کد خبر: 38572
تاریخ انتشار: شنبه, 13 بهمن 1397 - 10:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید سرزده دبیرکل نهاد از پروژه کتابخانه مرکزی مشهد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
 دبیرکل نهاد در دیداری سرزده از کتابخانه مرکزی مشهد بازدید کرد و با کتابداران و دست اندرکاران افتتاح این کتابخانه به گفت و گو نشست.
بازدید سرزده دبیرکل نهاد از پروژه کتابخانه مرکزی مشهد

به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد به صورت سرزده از پروژه کتابخانه مرکزی مشهد بازدید کرد و ضمن گفت و گو با کتابداران و دست اندرکاران مراسم افتتاح، در جریان کارها قرار گرفته و از بخش های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد در نشست با کتابداران و دست اندرکاران افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد گفت: از همه کسانی که در سال های قبل یا سال جاری و خصوصا در ماه های اخیر سهم عمده ای در به ثمر نشستن این پروژه داشتند باید تشکر کنم. چه بسیار افرادی هستند که در سال های گذشته برای پی ریزی این ساختمان نقشی ایفا کردند و امروز نه در اینجا حضور دارند و نه ما اسم شان را به یاد داریم. امیدواریم در تاریخچه ای که برای این پروژه تهیه خواهد شد نام تک تک افرادی که در هر گوشه این پروژه زحمت کشیدند ثبت شود.

وی در ادامه افزود: سال ۹۳ روزی که به نهاد آمدم و در همان ابتدا مشغول جمع آوری اطلاعات بودم، متوجه شدم در بیش از حدود ۲۵۰ شهر کشور از ۱۲۴۷ شهر کشور کتابخانه نداریم. امروز این عدد به ۱۶۰ شهر رسیده است با اینکه هیچ بودجه ای برای کتابخانه سازی نداشتیم و در بعضی سال ها نیز از نظر مالی در شرایط خوبی قرار نداشتیم و زمانی هم که حقوق کتابداران تا ۳ برابر اضافه شد، بودجه نهاد تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. این کاری بود که با مدیریت منابع انجام شد و توانستیم این افزایش را اعمال کنیم.

علیرضا مختارپور با اشاره اینکه بعد از ۲۳ سال کتابخانه مرکزی مشهد آماده افتتاح شده است، گفت: این چنین مواردی باید برای ما درس باشد، امروز کاری نکنیم که ۲۳ سال بعد مدیران به حال ما تأسف بخورند که کاری را بدون پیش بینی، محاسبه و برنامه ریزی شروع کردیم.

وی افزود: افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد یک بدهی به مردم مشهد بود که ما آن را ادا کردیم. هر چند اصولا وظیفه نهاد نبود که این بدهی را پرداخت کند، چرا که نهاد کتابخانه ها بهره بردار این پروژه است. ما در پروژه کتابخانه مرکزی مشهد بدهی دیگران را پرداخت کردیم. این پروژه چندین بار میان دستگاه های مختلف دست به دست شده، از پروژه ای استانی به ملی و سپس به استانی تقلیل یافته و هر کدام از دستگاه ها نیز مقداری کار را پیش برده و رها کرده اند. با این حال ما در سخت ترین شرایط کاری، اجتماعی و مالی برای به ثمر رساندن و اتمام این پروژه اقدام کردیم.

مختارپور با تأکید بر اینکه حضور مدیران جوان و انقلابی موجب شد تا این اتفاق رقم بخورد، گفت: حضور نیروهای جوان و انقلابی در نهاد و همچنین تحولات مدیریتی در استان که موجبات همدلی و همراهی در این پروژه را فراهم کرد، نقش موثری در به ثمر نشستن پروژه کتابخانه مرکزی مشهد داشتند.

وی تصریح کرد: در هر کاری که انسان می خواهد انجام دهد همیشه عوامل بسیاری هست که می تواند جلوی انجام کار را بگیرد و نباید اجازه دهیم این عوامل نقش آفرینی کنند. در طول تاریخ هم نمونه های فراوانی از این موضوع وجود دارد. در همین پروژه کتابخانه مرکزی مشهد که به نام امام خمینی (قدس سره) مزین شده، اگر می خواستیم بر اساس عوامل بازدارنده این کار را پیش ببریم افتتاح تا یکسال دیگر هم ممکن بود عقب بیفتد.

مختار پور با اشاره به وعده ای که در ابتدای سال برای افتتاح این کتابخانه داده بود، گفت: در زمینه افتتاح این کتابخانه، علیرغم اینکه مشکلات فراوانی پیش روی نهاد بود، ما گفتیم در دهه فجر این کتابخانه را افتتاح خواهیم کرد و امروز کتابخانه آماده استفاده مردم شده است. بخش های جانبی دیگر مانند آمفی تئاتر هم در حال آماده سازی است. چرا که قصد داریم این کتابخانه پس از افتتاح در مدت کوتاهی به سایر کاربری های تعریف شده دیگر مجهز شود.

دبیرکل نهاد با تأکید بر اینکه کتابخانه مرکزی مشهد به صورت سه نوبته به مراجعان خدمت رسانی خواهد کرد، افزود: معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی و اداره کل استان قرار شده است به شیوه ای برنامه ریزی کنند که این کتابخانه بتواند به صورت ۳ نوبته خدمت رسانی کند. هر چند می بایست این کتابخانه را متناسب با اقتضائات شهر برنامه ریزی کرد.

مختارپور گفت: این کتابخانه بزرگترین کتابخانه عمومی نهاد است و از این کتابخانه و کتابدارش انتظار کتابدار معمولی نیست. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند جا نیز این تعبیر را به کار بردند که انتظاری که از کتابخانه به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد بروز و ظهورش را در کتابخانه مرکزی مشهد خواهیم دید.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: برای اولین بار در کشور مهدکودک کتاب با حضور مربیان و کتابداران حوزه کودک راه اندازی خواهیم کرد. به زبان معمول اینجا بخشی خواهیم داشت که محور کارها در آن کتاب است. همچنین مشهد زمانی به انجمن های ادبی مشهور بود که می خواهیم در کتابخانه مرکزی مشهد این حرکت را مجددا احیا کنیم.

همچنین در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از حضور سرزده دبیرکل، این حضور را مایه دلگرمی همکاران در استان دانست و این روز را یک روز ماندگار در تاریخ به سرانجام رسیدن این پروژه دانست و گفت: افراد زیادی در به ثمر نشستن این پروژه نقش داشتند. فضای این مجموعه به این سمت پیش رفت که با بهره گیری از ظرفیت استانی و با تدبیر و دستور دبیرکل محترم نهاد برای استفاده از محل مطالبات نهاد از شهرداری مشهد استفاده کنیم که موجب شد این پروژه جان دوباره ای بگیرد.

وی افزود: پیمانکار بعد از شروع کار پروژه در مصاحبه ای اعلام کرد از زمانی که نهاد وارد مدیریت پروژه شد، پروژه جان دوباره ای گرفت. همه همکاران در مشهد و ستاد نیز بسیار پرتلاش و در روزهای پایانی به خصوص در ۴۵ روز اخیر شبانه روزی پای کار بودند.

سبزیان تأکید کرد: همکاران کتابدار که از ۱۵ بهمن رسما کتابدار این کتابخانه خواهند شد در این مدت که مشغول ثبت کتاب ها بودند بسیاری از مشکلات را به جان خریدند اما همه علاقه مند بودند پروژه افتتاح شود.

وی افزود: تدبیر دبیرکل نهاد برای نامگذاری این کتابخانه به نام امام خمینی (قدس سره) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دل انقلابیون و کتابداران انقلابی ما  را شاد کرد. هدایت ها و اعتماد دبیرکل محترم به جوانان دهه شصتی در رده های بالای مدیریتی و البته وجود فضای همدلی، محبت و وحدت یک نمونه مثال زدنی در عرصه مدیریتی را در نهاد رقم زده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: