کد خبر: 40003
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 مرداد 1398 - 09:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بیستمین کتابخانه عمومی اهواز درملاشیه افتتاح شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
کتابخانه عمومی ابن سِکّیت، بیستمین کتابخانه شهرستان اهواز در منطقه محروم ملاشیه افتتاح شد.
 بیستمین کتابخانه عمومی اهواز درملاشیه افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه های عمومی ابن سِکّیت در منطقه محروم ملاشیه شهرستان اهواز با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان؛ محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری؛ منصور کوهی رستمی،مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان؛ وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ اهالی منطقه ملاشیه و اصحاب رسانه برگزار شد.

غلامرضا شریعتی،استاندار خوزستان در مراسم بهره برداری از کتابخانه عمومی ابن سِکّیت  گفت: در طرح جدید جامع اهواز، منطقه ملاشیه و برخی دیگر از مناطق جزو محدوده شهر اهواز لحاظ شده است و براین اساس برای ارایه خدمات بیشتر به مردم منطقه تلاش های در حوزه های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی در حال انجام است.

 شریعتی افزود: در منطقه ملاشیه اهواز حدود ۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و این یک وظیفه است که خدمات مختلف به صورت عادلانه توزیع  شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر قرار است توسعه محقق شود باید پایدار و همه جانبه باشد و صرفاً در یک بعد نباشد؛ توسعه شبکه فاضلاب یک قسمت از کار است اما در کنار آن باید مدارس تجهیز شود که در حال انجام است. موضوعایجاد زیرساخت های فرهنگی مانند کتابخانه ها بخشدیگر کار است و با  بهره برداری از کتابخانه این توسعه به فضل خدا در این منطقه محقق می شود.

 شریعتی با بیان اینکه توسعه فرهنگی و منابع انسانی بر همه امور مقدم است اظهار کرد: این قصد در مسئولین وجود دارد که زیرساخت های متناسب و مورد نیاز و استفاده مردم ایجاد شود و این مساله بدون خواست و همراهی مردم محقق نخواهد شد .

وی به احداث کتابخانه «ابن سکیت» اشاره کرد و اذعان داشت: این کتابخانه مزین به نام «ابن سکیت دورقی» از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر عرب و مایه فخر تشیع بوده و برای ما ارزشمند است؛ این تقید و تعهد ما به اهل بیت (ع) و الگوگیری از کسانی است که جایگاه تدریس معلمی فرزندان پادشاهان و امرا را دارند ولی وقتی پای اعتقاد به میان می آید تمام نعمت ها را کنار گذاشته و پای تعهد به اهل بیت (ع) می مانند و به برکت وجود این بزرگواران، نامشان همیشه زنده می ماند.

استاندار خوزستان، بر افزایش منابع این کتابخانه تاکید کرد و ادامه داد: باید کتاب های بیشتری متناسب با فرهنگ و علاقه مردم منطقه تهیه شود تا از این طریق اهالی را  به کتابخحانه های عمومی و برنامه های فرهنگی آن ها جذبکنیم. این گونه مسائل در اولویت قرار دارد تا بتوان به توسعه فرهنگی و آموزش چنین مناطقی کمک کرد.

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در آیین افتتاح کتابخانه عمومی «ابن سکیت» منطقه ملاشیه اهواز، اظهار کرد: در دور جدید فعالیت کتابخانه های عمومی، چند رویکرد را به عنوان عنوان راهبردهای جدی در پیش گرفتیم که اولین رویکرد بحث توسعه زیرساخت های کتاب و کتابخوانی بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، با بیان اینکه در راستای رعایت عدالت اجتماعی باید دسترسی مردم به کتاب و کتابخوانی برای تمامی اقشار فراهم شود، افزود: در این زمینه بحث بهسازی کتابخانه ها مورد توجه قرار گرفت که ظرف دو سال اخیر با شدت بیشتر دنبال شد و اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین 45 تا 50 کتابخانه به صورت کامل بهسازی و کتابخانه های استانداردی را ایجاد شده، ادامه داد: در حوزه زیرساختی هم فرآیند ساخت پروژه های مختلفی از سال 90 آغاز شده بود که به دلایل مختلفی به بهره برداری نرسیده اند 

کوهی رستمی، اضافه کرد: این موضوع به عنوان یکی از اولویت های انجمن کتابخانه های عمومی استان مدنظر قرار گرفت و اعتبار خوبی برای این پروژه ها که شامل 12 کتابخانه می شد، اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: سال گذشته چهار کتابخانه از این پروژه های نیمه تمام افتتاح شد و امسال هم دومین کتابخانه به بهره برداری رسید و دو کتابخانه دیگر شامل کتابخانه عمومی روستای دهکده حمیدیه و کتابخانه مرکزی شهرستان کارون آماده افتتاح است و مابقی کتابخانه ها نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ویژگی همه این کتابخانه ها این است که همگی در مناطق محروم، حاشیه ای و روستایی قرار دارند، عنوان کرد: از دیگر رویکردهای کتابخانه های عمومی استان این است که در همه شهرستان ها کتابخانه مرکزی ایجاد شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، با اشاره به اینکه 6 شهر خوزستان فاقد کتابخانه است، اذعان داشت: این شهرها شامل الهایی، آبژدان، چغامیش، حمزه، سیاه منصور و سرداران است و به فضل خدا این شهرها نیز دارای کتابخانه های عمومی خواهند شد.

وی بر توجه به بُعد محتوایی کتابخانه ها جهت اثرگذاری بیشتر فرهنگی در سطح جامعه تاکید کرد و یاد آور شد:اعتقاد ما بر این است کتابخانه ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند، یعنی نگاه ما به کتابخانه ها صرفا امانت کتاب نباشد و تلاش می کنیم تبلورهای فرهنگی را با قشرهای مختلف با تاکید بر حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تمامی کتابخانه های ما به بخش کودک با تجهیزات و منابع مورد نیاز این قشر مجهز است، تاکید کرد: تمام کتابخانه های عمومی استان به نرم افزار آنلاین مجهز هستند و در بحث کتابخانه دیجیتال نیز امسال با در نظر گرفتن اعتبار لازم انجام خواهد شد. برای اولین بار در کشور بحث کتابخانه های عمومی دیجیتال را در استان در حال انجام است.

کوهی رستمی، با اشاره به کتابخانه «ابن سکیت» ملاشیه، بیان کرد: این کتابخانه بیستمین کتابخانه اهواز و صد و هفتاد و ششمین کتابخانه عمومی استان است که فرآیند احداث آن از سال 92 آغاز شده بود و از اعتبارات تملک دارایی و 2 درصد نفت، 1.5 میلیارد تومان صرف ساخت و 150 میلیون تومان هم صرف تجهیزات آن شده است.

وی گفت: در بخش تجهیزاتی برای 6 کتابخانه که تکمیل شده بودند با کمبود بودجه مواجه بودیم که با حمایت های اداره کل امور اجتماعی استانداری، 700 میلیون تومان برای این امر در نظر گرفته شد و امروز این کتابخانه ها را تجهیز و آماده بهره برداری هستند.

چهار هزار و 800 متر به فضای کتابخانه های عمومی استان

وی یاد آور شد: با تکمیل کتابخانه هایی که در دست احداث است، طی یک سال و نیم آینده، چهار هزار و 800 متر به فضای کتابخانه های عمومی استان افزوده می شود و از آنجا که در مناطق کم برخوردار هستند، اثرات فرهنگی بسیاری را در پی خواهد داشت.

در این جلسه، محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه اینگونه اقدامات می تواند برای مردم مایه امیدواری باشد که مسئولان، دولت و نظام به فکر آنها هستند، اضافه کرد: قطعا بسیاری از آسیب های اجتماعی با انجام این اقدامات توسعه ای از بین خواهد رفت.

وی بهبود زیرساخت های منطقه ملاشیه را اقدامی بسیار شایسته دانست و افزود: در کنار آن باید نسبت به شناسایی نیروهای لایق و تحصیل کرده و کارآمد و سپردن این گونه کارها به نیروهای محلی و بومی اقدام کرد؛ جوانان وقتی احساس کنند که مورد اعتماد دولت و مسئولان هستند بیشتر دل به کار می دهند و نسبت به آینده خود امیدوارتر می شوند.

آیت الله حیدری، به آیه های «ن والقلم و ما یسطرون» و «اقرا باسم ربک الذی خلق» اشاره کرد و گفت: پیام روشن این آیات که بر خواندن و نوشتن تاکید دارند این است که تکامل و پرورش معنوی و مادی انسان، بدون علم و آگاهی و کتابت و قرائت ممکن نیست.

 وی اذعان داشت: از نظر معنوی انسان برای تکامل اختیاری و آگاهانه آفریده شده بنابراین هم اختیار و هم آگاهی در بطن تکامل نهفته شده و بدون آن تکامل معنوی ممکن نیست؛ از سوی دیگر ساختن تمدن پیشرفت مادی، توسعه عمرانی و درست کردن اقتصاد و معیشت نیز بدون علم و معرفت امکانپذیر نیست.

وی ابراز کرد: انسان هایی که به دور از علم و معرفت هستند همواره به صورت ابتدایی و قدیمی می مانند و هیچ تحول و پیشرفتی را در زندگی نمی توانند شاهد باشند؛ بنابراین قدم اول برای ساختن جامعه، پرورش و تعلیم و آموزش انسان است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، خطاب به مسئولان، تاکید کرد: در کنار انجام پروژه های ورزشی، بهداشتی و عمرانی به بحث کتابخوانی نیز توجه داشته باشند؛ جوانان این منطقه باید آموزش ببینند و علم و معرفت و آگاهی کار کنند.

وی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان را باید به سوی کتاب و کتابخوانی و استفاده از کتابخانه ها ترغیب و تشویق کرد، یاد آور شد: ظرفیت برای پرروش کودکان و نوجوانان زیاد است از این رو باید از این فرصت ها نهایت استفاده را برد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: