کد خبر: 39948
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 تیر 1398 - 11:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پایان داوری نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید»

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» با مشارکت فعال حدود ۸۵۰ کودک و نوجوان و پس از ۴ ماه بررسی، از میان ۱۲۰ کتاب نهایی به پایان رسید.
پایان داوری نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید»

 به گزارش لیزنا، داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» پس از دریافت کاربرگ‌های داوری از سوی کتابداران، با مشارکت فعال حدود ۸۵۰ کودک و نوجوان و پس از ۴ ماه بررسی، از میان ۱۲۰ کتاب نهایی در شش موضوع به پایان رسید.

داوران از میان ۷ هزار عضو فعال کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با شاخص‌هایی چون شرکت در مسابقه، عضویت، تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده، میزان مشارکت در فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی، توانایی نقد، ارائه نظر و... انتخاب شدند و پس از مشخص شدن حوزه جغرافیایی و کتابخانه، حدود ۸۵۰ داور کودک و نوجوان، مرحله نهایی داوری را در کتابخانه های سراسر کشور انجام دادند.

در این روند ۱۲۰ کتاب نهایی در ۶ موضوع داستان کودک، غیرداستان کودک، شعر کودک، غیرداستان نوجوان و شعر نوجوان بررسی و انتخاب شد و داوران پس از ۴ ماه خواندن کتاب‌ها، بر اساس شیوه‌نامه مشخص شده به آثار رأی و امتیاز دادند. در پایان کاربرگ‌ها توسط دبیرخانه گردآوری شد و نظرات، آراء و امتیازهای داوران بر کتاب‌ها، جمع‌بندی و پردازش شد و در هر موضوع ۱۰ الی ۱۵ کتاب به مرحله نهایی رسیدند.

روند داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» زیر نظر شورای نظارت مرکب از خانم افسانه شعبان‌نژاد و آقایان حمیدرضا شاه‌آبادی، حسین فتاحی، فریدون عموزاده ‌خلیلی(دبیر مدال هدهد)، هادی آشتیانی (مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) انجام شد و فهرست کتاب‌های برگزیده نشان هدهد سفید با عنوان «فهرست هدهد سفید» به همراه کتاب‌هایی که از سوی مخاطبان به مرحله نهایی راه یافته‌اند تحت عنوان «فهرست پیشنهادی»، به زودی طی مراسمی معرفی خواهند شد.

کتاب­‌هایی که نشان هدهد سفید را دریافت کرده­‌اند مجاز خواهند بود این نشان را که نشانه انتخاب کتاب از سوی مخاطبان کودک و نوجوان عضو کتابخانه­‌های عمومی است، پشت کتاب­ها درج کنند. همچنین این کتاب­‌ها از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شکلی ویژه معرفی و در فهرست کتاب­‌های ترویجی این نهاد قرار خواهند گرفت. به نویسندگان کتاب‌های برگزیده مخاطبان نیز نشان «هدهد سفید» به همراه جوایز دیگری اهداء خواهد شد.

نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور امیدوار است برگزاری مستمر جشنواره «نشان هدهد سفید» که بها دادن به آراء و علایق مخاطبان کودک و نوجوان را هدف قرار داده است، تداوم یابد و در سال­های آینده با اضافه شدن امکان و سازوکار رای داوری مخاطبان از طریق فضای مجازی، تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان را در داوری کتاب‌­ها مشارکت دهد.

گفتنی است «نشان هدهد سفید» با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مولفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: