کد خبر: 40248
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 مهر 1398 - 13:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها با کتابداران خراسان جنوبی دیدار کرد

منبع : پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب سی‌امین سفر استانی خود، با سفر به استان خراسان جنوبی با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها با کتابداران خراسان جنوبی  دیدار کرد

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به  منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، چهارشنبه دهم مهرماه در قالب سی‌امین سفر استانی خود، به همراه مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد، با حضور در استان خراسان جنوبی، با کتابداران این استان دیدار کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با تأکید بر ضرورت کسب آگاهی‌های پنج‌گانه انسان قرن بیست و یکم، شامل آگاهی‌های دینی، سیاسی-اجتماعی، فرهنگی، حرفه‌ای و سازمانی، به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نهاد طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی چون نیروی انسانی، مالی و اداری و همچنین اقدامات انجام شده برای برطرف کردن این چالش‌ها پرداخت.

مختارپور در این دیدار با اشاره به برخی نکات معرفتی، درباره آگاهی‌های لازم برای کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، گفت: ابتدا لازم است کتابدار تخصص و مهارت لازم برای تصدی شغل مورد نظر را داشته باشد. خدمات کتابخانه ای، ابزار کار، چگونگی تشخیص و رفع نیاز اطلاعاتی مراجعین و ... را بشناسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه کسب آگاهی و دانش مربوط به محتوای شغل دیگر آگاهی مورد نیاز کتابداران است گفت: متأسفانه این بخش در رشته های دانشگاهی ما مغفول مانده؛ زیرا علاوه بر تخصص، لازم است یک کتابدار، با محتوای رشته خود آشنا باشد؛ باید کتاب شناس، و فراتر از آن، منبع شناس باشد؛ منابع دیجیتال، منابع سمعی- بصری، نویسنده، مترجم، ناشر، موضوع، سیرهای مطالعاتی و... را بشناسد، در غیر این صورت قادر نخواهد بود نقش خود را به عنوان مشاوری امین و کتابداری موفق ایفا کند.

وی ادامه داد: گام سوم، آگاهی از مدیریت خدمات فرهنگی است؛ بدین معنا که کتابدار بتواند با کمک تخصص و اطلاعات خود در این حرفه، به بهترین شکل به ارائه خدمات بپردازد؛ کیفیت کار و کمیت آن را، به واقع و نه از طریق آمارسازی، ارتقاء دهد؛ چراکه اثر کتابخوانی اثری آماری نیست، مبنایی و محتوایی است؛ بعلاوه، در مدیریت خدمات فرهنگی، توجه به روابط انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ حتی با وجود مشکلات بسیار، نمی‌شود و نباید توقع داشته باشیم که مراجعین درگیر مسائل ما شوند؛ برخورد صحیح با مخاطب، مراجعات بعدی وی را به کتابخانه تضمین خواهد کرد؛ بنابراین به عنوان یک نهاد خدمات فرهنگی، باید برای مردم جاذبه داشته باشیم.

مختارپور اضافه کرد: کتابدار باید مروج کتابخوانی باشد؛ این امر، تنها به زمان حضور در کتابخانه محدود نمی شود؛ کتابدار باید در هر مکانی به فراخور شرایط و به طرق مختلف مروج کتابخوانی باشد. به خصوص با توجه به ساختار متنوع ایران به لحاظ مذهبی، زبانی، قومی و ... کسب بصیرت آگاهی های لازم در خصوص مسائل کشور و منطقه، از دیگر ملزومات حرفه کتابداری و ویژگی یک کتابدار ایده آل است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: شناخت سازمان محل خدمت، از دیگر آگاهی‌های لازم برای کتابداران است. دانستن آیین‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات، اساسنامه، سیر تاریخی سازمان و ... ضمن اینکه شناختی از مشکلات سازمان بدست می دهد، زمینه ای برای داشتن انتظاراتی منطقی و متناسب با شرایط فراهم خواهد کرد.

بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان استان خراسان جنوبی اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

استان خراسان جنوبی دارای ۷۶ کتابخانه عمومی شامل ۵۱ کتابخانه شهری و ۲۴ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار است که از این میان ۶۵ کتابخانه نهادی و ۱۱ کتابخانه مشارکتی هستند.

کتابداران
|
Iran
|
1398/07/11 - 09:26
0
3
با سلام خدمت کتابداران خراسان جنوبی
لطفا در مورد فرمایشات و سوال و پاسخ کتابداران با آقای مختارپور اطلاع رسانی کنید
پاسخ ها
بهار
| Iran |
1398/07/13 - 14:49
دقیقا موافقم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: