کد خبر: 38573
تاریخ انتشار: شنبه, 13 بهمن 1397 - 10:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تکریم از ربع قرن نویسندگی احمد دهقان در مراسم «چهل قلم» در البرز

منبع : روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز
 با اجرای طرح «چهل قلم» در البرز از ربع قرن نویسندگی احمد دهقان در حوزه دفاع مقدس تجلیل شد.
تکریم از ربع قرن نویسندگی احمد دهقان در مراسم «چهل قلم» در البرز

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از احمد دهقان، نویسنده و پژوهشگر حوزه رمان و ادبیات دفاع مقدس با حضور محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی؛ مهراب رجبی، مشاور استاندار و رئیس مرکز البرز شناسی؛ عیسی قبادی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز؛ مهدی قزلی، نویسنده و مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ داود امیریان و محمدرضا بایرامی از نویسندگان برجسته کشور؛ محمد کردی، فرماندار شهرستان اشتهارد؛ جواد صادقلو، فرماندار شهرستان طالقان؛ احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری البرز؛ علی‌صادق مقدسی، مدیرکل صدا و سیمای البرز؛ ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ابراهیم طاهرنژاد، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان؛ حجت الاسلام محمد صالحی، مدیرکل حج و اوقاف البرز؛  جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم؛ رسانه‌های خبری و اهالی کتاب و کتابخوانی با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کرج در سالن همایش‌های باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، کولیوند، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اهتمام اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و حوزه هنری البرز در برگزاری این مراسم و ارج  نهادن به فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود بر بازگویی خاطرات هشت سال دفاع مقدس تاکید کرده‌ و آن را گنجینه‌ای ارزشمند برای نسل‌های آینده برشمرده‌اند، بنابراین وظیفه نویسندگان متعهد کشور در انتقال این مفاهیم به نسل‌های جوان، وظیفه‌ای سنگین و خطیر است که امثال آقای احمد دهقان به خوبی از پس این موضوع برآمده و توانسته‌اند به عنوان یک رزمنده، راوی خوبی نیز برای بیان خاطرات آن دوران باشد.

احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز نیز در این مراسم با اشاره به درپیش بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: امروز به برکت خون شهدای مدافعین حریم امنیت و آرامش این کشور، آیین بزرگداشت و تکریم یکی از مفاخر بزرگ ادبی استان البرز و کشور را برگزار می کنیم تا نمادی از قدرشناسی ما از بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم باشد.

هراتی در ادامه ضمن تقدیر از حضور مسئولان استانی در این مراسم، آن را نشان از توجه ویژه آنان به مقوله کتاب و به ویژه جایگاه احمد دهقان به عنوان یکی از نویسندگان شاخص در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست.

اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری البرز نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: خرسندیم در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فرصتی دست داد تا با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بتوانیم از احمد دهقان به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند ادبی این کشور تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: این مراسم نه تنها مراسم بزرگداشت شخصیت والای احمد دهقان بلکه بزرگداشت فرهنگ و ادب البرز است که امیدواریم با هم‌افزایی و استمرار این نوع حرکت‌ها در مسیر شکوفایی ادبیات استان قدم بگذاریم.

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان دلایل علاقه‌مندی خود به نویسندگی اظهار داشت: من در دوره‌ دانشجویی به دلیل نزدیک بودن حوزه‌ هنری به دانشگاه امیرکبیر و کمبود فضا برای گذراندن اوقات فراغت در دانشگاه، بسیاری از اوقات بیکاری خود را در حوزه‌ هنری می گذراندم و یکی از تفریحاتم حضور در جلسات نویسندگی به ویژه بخش پایانی جلسات برای ملاقات با بزرگان و نویسندگان نام‌آشنا بود که البته همین ماجرا موجب آشنایی من با آقای دهقان و اصرار به ایشان برای تشکیل یک کلاس جهت تربیت تعدادی نویسنده جوان و بی‌تجربه شد.

وی افزود: هم‌اکنون آن نفراتی که طی یک و نیم سال در کلاس آقای احمد دهقان آموزش دیده‌اند، کتاب هایشان چاپ شده و یا در حال چاپ است و این نشان از تبحّر و توانمندی این نویسنده بزرگ در راهبری نیروهای جوان و تازه‌کار در این عرصه است.

همچنین داود امیریان، نویسنده، در این مراسم درباره‌ شخصیت و جایگاه احمد دهقان بیان داشت: اواخر سال ۶۹ بود که دستنوشته‌ای به دستم رسید. همین که شروع به مطالعه کردم آنقدر برایم دلنشین بود که بلافاصله سراغ نویسنده‌اش را گرفتم و از آن زمان تاکنون رفاقت دیرینه ما با این رزمنده ادامه دارد. او مسلّط به ادبیات جنگ بود و قلم رسا و شیوایی در این عرصه داشته و دارد چرا که روحش با این مضامین آشناست و لحظات ناب این دوران را در گذران بهترین سال‌های زندگی‌اش تجربه کرده است.

وی با اشاره به میزان بالای مطالعه و جدیت احمد دهقان در حوزه نویسندگی بیان داشت: وی از جمله نویسندگان متعهدی است که با زحمت و تلاش بی وقفه در این مسیر حرکت کرده و برای رسیدن به این مقطع فراز و نشیب‌های بسیاری را با صبر و حوصله سپری کرده است چراکه همیشه باور داشته، کاری که هدفمند و برای رضای خدا باشد همواره ماندگار خواهد بود و قطعا عمل به همین باور، وی را در این جایگاه قرار داده است.

امیریان ادامه داد: دهقان وقتی وارد میدان نویسندگی شد با اهتمام تمام کارش را شروع کرد و در بسیاری مواقع حتی فصل‌های مهم بخشی از کتاب‌ها را از زاویه دید خود بررسی می‌کند و مدام درحال زورآزمایی و تقویت قلمش است. وی از اولین کسانی است که به نوشتن زندگینامه فرماندهان روی آورد و وجودش برای ادبیات دفاع مقدس موجب خیر و برکات زیادی است.

محمدرضا بایرامی نیز در این مراسم اظهار داشت: سال‌های زیادی از آشنایی ام با احمد دهقان می‌گذرد، وی خود از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است و با تمام وجود جنگ و حال و هوایش را درک کرده است و یکی از این گنجینه‌های غنی و ارزشمند این کشور است که شاید بسیاری از افراد قدر ایشان را ندانند، برای همین بی تعارف باید بگویم که وی در دوران نویسندگی خود زیبا درخشیده و به گردن اهالی فرهنگ و ادب این استان و کشور حق بزرگی دارد و لایق تقدیر است.

در بخش دیگری از این مراسم، تمبر یادبود احمد دهقان به پاس ربع قرن نویسندگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با حضور مسئولین و مقامات استانی رونمایی شد.

این مراسم با تجلیل از خانواده معزز دو شهید مدافع حرم؛ شهیدان حسین قدوسی و غلامرضا جعفری به پایان رسید.

گفتنی است احمد دهقان متولد سال ۱۳۴۵ در کرج، دارای مدرک فوق لیسانس در رشته مردم‌شناسی است و نخستین رمان خود را با عنوان «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» در سال ۱۳۷۵ منتشر کرده است.

تاکنون آثار بسیاری از احمد دهقان به چاپ رسیده که برخی از این آثار به این شرح است: مأموریت تمام، لحظه‌های اضطراب، روزهای آخر، ستاره‌های شلمچه، گردان چهار نفره، هجوم، من قاتل پسرتان هستم، دشت‌بان، پرسه در خاک غریبه و بچه‌های کارون.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: