کد خبر: 36321
تاریخ انتشار: شنبه, 20 مرداد 1397 - 15:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

افتتاح بخش گویای دیجیتال ویژه نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه مرکزی ایلام

منبع : لیزنا
آیین گشایش بخش گویای دیجیتال ویژه نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی ایلام در مجتمع ارشاد ایلام برگزار شد.
افتتاح بخش گویای دیجیتال ویژه نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه مرکزی ایلام

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، آیین گشایش بخش گویای دیجیتال ویژه نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی ایلام در مجتمع ارشاد ایلام و با حضور رئیس و اعضای هیأت مدیره انجمن نابینایان کشور، معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، مدیرکل بهزیستی استان ایلام و جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین، خواستار توجه بیشتر خیرین به توسعه زیرساخت های فرهنگی شد و از همکاری انجمن نابینایان کشور و نمایندگی شرکت سامسونگ در ایجاد کتابخانه دیجیتال گویا برای نابینایان استان ایلام تقدیر کرد.

مراد جلیلیان اظهار داشت: این کتابخانه چهاردهمین بخش تخصصی است که توسط شرکت سامسونگ، با هزینه سه میلیارد ریالی راه اندازی شده است. این کتابخانه مجهز به کتاب های بریل، نرم افزارهای گویا ویژه بزرگسالان و کودکان، دستگاه های بهدید، برجسته نگار و غیره است و عموم روشندلان می توانند از این امکانات استفاده کنند. همچنین علاوه بر کتاب های بریل، کتاب هایی بصورت صوتی و گویا تهیه و به روشندلان ارایه می شود؛ اسباب بازی نیز برای استفاده کودکان روشندل در این کتابخانه فراهم شده است.

در ادامه علی‌اکبر جمالی، رئیس انجمن نابینایان کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر عضو انجمن نابینایان کشور هستند. از مجموع ۱۲ هزار و ۷۰۰ توانخواه در استان ایلام ۲ هزار و ۱۷۸ نفر روشندل هستند.

وی به معضل مناسب نبودن فضاهای عمومی کشور برای تردد توانخواهان اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان باید دست در دست هم داده تا مبلمان شهری اصلاح و این قشر نیز همچون سایر افراد از این حق شهروندی برخوردار شوند.

وی از مسئولان خواست با برنامه ریزی و هدفگذاری مناسب زمینه رفاه حال توانخواهان جامعه را فراهم کرده تا فرصت های برابر برای همگان در جامعه ایجاد شود.

در بخش دیگری از این مراسم مسعود شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان کشور ضمن قدردانی از همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، خواستار توجه بیشتر مسئولان استانی بویژه شورای شهر و شهرداری به جایگاه و حقوق شهروندی نابینایان شد.

وی تصریح کرد: باید برای حفظ ایمنی افراد نابینا قوانین و مقررات حمایتی وضع شود تا این قشر بتوانند علاوه بر پیشبرد امورات شخصی، تکالیف و وظایف اجتماعی خود را نیز انجام دهند.

شادکام در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نابینایان کشور، بیان کرد: شایسته است خیرین و بخش های خصوصی به یاری نابینایان بشتابند و به توسعه زیرساختهای موجود بویژه در حوزه های فرهنگی توجه و عنایت بیشتری داشته باشند.

وی با تقدیراز اقدامات نمایندگی شرکت سامسونگ در ایران تاکید کرد: همکاریهای خوب این شرکت در راه اندازی کتابخانه های دیجیتال نابینایان، باید الگویی برای سایر شرکت و موسسات باشد.

معاون سیاسی-امنیتی استاندار ایلام نیز در این مراسم اظهار داشت: نگاه دولت تدبیر و امید به توانخواهان مثبت بوده و تلاش می کنیم در حوزه خدمات دهی به نابینایان توجه مضاعف داشته باشیم. در این زمینه از هیچگونه همکاری درون بخشی و دولتی برای تسهیل زندگی روشندلان، دریغ نخواهد شد.

محمد نوذری با ابراز رضایت و خرسندی از گشایش کتابخانه گویای نابینایان و کم بینایان،گفت: راه اندازی این کتابخانه می تواند توانایی های روشندلان را بروز دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: