستان همچنین بر توسعه زیرساخت های کتابخوانی در استان تاکید کرد و گفت: کتابخوانی در استان کردستان باید بیش از پیش توسعه یابد و به نقطه مطلوب برسد.

کتابخانه های سنندج با تمام ظرفیت خدمت رسانی می کنند

مدیرکل سابق  کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز همه ما درگیر چالش مهم اقتصادی در جامعه هستیم، گفت: دو مقوله اقتصاد و فرهنگ  از مقولات تمام دولت ها هستند که در همه دوران ها نسبت به این دو پدیده واکنش داشته و برنامه ریزی کرده اند.

احمدی با اشاره به اینکه کردستان از لحاظ شاخص های فرهنگی بسیار غنی است، اظهارداشت: تعریف من از کردستان سرزمین حکمت و ثروت است اما متاسفانه در برخی شاخص ها در حوزه فرهنگی ضعف ها و مشکلاتی دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی سنندج طبق استاندارد درجه ‌چهار است و سه هزار نفر عضو دارد.

احمدی با اشاره به اینکه کردستان در زمینه زیربنا و فضای کتابخانه ای مشکل دارد، گفت: کتابخانه های ما در سنندج با تمام ظرفیت موجود خدمات رسانی می کنند، اما پراکندگی زیربنایی ما با مشکل مواجه است و همین وضعیت در برخی دیگر از شهرستان ها نیز وجود دارد.

توسعه خدمات کتابخانه ای در روستاها و مناطق محروم

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان هم در این مراسم گفت: وقتی تمدن اسلامی  در هر مقطع زمانی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم  که در هر دوره ای که هنجارهای جامعه علم و کتابخوانی بوده درخشش تمدنی در آن خیره کننده بوده است.

محمد عبدالملکی ادامه داد: اگر کتابخوانان، نویسندگان و هرکسی که به نوعی با کتاب در ارتباط است در جامعه مورد احترام قرار گیرند تمدن نوین ایرانی اسلامی هم به قله خود خواهد رسید.

سرپرست جدید کتابخانه های عمومی کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه برنامه های مختلفی برای توسعه کتابخانه های استان داریم، گفت: بنا داریم در نقاط مختلف استان به ویژه روستاها و مناطق محروم استان فضای کتابخوانی را توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: همچنین باید برنامه ریزی های لازم در زمینه اتمام پروژه های نیمه تمام کتابخانه ای داشته باشیم که در این راستا نیز نیازمند توجه جدی خیرین هستیم.

در ادامه این مراسم از خدمات اسماعیل احمدی تقدیر و محمد عبدالملکی به عنوان سرپرست جدید اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان معرفی شد.

گفتنی است محمد عبدالملکی از نیروهای بومی استان کردستان و دارای مدرک دکترای تاریخ فرهنگ و تمدن ملل ایران اسلامی از دانشگاه تهران است. وی پیش از این به عنوان کارشناس منابع در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان مشغول به خدمت بود.

اسماعیل احمدی از اردیبهشت ماه سال ۹۲ به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان فعالیت داشت.

کردستان
|
Iran
|
1397/05/25 - 11:47
0
0
خداحافظ خداحافظ ....
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: